alajna skrev 2011-12-10 22:46:37 följande:
Jag har nog varit lite otydlig, ursäkta!
Jag har inte bara kastat ner på sidan osv. Utan det har blivit nu sista tiden då han inte reagerar på något annat. Jag har testat allt tror jag. Avleda, leka med och det har jag gjort från början. Jag har själv alltid varit emot den "hårda" typen eller vad man ska säga. Min första hund jag fick var en amstaffblandning där alla sa att man ska vara stenhård, kasta på sidan för minsta lilla men jag lärde mig rätt fort att det inte var rätt metod. Honom lekte jag med, belöna när han gjorde rätt och han blev superfin. Han var galen som valp, tyckte jag. Men det här är, jag vet inte vad jag ska säga.
Ni som skriver att det är ett vanligt valpbeteende så kan jag bara säga att då missförstår ni nog mig.
Uppfödaren säger att hon kör hundra procent ceasar på sina hundar och de valpar som finns kvar.
Vi är för det mesta hemma om dagarna då jag är hemma med barn. Det kan hända att vi går över till grannen men där sover han mest.
Jag vet bara inte vad jag ska göra, blir helt galen, han flög på min dotter i natt och på morgonen får jag ett uppvaknande av honom.
Problemet är att detta är endast hemma hos oss! Så länge vi inte har fullt hus då är han cool lugn. Hos grannen är han skit lugn, aldrig varit med om en lugnare valp. Han lyssnar på minsta lilla och gör ingenting dumt. Men hemma så förvandlas han till ett monster?
Kanske låter som en dum fråga men vad tror ni om att han skulle bli bättre med en till hund? Jag menar om han är van vid massor av hundar och har bott i princip hela tiden i en hundgård?
Blir han stressad av era barn? Era katter? Har ni mycket liv och rörelse hemma? Kommer han till ro och får han sova ostört utan att barn är på honom? Får han egentid med dig där du kan bygga upp eran kontakt och erat samarbete utan stoj och stim av barn runt om kring?
Du säger att flög på din dotter, varför stänger du inte av med ett kompostgaller in till hennes rum och hunden sover med dig så du hinner höra när den vaknar? Den behöver väl gå ut nattetid med tanke på hur ung den är.
Jag skulle inte dra på mig en hund till när du har det här problemet med den du redan har, en valp är tillräckligt jobbigt. Försök fundera på vad det är hemma hos er som utlöser det här maniska hos valpen. Jag tänker självklart på stress, antingen av understimulering eller överstimulering som leder till överslagshandlingar.