Inlägg från: barnpsykologen margit |Visa alla inlägg
  • barnpsykologen margit

min son vill inte kommunicera med oss

Hej!
    På din noggranna och utförliga beskrivning av din 2 1/2 åring kan jag se två saker. Dels att det allra mesta tyder på en helt normal utveckling och åldersadekvat beteende och på att han har en mamma som är både omtänksam och orolig.
    Dels  att han är lite sen i talet och att det kan ha en del följder för kommunikation och social utveckling. Men han har en mamma som är mycket angelägen att ge honom de bästa förutsättningar även när det gäller detta område och som tagit hjälp när bedömningen blir för svår.
    Min tanke är att du ska lita på allt du ser som är bra och välutvecklat hos honom. Måla inte upp fasor som inte finns. Att man ska genomgå en utvecklingsbedömning innebär inte att man ska få en dom. Det handlar bara om att man får hjälp av en expert som kan bedöma om det finns områden där han är senare än merparten andra barn och därigenom också få tips och verktyg om hur man kan hjälpa honom vidare inom det området.
    Att ett barn har sen talutveckling behöver inte vara autism. Dessutom är autism en mycket bred diagnos från de allra lättaste antydningar till grav utvecklingsstörning. 
    Och eftersom du redan konstaterat att han i stort sett är som andra barn så är det inte så mycket att oroa sig för.
    Barn med talsvårigheter lär sig alltid att tala bra som vuxna om inte talproblemen kompliceras av någon form av utvecklingsstörning.
    Barn är olika och utvecklas i olika takt. Och det hjälper inte att dra i gräset för att det ska växa fortare, man måste ibland ge sig till tåls.
    Jag tycker att ni lugnt ska avvakta den professionella bedömningen och se hur den kan hjälpa er.
    När det gäller huvuddunkningarna ska ni ge honom annan stimulans när de uppstår. Låt honom ej fortsätta på egen hand med det.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden min son vill inte kommunicera med oss