• Heroinchick

Jag vill skaffa hund (nybörjare med hundvana)

Jag vill skaffa valp någon gång nästa år!

Har inte någon bestämd hund eller uppfödare i tanke utan behöver gärna tips om hur man går till väga.
    Har bestämt mig för en blandras - tik, mops + jack russel korsning (om det är chiuahua eller spaniel i bilden utöver dessa gör det absolut ingenting.).. Har läst att de kallas Jug dogs på engelska.. Hur vanliga är de i sverige?
    Vilket är det bästa sättet att få tag i en ? Jag bor i Uppsala..
    Hur mycket kan man få betala för blandras valpar?

Vad behöver jag tänka på innan jag skaffar hund, och vad är det absolut nödvändigaste jag bör inhandla inför hundvalpen flyttar in? Finns det någon bra sida ni kan rekomendera ?

Tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 17:04

Alltså - finns det andra raser i korsningen spelar det ingen roll, bara det är en halvmops ..
    Är inte alls intresserad av kennelklubbar, stamtavlor o renrasiga hundar. Vill ha en blandras just för hundens egna hälsa..

• Svar på tråden Jag vill skaffa hund (nybörjare med hundvana)
  • iii
    Heroinchick skrev 2011-12-09 17:44:18 följande:
    De har hälsoproblem för att de är så inavlade, blandraser lider inte av rasrelaterade hälsoproblem. Jugs har inte platta nosar som mopsar. Jag menade inte min egna hund utan för alla hundar iövrigt tycker jag att de för sitt get bästa inte ska avlas alltför mycket. Den debatten är förövrigt OT så jag stoppar den där.
    Jag är inte intresserade av raser, så även om det inte är en JUG 100% så spelar det ingen roll. Jag har googlat o kollat runt på mopskorsningar o jugs, märkte att det ibland finns andra raser med i bilden längre tillbaka i släktträdet och det är för mig inga problem.
    Jag vill ha en liten o korthårig hund, mopskorsningar är de enda hundar jag tycker har tilldragande anletsdrag, tycker helt enkelt inte att andra hundar är tillräckligt gulliga för att jag ska vilja ta hand om de.
    Jug hundar är så otroligt söta, jag hade injte tänkt heller att köpa en hund innan jag har sett/träffat den - då ser jag hur den ser ut. Alla jug bilder jag har sett har varit gulliga däremot..
    Du kan inte säga att "jugs" inte har platta nosar som mopsar för du kan omöjligt veta vad som kommer att slå genom i valparna. Valpen kan se ut som en riktig mops, eller som en riktig jack russel, eller ett mellanting av dessa. Du kan inte veta detta på förhand. Så att intala sig själv att det kommer bli en friskare valp pga att det är en mix är att lura sig själv. De rasbundna sjukdomar som mopsen och jack russeln har kan fortfarande nedärvas till valparna. Därför hoppas jag att du kommer ställa lika höga krav på att föräldrarna är dokumenterat friska som man gör när man köper valpar med stamtavla.

Även temperamentet är svårt att förutse så du måste vara beredd på att hunden kan få ett krävande jack-russel temperament eller ett lugnare mops-temperament. När man blandar två väldigt olika raser är det alltid svårt att veta vad man får.
  • Äggfis
    Heroinchick skrev 2011-12-09 16:57:12 följande:
    Är inte alls intresserad av kennelklubbar, stamtavlor o renrasiga hundar. Vill ha en blandras just för hundens egna hälsa..
    Ta du ett seriöst snack med några av varann oberoende veterinärer kring just blandraser och deras "friska hälsa" innan du fastnar i den sura degen om att dessa skulle vara sundare - oavsett blandning.
  • Ennna

Hej!
    Här hemma finns en j.r blandning. Hälften j.r.
    Och jag kan ju bara understryka med mskor ovan att det INTE är en förstagångs hund.
    Detta utifrån att själv ha honom som just en första gångs hund!

Det är en tuff hund att börja med. Mkt egen vilja, envis som få och har många ggr knäck i öronen...

Har man småbarn samtidigt som valpen kommer, kan man nog få det jobbigt...

Enligt vissa varar mopsens unghundsperiod upp till fyra år...
    Andra raser ca två till tre år. Det är en tid då hunden funkar som en tjurig tvååring....
    Tänk dig noga för!

Vi älskar vår hund, men ibland är han mkt billig...
    Och när vi tänker raser i framtiden ligger j.r i topp....

• Heroinchick

Okej, ska lägga det på minnet. Vill hemskt gärna ha en mops helt enkelt, det är inte jätteviktigt med terrier. Kan alltså tänka mig andra varianter av mops blandisar.

Är mops en bra första-gångs-hund ?
    Vilka andra hundar skulle ni säga är lämpliga för nybörjare (om vi glömmer mig o min besatthet av mopsar), vilka hundar är iöverlag passande i barnfamiljer och både lant och stadsliv ???
    Min dotter är snäll, ibland högljudd  men har inte stort behov av fysisk kontakt. Alltså kommer hon inte störa valpen särskillt mycket  genom att lyfta och dra i hunden osv

Vill poängtera att jag har all tid i världen att lägga på hunden, det är en av anledningarna till att jag ville skaffa hund från första början.. Jag är väldigt kramig, kärleksfull och kan vara sträng, har även någorlunda tålamod - men jag är inte och vill inte vara auktoritär. Så jag vill gärna ha en hund som går att uppfostra utan att behöva kuva de så att säga.. Är heller inte skolad i hundträning, även om jag har en del kunskaper om uppfostran.

• Heroinchick

icocold : Som sagt kommer jag inte köpa grisen i säcken - jag kommer köpa en hund som inte har lika platt nos som mopsar ...

leoella : Tack för tipset. ska läsa på mer om dina förslag.. Har för mig att bostonterrier är lite större? Men jag kanske har fel. Vill helst ha en liten hund..

• Heroinchick

Någon som har erfarenhet av Petit Brabancon / griffon bruxellois ???

• iii
    Heroinchick skrev 2011-12-10 12:06:58 följande:
    icocold : Som sagt kommer jag inte köpa grisen i säcken - jag kommer köpa en hund som inte har lika platt nos som mopsar ...

leoella : Tack för tipset. ska läsa på mer om dina förslag.. Har för mig att bostonterrier är lite större? Men jag kanske har fel. Vill helst ha en liten hund..
    Nu är jag inte så insatt i rasen, men kolla runt på olika uppfödare. Kanske hittar du en uppfödare som avlar på mer sunda varianter av mopsar. Det kan finnas stora skillnader i både temperament och utseende beroende på vilka linjer man väljer. Eftersom att du verkar vilja ha just en mops, men en friskare variant.

Vad är det med mopsen som lockar? Det kanske finns andra raser som har vad du söker?
Svar på tråden Jag vill skaffa hund (nybörjare med hundvana)