• alajna

Hundvalp som attackerar och biter allt?

Jag börjar bli galen, jag orkar inte mer. Jag har en 13 veckors valp av st bernhard och schäfer, hane som bits hela tiden. Det börjar med att han väcker mig genom att flyga på mig och bita i ansiktet, armar eller håret och bara sliter. Han biter även mina katter, oftast runt nacken och ruskar. Han har dödat höns och bara är för jävlig. Har testat allt, vattenspruta, fya, slänga på sidan, stänga bort, ceasarmetoden osv osv. Han reagerar inte! På nätterna springer han runt och jagar katterna eller hoppar på mig. 

Han är uppvuxen med sju andra hundar, bott mesta tiden i hundgård. Men även inne, där de hade massor med katter barn osv.

När jag är hos min granne som har sex hundar och katter och kattungar är han hur lugn som helst, gör han minsta lilla behöver jag bara säga sch! så slutar han på engång.

Jag är inte ovan med hundar och det handlar inte om att det är en annan ras heller, har haft rottweiler, amstaff, småhundar osv osv.

Kan någon ge tips för jag bryter ihop! 

• Svar på tråden Hundvalp som attackerar och biter allt?
  • ShutUp

Du skriver att du är hundvan osv, då är min fråga, hur kommer de sig att du inte tagit kontakt med en hundintruktör??gör de direkt!

• deecember

Låter som en valp som inte hunnit bli "avvand" med hjälp av tiken.
    Prova att göra som valpens mamma skulle gjort; ta tag ivalpen och "bita tag i nackskinnet" (hålla med munnen) och hålla fast valpen tills den lugnar sig..
    (Det var tipset jag fick på valpkursen och det funkade på toka)
    Min tik blev också betydligt lugnare när hon fick "egen" katt..
    Lycka till"

• alajna

Jag har gjort det men de förstår inte riktigt problemet. Antingen är det bara att en valp bits oftast det går över, eller använd spruta, lek med hunden, avled osv osv. Jag har dock bara ringt till två st i mitt område. Men jag ska testa ringa till en hundinstrukör jag gick på kurser hos med en annan hund. Men det går inte förrän å måndag. 

• Trixie

Har du varit konsekvent från först början? , pröva även att "nypa" på nosryggen snabbt när han gör fel det gör tikar också på sina valpar. Hoppas allt går bra och ta kontakt med instruktör så fort du kan! lycka till! 

• gorillaXbiscuit

Vår första valp hängde efter oss i byxbenen och vi kunde inte korsa ett rum utan henne i hasorna. Den andra ligger på rygg och tuggar i kring sig och gnager på allt hon kommer åt. Valpar tuggar, biter, leker, drar osv...det är det de gör.

Fortsätt som du brukar, avled och säg ifrån så ger det sig sinom tid. så länge du markerar tydligt vad du tillåter och vad du inte tillåter och är konsekvent så ska det inte bli några problem. Valpar kan vara överjävligt jobbiga med jämna mellanrum.

Jag brukar beskriva vår senaste som kiss i ena änden och vassa tänder i den andra ;D 

• dezibel

Du har en helt normal valp och det ger sig med tiden! Jag blir chockad över råd du fått tidigare... ta i nackskinnet,nypa över nosen, lägga omkull osv.
    Vissa valpar är som din och det är allmänt känt att vissa hundar blir triggade av att bli hanterade hårt fysiskt och försvarar sig med allt dom har. Än kommer du rå på din valp men du kommer aldrig klara honom fysiskt om 6 månader och då kommer han förmodligen bita dig ordentligt om du fortsätter med att trycka till honom.
    Avled istället med godis,leksaker,tuggben,lekar, övningar för du måste lära dig att hantera hunden utan att behöva ta i honom.
    Kontakta en IMMIansluten instruktör så du får hjälp. Sen tycker jag du måste bestämma dig för vilken träningsmetod du tycker verkar vettig och inte testa 4-5 olika på en gång, det förvirrar bara valpen och säker dig med.
    Valpar brukar ju sova ca 18 timmar per dygn och din är uppe och flänger på nätterna? Hur ser era dagar ut?
    Och ha valpen kopplad om han dödar smådjur och se till att han inte får jaga dina katter och att dom kan gå undan.
    Vad säger uppfödaren?

• ShutUp

Att lägga ner hundar på rygg och visa dominans va populärt på 90 talet, snälla gör inte detta! Alla beteenden kan oftas lösas med avledning och positiv förstärkning, belöna alltså hunden med godis, bus och kel när den gör nått bra och korrigera när hunden gör ett oönskat beteende!

• alajna

Jag har nog varit lite otydlig, ursäkta!
    Jag har inte bara kastat ner på sidan osv. Utan det har blivit nu sista tiden då han inte reagerar på något annat. Jag har testat allt tror jag. Avleda, leka med och det har jag gjort från början. Jag har själv alltid varit emot den "hårda" typen eller vad man ska säga. Min första hund jag fick var en amstaffblandning där alla sa att man ska vara stenhård, kasta på sidan för minsta lilla men jag lärde mig rätt fort att det inte var rätt metod. Honom lekte jag med, belöna när han gjorde rätt och han blev superfin. Han var galen som valp, tyckte jag. Men det här är, jag vet inte vad jag ska säga. 

Ni som skriver att det är ett vanligt valpbeteende så kan jag bara säga att då missförstår ni nog mig.

Uppfödaren säger att hon kör hundra procent ceasar på sina hundar och de valpar som finns kvar.  

Vi är för det mesta hemma om dagarna då jag är hemma med barn. Det kan hända att vi går över till grannen men där sover han mest.

Jag vet bara inte vad jag ska göra, blir helt galen, han flög på min dotter i natt och på morgonen får jag ett uppvaknande av honom. 

Problemet är att detta är endast hemma hos oss!  Så länge vi inte har fullt hus då är han cool lugn. Hos grannen är han skit lugn, aldrig varit med om en lugnare valp. Han lyssnar på minsta lilla och gör ingenting dumt. Men hemma så förvandlas han till ett monster? 

Kanske låter som en dum fråga men vad tror ni om att han skulle bli bättre med en till hund? Jag menar om han är van vid massor av hundar och har bott i princip hela tiden i en hundgård?  

• dezibel
    alajna skrev 2011-12-10 22:46:37 följande:
    Jag har nog varit lite otydlig, ursäkta!
    Jag har inte bara kastat ner på sidan osv. Utan det har blivit nu sista tiden då han inte reagerar på något annat. Jag har testat allt tror jag. Avleda, leka med och det har jag gjort från början. Jag har själv alltid varit emot den "hårda" typen eller vad man ska säga. Min första hund jag fick var en amstaffblandning där alla sa att man ska vara stenhård, kasta på sidan för minsta lilla men jag lärde mig rätt fort att det inte var rätt metod. Honom lekte jag med, belöna när han gjorde rätt och han blev superfin. Han var galen som valp, tyckte jag. Men det här är, jag vet inte vad jag ska säga. 

Ni som skriver att det är ett vanligt valpbeteende så kan jag bara säga att då missförstår ni nog mig.

Uppfödaren säger att hon kör hundra procent ceasar på sina hundar och de valpar som finns kvar.  

Vi är för det mesta hemma om dagarna då jag är hemma med barn. Det kan hända att vi går över till grannen men där sover han mest.

Jag vet bara inte vad jag ska göra, blir helt galen, han flög på min dotter i natt och på morgonen får jag ett uppvaknande av honom. 

Problemet är att detta är endast hemma hos oss!  Så länge vi inte har fullt hus då är han cool lugn. Hos grannen är han skit lugn, aldrig varit med om en lugnare valp. Han lyssnar på minsta lilla och gör ingenting dumt. Men hemma så förvandlas han till ett monster? 

Kanske låter som en dum fråga men vad tror ni om att han skulle bli bättre med en till hund? Jag menar om han är van vid massor av hundar och har bott i princip hela tiden i en hundgård?  
    Blir han stressad av era barn? Era katter? Har ni mycket liv och rörelse hemma? Kommer han till ro och får han sova ostört utan att barn är på honom? Får han egentid med dig där du kan bygga upp eran kontakt och erat samarbete utan stoj och stim av barn runt om kring?
    Du säger att flög på din dotter, varför stänger du inte av med ett kompostgaller in till hennes rum och hunden sover med dig så du hinner höra när den vaknar? Den behöver väl gå ut nattetid med tanke på hur ung den är.
    Jag skulle inte dra på mig en hund till när du har det här problemet med den du redan har, en valp är tillräckligt jobbigt. Försök fundera på vad det är hemma hos er som utlöser det här maniska hos valpen. Jag tänker självklart på stress, antingen av understimulering eller överstimulering som leder till överslagshandlingar.
  • alajna
    dezibel skrev 2011-12-10 23:09:32 följande:
    Blir han stressad av era barn? Era katter? Har ni mycket liv och rörelse hemma? Kommer han till ro och får han sova ostört utan att barn är på honom? Får han egentid med dig där du kan bygga upp eran kontakt och erat samarbete utan stoj och stim av barn runt om kring?
    Du säger att flög på din dotter, varför stänger du inte av med ett kompostgaller in till hennes rum och hunden sover med dig så du hinner höra när den vaknar? Den behöver väl gå ut nattetid med tanke på hur ung den är.
    Jag skulle inte dra på mig en hund till när du har det här problemet med den du redan har, en valp är tillräckligt jobbigt. Försök fundera på vad det är hemma hos er som utlöser det här maniska hos valpen. Jag tänker självklart på stress, antingen av understimulering eller överstimulering som leder till överslagshandlingar.
    Jag tror inte han blir stressad av min dotter. Uppfödaren hade 8 barn om jag inte minns fel :P 
    Min dotter få absolut inte vara på honom och han får sova lugnt och ostört. Det är inte så mycket liv, det är bara jag och min dotter. Vi renoverade här strax efter att vi fått honom och var då ca 6-10 st hä hemma varje dag. Då var han jätte lugn och sov i princip hela tiden. Han är i princip bara galen när vi är själva eller om vi är få här. När det är fullt ös då är han helt normal.  Ja, min dotter brukar leka för sig själv och jag har även kvällstider med honom. Min dotter sover tillsammans med mig. Ja han går fortfarande ut på nätterna, men då gnäller han till så ta jag ut honom direkt. Katterna tror jag inte stressar honom de räcker med att katten går förbi så flyger han på den. 

Jag kan faktiskt inte komma på något som utlöser det här, jag har försökt tänka men jag vet inte vad det längre kan vara! 
Svar på tråden Hundvalp som attackerar och biter allt?