MammaTillDomFinaste skrev 2011-12-09 17:28:34 följande:
dom kallas Jug Dogs eftersom Jack Russel och Pug (mops) blir Jug.
*Hunden ska ha hälsoundersökta föräldrar för ärftliga fel. (DET är för hundens bästa)
*Du ska ha besiktigningspapper på valpen som inte är över 1 vecka gammalt.
*halsband, koppel, täcke, bädd, mat och vattenskål, bajspåsar, kvalitetsfoder, tuggben, leksaker ska inhandlas.
Ledig från jobbet såklart så hunden hinner ensamhetstränas, rumsrenhetstränas.
Hundvakt eller hunddagis efter det om du inte ska vara hemma 5-8 månader med valpen. (man kan ju inte lämna en valp på 3-4 månader ensam å gå å jobba heltid)
Gå med i en hundklubb och gå valpkurs under sensommaren/hösten, sen gärna en fortsättningskurs efter det. Sen en aktiveringskurs är bra, tex spåra eller agility eller liknande. Toppen kul!!
Vart valparna finns, det finns det nog inget register för då du söker blandras. Du kan behöva åka en bit. Du får kolla alla annons sidor hela tiden och se om nåt dyker upp.
Sen tycker jag du ska lägga stor vikt med vad den är korsad med. Fel korsning kan ge dej stora problem om dom har helt olika psyken och dom krockar. INTE kul. speciellt när du skriver att du är nybörjare.
www.fyrbent.se
www.dinhundshop.se/
www.divinedog.se
Okej ! Tack för info!
Men sällskapshundar överlag går vä'l att korsas utan problem. Märkte efter att jag letat på internet på bloggar och blandrassidor och annonser att det var vanligt med t.ex chihahua o diverse terrier blandningar .. Antog att det inte är större problem då, även Jugs som blivit väldigt populärt i USA måste vara en lyckad korsning ..'
Jo, märkte att en del intressanta annonser låg en bit ifrån, får väl helt enkelt fixa skjuss iom att jag inte har bil. Jag arbetar inte och kommer vara sjukskriven alt. studera distans. Kommer börja med arbetsträning nästa år max 4 timmar oc då ska jag jobba i stall så jag kan säkert ta med hunden dit !
Kurser låter intressant, hade ingen aning om attt man kunde gå sånt..
Hur ofta behöver man gå ut med hunden/hur långa sträckor behöver en mkindre hund gå varje dag ?
Jag har en stor uteplats, tänkte skaffa en hundkoja och låta hunden få vara ganska fri att gå in och ut, dock kopplad i början ifall det skulle dyka upp andra hundar eller vilda djur (finns en promenadstig op en lekplats och skog alldeles intill uteplatsen så kommer inte våga ha hunden helt lös på tomten.
Men det räcker ju inte vad gäller promenader i motionssyfte.
Jag har läst att mopsar iallafall är väldigt aktiva hundar som behöver massvis med motion, och de verkar ha tendenser till övervikt. När jag var barn hade min styvpappa hund (schnauser) och då hjälpte jag givetvis till ,n hade inte det yttersta ansvaret så det är mycket jag inte kan om hundar.
Vad innebär chipmärkning? Är det för att kunna spåra hunden?