• Anonym (Desperat)

Dags för polisanmälan?

Vad gör jag.?
    Kortfattat, har jag gemensam vårdnad med fadern ang vårt barn. Han har provbott hos fadern under ett par månader, då vi bor 75 m ifrån varandra.
    Jag fått totalt förbud att träffa sonen, sonen smyger hit ibland. Superrädd att hans far skall komma på honom.
    Jag träffat sonen 3 ggr 5 min sedan i slutet av oktober. Eftermkt om och men och långt utdragande gick han med på sammarbetssamtal, dock så var kön lång. Iaf fick vi tid idag, MEN den ställdes in då handläggarna är sjukskrivna.

Vad gör jag nu då? Jag vill ju träffa mitt barn, som bott i 9 år hos mig. Vi får ingen tid iår sa de.
    Vart vänder man sig nu då? Han kan ju inte styra och ställa efter hans begär. Vi är ju två föräldrar?

// Ledsen och desperat mor        

• Svar på tråden Dags för polisanmälan?
  • Anonym

varför har du förbud att träffa sonen?

• Anonym (Desperat)

Pappan är smått labil och läget ändras från dag till dag.
    Jag sagt nej till att överskriva en av mina lägenheter till honom, då han har mängder med skulder hos KF.
    Han blev jätte sur.  

• Kjell2

Hur ser umgängesschemat ut?
    Vad ska du polisanmäla, vilket brott?
    På vilka grunder förbjuder han dig att träffa sonen?
    Vad händer om du träffar sonen?

• Kjell2

Forts....

Har ni inget fatställt umgängeschema finns det inte något han kan göra för att förhindra dig att träffa sonen eller att sonen bor hos dig.

• Mynta

Det är alltså pappan som "bestämt" att du inte får träffa sonen, mest för att jävlas? Har ni gemensam vårdnad har du rätt till umgänge, kontakta familjerätten och se vad de rekommenderar att du gör.

• Anonym (Desperat)

Ja, pappan bestämt detta självt.
    Drf kontaktade jag FR, jag skrev just att tiden ÄR avbokad idag. Vi får ingen ny tid i år.
    Vi har inget umgänges schema då pappan inte vill ha något sådant!

Frågan är vad jag gör i rådande stund?
    Kan jag anmäla honom för egenmäktigt förfarande av barn eller kan man kontakta socialjouren?
    Eller vart?      

• Kjell2
    Anonym (Desperat) skrev 2011-12-09 08:43:55 följande:
    Ja, pappan bestämt detta självt.
    Drf kontaktade jag FR, jag skrev just att tiden ÄR avbokad idag. Vi får ingen ny tid i år.
    Vi har inget umgänges schema då pappan inte vill ha något sådant!

Frågan är vad jag gör i rådande stund?
    Kan jag anmäla honom för egenmäktigt förfarande av barn eller kan man kontakta socialjouren?
    Eller vart?      
    En sak du kan göra direkt är att ta med dig sonen, låta honom bo hos dig en vecka, och därefter hos pappan en vecka osv. Dvs skit i vad pappan säger.

Sen tycker jag du ska kontakta en advokat och snabbt skicka en en stämning till tingsrätten om vårdnad och umgänge. Inte i första hand för att få en dom utan för att få pappan att på ett vettigt sätt diskuttera umgänge och vårdnad om sonen. Vägrar han ändå så blir det TR och ett fastställt schema.
  • Anonym (Desperat)
    Kjell2 skrev 2011-12-09 08:50:28 följande:
    En sak du kan göra direkt är att ta med dig sonen, låta honom bo hos dig en vecka, och därefter hos pappan en vecka osv. Dvs skit i vad pappan säger.

Sen tycker jag du ska kontakta en advokat och snabbt skicka en en stämning till tingsrätten om vårdnad och umgänge. Inte i första hand för att få en dom utan för att få pappan att på ett vettigt sätt diskuttera umgänge och vårdnad om sonen. Vägrar han ändå så blir det TR och ett fastställt schema.

Ja, jag hade gjort det om jag vågat. Vi bor nära varandra och han är inte trevlig när han blir arg.
    Jag har tid till advokat 12 januari, finns inga tider innan dess,till TR. Detta bokade jag redan i början av november.  
  • Kjell2
    Anonym (Desperat) skrev 2011-12-09 08:59:57 följande:
    Ja, jag hade gjort det om jag vågat. Vi bor nära varandra och han är inte trevlig när han blir arg.
    Jag har tid till advokat 12 januari, finns inga tider innan dess,till TR. Detta bokade jag redan i början av november.  
    Om du inte vågar, har bokat tid med advokat, väntar på tid hos FR är det inte mycket annat du kan göra. Han är vårdnadshavare och kan göra mer eller mindre vad han vill med sonen. Det han gör är inte brottsligt.

Hur kommer det sig att du kan tänka dig polisanmäla men inte vågar träffa sonen eller låta sonen bo hos dig? Han lär bli rätt förbanad om du polisanmäler honom.
  • Anonym (Desperat)
    Kjell2 skrev 2011-12-09 09:04:11 följande:
    Om du inte vågar, har bokat tid med advokat, väntar på tid hos FR är det inte mycket annat du kan göra. Han är vårdnadshavare och kan göra mer eller mindre vad han vill med sonen. Det han gör är inte brottsligt.

Hur kommer det sig att du kan tänka dig polisanmäla men inte vågar träffa sonen eller låta sonen bo hos dig? Han lär bli rätt förbanad om du polisanmäler honom.
    Naturligtvis vågar jag träffa sonen. Men att åka och hämta honom från skolan och sedan meddela pappan att sonen nu ska vara hos mig kommer ge mig och mitt andra barn konsekvenser. Han kommer stå utanför lägenheten och försöka ta sig in till vilket pris som helst.
    Så du menar att det är inte brottsligt att hålla barnet från andra föräldern?
    Då hade han väl stämt mig på vårdnad om han vill ha egen bestämmanderätt eller?  
Svar på tråden Dags för polisanmälan?