Inlägg från: alajna |Visa alla inlägg
  • alajna

Hundvalp som attackerar och biter allt?

Jag börjar bli galen, jag orkar inte mer. Jag har en 13 veckors valp av st bernhard och schäfer, hane som bits hela tiden. Det börjar med att han väcker mig genom att flyga på mig och bita i ansiktet, armar eller håret och bara sliter. Han biter även mina katter, oftast runt nacken och ruskar. Han har dödat höns och bara är för jävlig. Har testat allt, vattenspruta, fya, slänga på sidan, stänga bort, ceasarmetoden osv osv. Han reagerar inte! På nätterna springer han runt och jagar katterna eller hoppar på mig. 

Han är uppvuxen med sju andra hundar, bott mesta tiden i hundgård. Men även inne, där de hade massor med katter barn osv.

När jag är hos min granne som har sex hundar och katter och kattungar är han hur lugn som helst, gör han minsta lilla behöver jag bara säga sch! så slutar han på engång.

Jag är inte ovan med hundar och det handlar inte om att det är en annan ras heller, har haft rottweiler, amstaff, småhundar osv osv.

Kan någon ge tips för jag bryter ihop! 

• Svar på tråden Hundvalp som attackerar och biter allt?
  • alajna

Jag har gjort det men de förstår inte riktigt problemet. Antingen är det bara att en valp bits oftast det går över, eller använd spruta, lek med hunden, avled osv osv. Jag har dock bara ringt till två st i mitt område. Men jag ska testa ringa till en hundinstrukör jag gick på kurser hos med en annan hund. Men det går inte förrän å måndag. 

• alajna

Jag har nog varit lite otydlig, ursäkta!
    Jag har inte bara kastat ner på sidan osv. Utan det har blivit nu sista tiden då han inte reagerar på något annat. Jag har testat allt tror jag. Avleda, leka med och det har jag gjort från början. Jag har själv alltid varit emot den "hårda" typen eller vad man ska säga. Min första hund jag fick var en amstaffblandning där alla sa att man ska vara stenhård, kasta på sidan för minsta lilla men jag lärde mig rätt fort att det inte var rätt metod. Honom lekte jag med, belöna när han gjorde rätt och han blev superfin. Han var galen som valp, tyckte jag. Men det här är, jag vet inte vad jag ska säga. 

Ni som skriver att det är ett vanligt valpbeteende så kan jag bara säga att då missförstår ni nog mig.

Uppfödaren säger att hon kör hundra procent ceasar på sina hundar och de valpar som finns kvar.  

Vi är för det mesta hemma om dagarna då jag är hemma med barn. Det kan hända att vi går över till grannen men där sover han mest.

Jag vet bara inte vad jag ska göra, blir helt galen, han flög på min dotter i natt och på morgonen får jag ett uppvaknande av honom. 

Problemet är att detta är endast hemma hos oss!  Så länge vi inte har fullt hus då är han cool lugn. Hos grannen är han skit lugn, aldrig varit med om en lugnare valp. Han lyssnar på minsta lilla och gör ingenting dumt. Men hemma så förvandlas han till ett monster? 

Kanske låter som en dum fråga men vad tror ni om att han skulle bli bättre med en till hund? Jag menar om han är van vid massor av hundar och har bott i princip hela tiden i en hundgård?  

• alajna
    dezibel skrev 2011-12-10 23:09:32 följande:
    Blir han stressad av era barn? Era katter? Har ni mycket liv och rörelse hemma? Kommer han till ro och får han sova ostört utan att barn är på honom? Får han egentid med dig där du kan bygga upp eran kontakt och erat samarbete utan stoj och stim av barn runt om kring?
    Du säger att flög på din dotter, varför stänger du inte av med ett kompostgaller in till hennes rum och hunden sover med dig så du hinner höra när den vaknar? Den behöver väl gå ut nattetid med tanke på hur ung den är.
    Jag skulle inte dra på mig en hund till när du har det här problemet med den du redan har, en valp är tillräckligt jobbigt. Försök fundera på vad det är hemma hos er som utlöser det här maniska hos valpen. Jag tänker självklart på stress, antingen av understimulering eller överstimulering som leder till överslagshandlingar.
    Jag tror inte han blir stressad av min dotter. Uppfödaren hade 8 barn om jag inte minns fel :P 
    Min dotter få absolut inte vara på honom och han får sova lugnt och ostört. Det är inte så mycket liv, det är bara jag och min dotter. Vi renoverade här strax efter att vi fått honom och var då ca 6-10 st hä hemma varje dag. Då var han jätte lugn och sov i princip hela tiden. Han är i princip bara galen när vi är själva eller om vi är få här. När det är fullt ös då är han helt normal.  Ja, min dotter brukar leka för sig själv och jag har även kvällstider med honom. Min dotter sover tillsammans med mig. Ja han går fortfarande ut på nätterna, men då gnäller han till så ta jag ut honom direkt. Katterna tror jag inte stressar honom de räcker med att katten går förbi så flyger han på den. 

Jag kan faktiskt inte komma på något som utlöser det här, jag har försökt tänka men jag vet inte vad det längre kan vara! 
  • alajna

Ja men precis så verkar det vara.
    Ja vi tränar det.
    jag ska se om det finns någon här där ute jag bor!  

• alajna

Tack alla som har svarat!

Jag har satt han bakom kompost galler, men det har jag bara gjort när inget fungerar och han har gått över gränsen. Första gångerna så klättrade han på gallret och ramlade över sen flög han på mig igen.
    Nu sitter han och gnäller och skäller, bryr sig inte om  ben eller något då. När jag har tagit ut han då flyger han på igen fast ännu värre. Nu har jag väntat på att han är helt lugn och har lagt sig ner, då kan han komma ut lugn.

Ja det kliar i tänderna men det är inte problemet här, han har massor med ben, leksaker och tuggleksaker.  

Valpkurser finns inte här jag bor tyvärr, bor i en liten by. Det närmaste är ungefär 40 min bilresa men har tyvärr ingen bil så kan inte ta mig dit.

Jag har hållit ner honom och när han lugnat sig släpper jag men det fungerar bara ibland. 

Problemet är att han är ju bara liten men stor i kroppen, det här är något jag aldrig varit med om. Han morrar och sliter i armen t ex när jag säger till då hoppar han mot ansiktet och försöker bita. I morse bet han mig över halsen och börja ruska. Men vaknade ju på en gång.  

• alajna

Nej jag vet att jag inte ska skaffa en till hund, var väl bara en dum tanke. 
    Alltså han är ju bara en valp, vi gör väl inte så mkt. Går lite promenader i skogen, hängr på tomten, är hos grannen och leker med hundarna, åker bil tåg osv ibland..

Jag har inte tänkt så mycket, en hund jag föll för och eftersom ja alltid haft hund och mina sista dog inom ett halvår så var jag bara desperat efter en hund. Även då jag flyttat ut på landet helt och ville ha någon med lite vakt i.  Har väl tänkt spåra, dra lite osv  

• alajna

Gå fint i koppel kan han, även sitt, ligg, kontaktövning, stanna.  

Jag borde faktiskt börja träna han lite mer, har bara tappat suget när han bits så mycket.  Men att träna hos grannen ska jag testa med.

Ja hos uppfödaren fanns det ständigt barn och inget han någonsin reagerat på enligt henne. Men det verkar ju självklart som att han trivs bäst med massor av hundar. Han får träffa de ofta och har hittat sin riktiga favorit.
    Han är ju inte så mycket på barnet om man jämför med mig eller katterna. Barnet biter han aldrig längre utan det är som mest drar i kläderna.

Men jag ska verkligen se om det lättar upp lite om jag tröttar ut han mer. 

Svar på tråden Hundvalp som attackerar och biter allt?