• FrökenHjärter

Vad anser ni om nagellack på småbarn?!

Ja som rubriken lyder, vad tycker ni om nagellack på småbarn???

Jag har en liten dotter här hemma som precis blivit 17 månader som är nyfiken på allt. Förra helgen så satt jag och målade mina naglar då jag skulle ut. Varpå min dotter kommer upp i soffan och tittar storögt på vad jag gör.. Sedan pekar hon på nagellacket och säger sitt namn så gott hon kan o pekar på sig själv.. Så vi målar hennes tånaglar.. Hon blir jätte nöjd och springer genast och visar pappa sina tår, sedan min vännina som kommer lite senare.. Hon går runt och pratar om sina tår o visar dom resten av kvällen.  Så häromdagen när vi var inne och tvättade händerna så fick hon syn på nagellacksburken och blir jätte glad o pekar på den.. Så där sitter vi igen men denna gång och målar fingernaglarna, lika glad tös denna gång.. Men någonting säger mig att dom på dagis inte är lika förtjusta i det som min dotter... Tråkigt.. Vad spelar det för roll liksom... Det är ju inte så att hon inte får göra nått bara för att vi målade naglarna.. Det var ju bara för att hon tyckte det var spännande och kul..

• Svar på tråden Vad anser ni om nagellack på småbarn?!
  • Shasti

Min tjej på 3,5 har önskat sig svart nagellack i julklapp, hennes favoritfärg är svart. Så jag har köpt svart med glitter åt henne .

• PetraMunchen

Min son har fått både nagellack och löppstift. Idag är han 3,5. Smink har han fått sen han var runt 1,5, och då menar jag mer att jag "låtsas sminka honom". Rouge tex ger ju ingen skillnad knappt och drar jag borsten på hans ansikte efter att jag låtsats ta upp lite mer med den så märker han ju ingen skillnad. Imorse ville han ha ögonskugga men glömde sen bort det, samma sak där. Inte så man kletar på några mängder där heller. Han har nån 4åring på förskolan som sagt att killar inte får ha nagellack men då tog den manliga pedagogen och målade en av sina naglar. Bra tyckte jag för allt ska inte vara så "kille/tjej" när de är så små.

• elsamarie

Jag målar tånaglarna på mina 5veckors tvillingar. Men de är för att de ska bli enklare för familj och vänner att se skillnad på dem då dom är väldigt lika blir dock bara ljusa färger.

• lenabolin

Mina barn får det när de klippet naglarna, började när min dotter totalvägrade att klippa naglarna en period, då gjorde vi det till en mysig pedikyr grej. Sen ville sonen oxå ha det när dottern fick det. Har varit bra att prata om färger. Har en hel låda med nagelack. Sonen väljer helst den mest skrikiga rosan, men han gillar det. Skiter faktiskt i vad alla andra säger.
    Hur ska vi kunna lära barnen att stå för vad de tycker om vi inte själva kan göra det. Barn gör inte som vi säger utan gör som vi gör!

• karet

Jag tycker det är en kul grej, precis som utklädnad osv. Plus att det är ett jäkla bra sätt att få ungen att klippa naglarna :P

• Sisisisi

Jag tycker inte att det är nåt fel med att måla naglarna på barnet. Tycker inte att det kan jämföras med smink, där man förändrar utseendet.
    Min 6-årige son gillar att ha svart-röda naglar, något mönster. 3-åringen vill ha alla färger.

• Farfalla

Meh orka bry sig om vad andra tycker ;)

Dottern har fått sina naglar målade betydligt oftare än jag målar mina. Sist häromdagen då hon varit hos doktorn så lovade jag att vi skulle köpa ett nytt nagellack, chockrosa valde hon, och hon är så glad och stolt över sina fina naglar!

Och som någon skrev så var det ett bra sätt att bryta mönstret av att inte gilla att klippa naglarna ;)

Jättegulligt!

Det enda jag ser som när man inte bör göra det är ju om barnen har mycket fingrarna i munnen...

Fortsätt du måla TS =D 

• kutte

Min dotter är 13 månader och älskar nagellack. så fort hon ser nagellacket så springer hon fram till mig och sätter handen på mitt knä för att jag ska måla. Hon älskar det !! Här om dan så tog hon ett av mina läppstift och började måla sig själ runt munnen. Själv tyckte jag att det var intressant o se hur hon imiterar mig. När jag försökte ta ifrån henne läppstiftet så blev hon sur. Men jag lät henne använda det tills hon inte ville mer sen fick hon se sig själv i spegeln o då förstod hon vad hon hade gjort. Nu vill hon inte ha det mer . Låt barn vara barn men hindra dem inte från att ha roligt. Tycker dom det är roligt med smycken låt dom ha det i hemmet. Vill de ha nagellack why not?!  Vill de testa med smink låt de göra den när du e med, annars kan det bli intressant för dem vid ett annat tillfälle då du inte ser det.

• Khitele

Enda problemet är väl om man har nagellack med skadliga ämnen i sig?
    Vet om barn som får problem om de är i samma rum som någon som målar naglarna är i. Allergisk reaktion.

Men väljer man produkter som är så försiktiga som möjligt så finns väl inga hinder enligt mig.
    Tex välja nagellacksborttagning som är miljövänlig och luktar mindre.

Min 2,5 åring älskar lack och förra veckan valde hon att köpa ett nagellack istället för en glass. Samma kostnad så självklart fick hon blåglittrigt nagellack. Hon har även märkt att om man målar två färger på varandra så kan man få en helt ny färg.

Hon har sin egna lilla väska med sina lack som hon säger, men den står säkert på en hylla så hon inte kommer åt den själv (hon kan öppna dem själv tyvärr). Vi målar ibland då hon vill. Även rosaglittrigt lypsyl kan rekommenderas som läppstift åt de små, går även att ta lite på fingret och kladda lite på kinderna. Räcker långt för de små.

• LillyLolo

Klart hon ska ha nagellack om hon vill!
    Det skadar inte henne på något sätt och det är något som nästan alla tjejer gör hela sitt liv.

• Granen

min son på 2.5 tycker det är roligt.
    Oftast föröker jag måla med genom skinligt men det har blivit både rosa och blått.
    Ser inget fel i det ungarna vill ju vara med och så länge det inte är farligt så får han det om han vill ha det. (när jag målar så klart och det händer inte så ofta ;) )

• Daeminimon
    lenabolin skrev 2012-01-25 02:56:00 följande:
    Mina barn får det när de klippet naglarna, började när min dotter totalvägrade att klippa naglarna en period, då gjorde vi det till en mysig pedikyr grej. Sen ville sonen oxå ha det när dottern fick det. Har varit bra att prata om färger. Har en hel låda med nagelack. Sonen väljer helst den mest skrikiga rosan, men han gillar det. Skiter faktiskt i vad alla andra säger.
    Hur ska vi kunna lära barnen att stå för vad de tycker om vi inte själva kan göra det. Barn gör inte som vi säger utan gör som vi gör!

Vilken bra idé! Här har vi en nagelklippningsvägrande unge, kanske skulle prova måla mina naglar framför honom och se om han verkar intresserad...
  • uglygodcilla81
    elsamarie skrev 2012-01-24 22:23:39 följande:
    Jag målar tånaglarna på mina 5veckors tvillingar. Men de är för att de ska bli enklare för familj och vänner att se skillnad på dem då dom är väldigt lika blir dock bara ljusa färger.
    Hihi, smart... Enäggs?
  • Stinis83

Jag målar naglarna på min dotter som är 2 år o 3 mån snart, ser inget som helst fel i det. Hon älskar det verkligen, och det hjälper mig att klippa hennes naglar :)

När jag sminkar mig vill hon också "måla" så hon har fått en tom puderdosa och en sminkborste jag aldrig använt, och så står hon och låtsas sminka sig. Det kommer min son också få göra om han vill :)

Svar på tråden Vad anser ni om nagellack på småbarn?!