• Heroinchick

Jag vill skaffa hund (nybörjare med hundvana)

Jag vill skaffa valp någon gång nästa år!

Har inte någon bestämd hund eller uppfödare i tanke utan behöver gärna tips om hur man går till väga.
    Har bestämt mig för en blandras - tik, mops + jack russel korsning (om det är chiuahua eller spaniel i bilden utöver dessa gör det absolut ingenting.).. Har läst att de kallas Jug dogs på engelska.. Hur vanliga är de i sverige?
    Vilket är det bästa sättet att få tag i en ? Jag bor i Uppsala..
    Hur mycket kan man få betala för blandras valpar?

Vad behöver jag tänka på innan jag skaffar hund, och vad är det absolut nödvändigaste jag bör inhandla inför hundvalpen flyttar in? Finns det någon bra sida ni kan rekomendera ?

Tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 17:04

Alltså - finns det andra raser i korsningen spelar det ingen roll, bara det är en halvmops ..
    Är inte alls intresserad av kennelklubbar, stamtavlor o renrasiga hundar. Vill ha en blandras just för hundens egna hälsa..

• Svar på tråden Jag vill skaffa hund (nybörjare med hundvana)
  • MammaTillDomFinaste

nu vet jag att jag kommer bli hatad men kan inte låta bli; du vill ha en blandras för hundens egen bästa, men de ska vara en blandning med en ras med nos-problem? och varför terrier i? och spaniel, cavalieren har ju mycket hjärtfel, chihuahuan har patella problem och de där öppna på huvudet som inte alltid växer ihop (kommer inte på namnet nu) och vad är det med dessa Jug Dogs du gillar? en blandras vet man ju varken utseende eller vilken ras som slår igenom. Bara måste fråga efter vad du skrev i TS...

• MammaTillDomFinaste

dom kallas Jug Dogs eftersom Jack Russel och Pug (mops) blir Jug. 

*Hunden ska ha hälsoundersökta föräldrar för ärftliga fel. (DET är för hundens bästa)
    *Du ska ha besiktigningspapper på valpen som inte är över 1 vecka gammalt.

*halsband, koppel, täcke, bädd, mat och vattenskål, bajspåsar, kvalitetsfoder, tuggben, leksaker ska inhandlas.

Ledig från jobbet såklart så hunden hinner ensamhetstränas, rumsrenhetstränas.
    Hundvakt eller hunddagis efter det om du inte ska vara hemma 5-8 månader med valpen. (man kan ju inte lämna en valp på 3-4 månader ensam å gå å jobba heltid)

Gå med i en hundklubb och gå valpkurs under sensommaren/hösten, sen gärna en fortsättningskurs efter det. Sen en aktiveringskurs är bra, tex spåra eller agility eller liknande. Toppen kul!!

Vart valparna finns, det finns det nog inget register för då du söker blandras. Du kan behöva åka en bit. Du får kolla alla annons sidor hela tiden och se om nåt dyker upp.

Sen tycker jag du ska lägga stor vikt med vad den är korsad med. Fel korsning kan ge dej stora problem om dom har helt olika psyken och dom krockar. INTE kul. speciellt när du skriver att du är nybörjare. 

www.fyrbent.se 
    www.dinhundshop.se/
    www.divinedog.se

• Heroinchick

De har hälsoproblem för att de är så inavlade, blandraser lider inte av rasrelaterade hälsoproblem. Jugs har inte platta nosar som mopsar. Jag menade inte min egna hund utan för alla hundar iövrigt tycker jag att de för sitt get bästa inte ska avlas alltför mycket. Den debatten är förövrigt OT så jag stoppar den där.
    Jag är inte intresserade av raser, så även om det inte är en JUG 100% så spelar det ingen roll. Jag har googlat o kollat runt på mopskorsningar o jugs, märkte att det ibland finns andra raser med i bilden längre tillbaka i släktträdet och det är för mig inga problem.
    Jag vill ha en liten o korthårig hund, mopskorsningar är de enda hundar jag tycker har tilldragande anletsdrag, tycker helt enkelt inte att andra hundar är tillräckligt gulliga för att jag ska vilja ta hand om de.
    Jug hundar är så otroligt söta, jag hade injte tänkt heller att köpa en hund innan jag har sett/träffat den - då ser jag hur den ser ut. Alla jug bilder jag har sett har varit gulliga däremot..

• Heroinchick
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-12-09 17:28:34 följande:
    dom kallas Jug Dogs eftersom Jack Russel och Pug (mops) blir Jug. 

*Hunden ska ha hälsoundersökta föräldrar för ärftliga fel. (DET är för hundens bästa)
    *Du ska ha besiktigningspapper på valpen som inte är över 1 vecka gammalt.

*halsband, koppel, täcke, bädd, mat och vattenskål, bajspåsar, kvalitetsfoder, tuggben, leksaker ska inhandlas.

Ledig från jobbet såklart så hunden hinner ensamhetstränas, rumsrenhetstränas.
    Hundvakt eller hunddagis efter det om du inte ska vara hemma 5-8 månader med valpen. (man kan ju inte lämna en valp på 3-4 månader ensam å gå å jobba heltid)

Gå med i en hundklubb och gå valpkurs under sensommaren/hösten, sen gärna en fortsättningskurs efter det. Sen en aktiveringskurs är bra, tex spåra eller agility eller liknande. Toppen kul!!

Vart valparna finns, det finns det nog inget register för då du söker blandras. Du kan behöva åka en bit. Du får kolla alla annons sidor hela tiden och se om nåt dyker upp.

Sen tycker jag du ska lägga stor vikt med vad den är korsad med. Fel korsning kan ge dej stora problem om dom har helt olika psyken och dom krockar. INTE kul. speciellt när du skriver att du är nybörjare. 

www.fyrbent.se 
    www.dinhundshop.se/
    www.divinedog.se

Okej ! Tack för info!
    Men sällskapshundar överlag går vä'l att korsas utan  problem. Märkte efter att jag letat på internet på bloggar och blandrassidor och annonser att det var vanligt med t.ex chihahua o diverse terrier blandningar .. Antog att det inte är större problem då, även Jugs som blivit väldigt populärt i USA måste vara en lyckad korsning ..'

Jo, märkte att en del intressanta annonser låg en bit ifrån, får väl helt enkelt fixa skjuss iom att jag inte har bil. Jag arbetar inte och kommer vara sjukskriven alt. studera distans. Kommer börja med arbetsträning nästa år max 4 timmar oc då ska jag jobba i stall så jag kan säkert ta med hunden dit !

Kurser låter intressant, hade ingen aning om attt man kunde gå sånt..

Hur ofta behöver man gå ut med hunden/hur långa sträckor behöver en mkindre hund gå varje dag ?
    Jag har en stor uteplats, tänkte skaffa en hundkoja och låta hunden få vara ganska fri att gå in och ut, dock kopplad i början ifall det skulle dyka upp andra hundar eller vilda djur (finns en promenadstig op en lekplats och skog alldeles intill uteplatsen så kommer inte våga ha hunden helt lös på tomten.
    Men det räcker ju inte vad gäller promenader i motionssyfte.
    Jag har läst att mopsar iallafall är väldigt aktiva hundar som behöver massvis med motion, och de verkar ha tendenser till övervikt. När jag var barn hade min styvpappa hund (schnauser) och då hjälpte jag givetvis till ,n hade inte det yttersta ansvaret så det är mycket jag inte kan om hundar.
    Vad innebär chipmärkning? Är det för att kunna spåra hunden?
  • MammaTillDomFinaste

chip är märkning som inte går att ta bort från hunden, så blir den stulen eller springer bort å nån hittar den kan dom kolla chippet å då hitta ägaren! väldigt viktigt alltså!

ja, kurser är alltid bra, svenska brukshundklubben har massor!! det är skoj och man träffar andra hundägare. speciellt om du har planer på att lära hunden vara ute själv i trädgården med mera är de bra med hjälp om hur du ska träna den. för den lär sej inte själv precis. 

du kan även läsa på om olika saker man kan träna, agility, viltspår, personspår mm mm. eller varför inte freestyle?

alltså, grejen är att jack russels är extremt krävande, det är ingen ren sällskapshund, de är en hund som är avlad att bli nerskickade i gryt till rävar å grävlingar, samt hålla råttor borta från gården och därför inte lämpad som en första gångs hund. Alla dvärgraser ska ha minst 1 timmes promenad om dagen, att dom är liten betyder inte att dom inte behöver röra sej. sen även mental stimulans, därför bra om du tex spårar eller aktivt tränar agility.

http://www.jackrussellklubben.se/
    gå in hit å läs om terriern, det står att de är en utmärkt sällskapshund och de är det, i rätt händer. men väldigt mycket motion och aktivering. och med blandras vet du aldrig vad som slår igenom mest. den kan alltså bli bara terrier i huvudet fast kroppen ser ut som nåt annat, därför ska du läsa på om alla raser så du vet vad du kan få.

denna text har jag kopierat från en kennel med jack russel
    "

Den är trots storleken inte en "knähund", utan en självständig och aktiv hund som har en traditionell terriers hela hårdhet i både kropp och psyke. 

Hunden behöver mycket fysisk aktivitet och intellektuell stimulans för att må bra.

Rasen används fortfarande ofta som grythund, men även som jakthund för andra uppgifter, till exempel för spårning.

"

detta är alltså från en som dyrkar rasen som skrivit detta. om du verkligen vill ha blandras, så råder jag dej till tex spaniel blandraser eller liknande. eftersom du själv skriver att du inte har någon hundvana. 

hoppas det finns nå tips i det jag skriver iaf. märker ju att du inte tänker ändra dej angående blandras eller renras, även fast de är bättre chans att få det man vill.

frågan jag vill ställa dej är väl snarare, vad vill du göra med hunden? det är alltid bäst att utgå fr¨ån vad man vill göra innan man väljer ras. tex så verkar du mest kolla på vad mopsen i din blandras vill ha, men den andra rasen kanske kommer igenom mer.

för övrigt har en bekant till mej en korsning tax å mops, den är så sjukt söt så jag hade lätt tagit hem den enbart för hur söt den var. 
  • MammaTillDomFinaste

en valp måste ju ut efter mat, sömn, bus och 236t187412 gånger där i mellan ungefär. inte fya om den gör inne. INTE trycka nosen i kisset!!!! spring ut hela tiden och om du ser att den börjar, då tar du den å springer ut. hittar du en pöl, ignorera å torka upp.

en vuxen rumsren hus måste ju ut iaf på morgonen, mitt på dagen, efter middagen och kvällen. minst alltså. sen en längre promenad på det. absolut bästa är ju om man kan ta 30 min på mrogonen, en timme på eftermiddagen å 30 min på kvällen. sen mental stimulering å form av spår/agility/godigömma mm mm nån gång i veckan.

• Heroinchick
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-12-09 20:25:06 följande:
    chip är märkning som inte går att ta bort från hunden, så blir den stulen eller springer bort å nån hittar den kan dom kolla chippet å då hitta ägaren! väldigt viktigt alltså!

ja, kurser är alltid bra, svenska brukshundklubben har massor!! det är skoj och man träffar andra hundägare. speciellt om du har planer på att lära hunden vara ute själv i trädgården med mera är de bra med hjälp om hur du ska träna den. för den lär sej inte själv precis. 

du kan även läsa på om olika saker man kan träna, agility, viltspår, personspår mm mm. eller varför inte freestyle?

alltså, grejen är att jack russels är extremt krävande, det är ingen ren sällskapshund, de är en hund som är avlad att bli nerskickade i gryt till rävar å grävlingar, samt hålla råttor borta från gården och därför inte lämpad som en första gångs hund. Alla dvärgraser ska ha minst 1 timmes promenad om dagen, att dom är liten betyder inte att dom inte behöver röra sej. sen även mental stimulans, därför bra om du tex spårar eller aktivt tränar agility.

www.jackrussellklubben.se/
    gå in hit å läs om terriern, det står att de är en utmärkt sällskapshund och de är det, i rätt händer. men väldigt mycket motion och aktivering. och med blandras vet du aldrig vad som slår igenom mest. den kan alltså bli bara terrier i huvudet fast kroppen ser ut som nåt annat, därför ska du läsa på om alla raser så du vet vad du kan få.

denna text har jag kopierat från en kennel med jack russel
    "

Den är trots storleken inte en "knähund", utan en självständig och aktiv hund som har en traditionell terriers hela hårdhet i både kropp och psyke. 

Hunden behöver mycket fysisk aktivitet och intellektuell stimulans för att må bra.

Rasen används fortfarande ofta som grythund, men även som jakthund för andra uppgifter, till exempel för spårning.

"

detta är alltså från en som dyrkar rasen som skrivit detta. om du verkligen vill ha blandras, så råder jag dej till tex spaniel blandraser eller liknande. eftersom du själv skriver att du inte har någon hundvana. 

hoppas det finns nå tips i det jag skriver iaf. märker ju att du inte tänker ändra dej angående blandras eller renras, även fast de är bättre chans att få det man vill.

frågan jag vill ställa dej är väl snarare, vad vill du göra med hunden? det är alltid bäst att utgå fr¨ån vad man vill göra innan man väljer ras. tex så verkar du mest kolla på vad mopsen i din blandras vill ha, men den andra rasen kanske kommer igenom mer.

för övrigt har en bekant till mej en korsning tax å mops, den är så sjukt söt så jag hade lätt tagit hem den enbart för hur söt den var. 
    Tack för info om Terrier !
    Jag vill helst ha en mops-korsning och hade därför mest info om mopsar till att börja med. Jag skulle kunna ha en mops / spaniel  eller mops / tax. Ska absolut studera alla inblandade raser närmare..'

Vill ha en sällskapshund, tillökning i familjen .. Inte som ett barn men en ny familjemedlem till mig och min dotter. Vill att min dotter får hundvana, samt att jag vill ha sällskap på promenader. Behöver aktivera mig själv så vill gärna ha en hund som kan göra det tillsammans med mig. En timmas promenad låter bra. Antar att det går lika bra med kortare promenader utspritt på hela dagen, pluss 2 långpromenader på minst 30 miuter vardera. Hunder får följa med mig när jag cycklar eller när jag ska jobba i stallet.
    Ska även titta närmare på vilka kurser som finns i min stad i sommar (tänkte skaffa valpen till våren)..
  • Heroinchick
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-12-09 20:32:26 följande:
    en valp måste ju ut efter mat, sömn, bus och 236t187412 gånger där i mellan ungefär. inte fya om den gör inne. INTE trycka nosen i kisset!!!! spring ut hela tiden och om du ser att den börjar, då tar du den å springer ut. hittar du en pöl, ignorera å torka upp.

en vuxen rumsren hus måste ju ut iaf på morgonen, mitt på dagen, efter middagen och kvällen. minst alltså. sen en längre promenad på det. absolut bästa är ju om man kan ta 30 min på mrogonen, en timme på eftermiddagen å 30 min på kvällen. sen mental stimulering å form av spår/agility/godigömma mm mm nån gång i veckan.

Precis vad jag hade tänkt mig. Jag tror jag kommer kunna ta en längre promenad/joggrunda på kvällarna på 45 min.. Samt att hunden får följa med mig på mina dagsaktiviteter och vad jag har inbokat, och hämtning/lämning av barn.
     I början ska jag vara hemma med valpen o kommer kunna gå ut oftare då det är nödvändigt. Minns att vår valp hade ett hörn som han kissade i när han inte kunde hålla sig. Där hade vi lagt en massa tidningar. Jag har helt enkelt inte förstått hur vi lyckades fdå honom rumsren - alltsåp hur vi från början fick honom att förstå att han skulle hålla sig tills vi kom ut. (Finns det folk som trycker nosen i kisset på de för att lära de att de inte får kissa inne??) 
  • Leoella

När jag läser i tråden så tänker jag spontant att just en blandning med jack russel riskerar bli lite för krävande som ren sällskapshund. De kan också vara lite "skarpa" (liksom många terriers) och därmed kräva sin fasta hand vid fostran. Även om blandningen med mops har mopsens "gulliga drag" så kan ju psyket vara mer i jack russel-stil, sånt vet man ju inte så noga förrän hunden blivit äldre.

Har du tittat på Boston terrier? Den går i gruppen terriers, men är mer av en sällskapshund till lynnet. Dels är rasen inte lika intryckt i nosen som mopsen (har långtifrån lika mycket "snarkningar" i andningen upplever jag) och de är normalt sett mycket sällskapliga, lättfostrade, pigga och glada hundar.

(En nära familjemedlem som jag också hjälpt en hel del med hundarna har haft flera terriers. De jag har erfarenhet av är cairn terrier, border terrier och alltså boston terrier. Har också viss erfarenhet av jack russel genom vänner. Terriers är ju terriers; gillar man hundar med mycket egna idéer som är lite "tuffa" i psyket så är de perfekta. Men som sällskapshund så passar definitivt Boston terrier bäst; otypisk som den är.)

• MammaTillDomFinaste
    Heroinchick skrev 2011-12-09 22:09:07 följande:
    Precis vad jag hade tänkt mig. Jag tror jag kommer kunna ta en längre promenad/joggrunda på kvällarna på 45 min.. Samt att hunden får följa med mig på mina dagsaktiviteter och vad jag har inbokat, och hämtning/lämning av barn.
     I början ska jag vara hemma med valpen o kommer kunna gå ut oftare då det är nödvändigt. Minns att vår valp hade ett hörn som han kissade i när han inte kunde hålla sig. Där hade vi lagt en massa tidningar. Jag har helt enkelt inte förstått hur vi lyckades fdå honom rumsren - alltsåp hur vi från början fick honom att förstå att han skulle hålla sig tills vi kom ut. (Finns det folk som trycker nosen i kisset på de för att lära de att de inte får kissa inne??) 
    det absolut bästa är ju att aldrig lära hunden göra inne utan ute direkt. och de verkar ju som att du bor i markplan, då är de ju mycket lättare då man bara behlver öppna dörren! Läs det hon här uppe skrev om terriers också. det är ingen bra hund för nybörjare helt enkelt, det bäddar för problem och vill man som ovan hundägare ha en hund till sällskap, då är inte den terriern det bästa.

Sen om du ska ha en sån specifik blandras är de ju svåprt att bestämma att du ska ha valp till våren, då du inte ens vet var dom finns.  
Svar på tråden Jag vill skaffa hund (nybörjare med hundvana)