dezibel skrev 2011-12-10 05:41:20 följande:
Du har en helt normal valp och det ger sig med tiden! Jag blir chockad över råd du fått tidigare... ta i nackskinnet,nypa över nosen, lägga omkull osv.
Vissa valpar är som din och det är allmänt känt att vissa hundar blir triggade av att bli hanterade hårt fysiskt och försvarar sig med allt dom har. Än kommer du rå på din valp men du kommer aldrig klara honom fysiskt om 6 månader och då kommer han förmodligen bita dig ordentligt om du fortsätter med att trycka till honom.
Avled istället med godis,leksaker,tuggben,lekar, övningar för du måste lära dig att hantera hunden utan att behöva ta i honom.
Kontakta en IMMIansluten instruktör så du får hjälp. Sen tycker jag du måste bestämma dig för vilken träningsmetod du tycker verkar vettig och inte testa 4-5 olika på en gång, det förvirrar bara valpen och säker dig med.
Valpar brukar ju sova ca 18 timmar per dygn och din är uppe och flänger på nätterna? Hur ser era dagar ut?
Och ha valpen kopplad om han dödar smådjur och se till att han inte får jaga dina katter och att dom kan gå undan.
Vad säger uppfödaren?
Min instruktör på min forts.kurs var/är utbildad & ansluten. På min tik fungerde inte avledning & godis överhuvudtaget när hon såg barn, vilt eller andra hundar, inte ens när instruktören hade henne för privatutbildning en hel helg, fick hon henne att reagera på godis/korv/leksaker/ljud etc i de situationerna. Då tränar & tävlar hon sina hundar i lydnad/bruks och hade aldrig lyckats ha en hund som var som min tik, på en enda av sina kurser hon haft under 10-15 års tid.
Det enda som gjorde att min tik lugnade sig, det var om man la henne på rygg & höll henne sittande en stund efter det (nu behöver man knappt hålla henne, räcker med enbart sittande & handtecken , då hon är 7 år snart och är betydligt lugnare än som unghund) så att hon inte kom åt att studsa & stressa upp sig. Jag skulle tidigare kunna lagt en älgstek på tassarna på henne, när hon fick syn på vilt eller det ringde på dörren, och hon skulle inte märkt steken överhuvudtaget!
Instruktören gav rådet att hålla fast henne, men enbart så länge det inte blev en lek eller en "kamp" om att få ner henne. (Alltså i stort sett ett par sek. Det handlade om att avleda henne från hennes fokus, snarare än att visa sig som flockledare alltså. även om vi även fick rådet om att hålla fast i nackskinnet av den första instruktören på nybörjarkursen)
Så fort hon släppte fokus på det som triggat henne släpptes hon upp & avleddes då med leksak eller godis, alltså snarare belöning för att hon släppt fokus.)
Dessutom reagerade hon snabbare och mer korrekt om man använde handtecken och visade med handen vad hon skulle göra, än om man försökte använda rösten för att säga till.
Vi kom senare på att förutom att hon stressade upp sif vid besök, barn, vilt & andra hundar, så hon en väldigt morgon/kvällstrött hund och att anledningen till att hon var grinig före 7 och efter 20, det var är helt enkelt att hon ville bli insläppt i sovrummet så att hon fick lägga sig/ ligga kvar och sova i lugn och ro.. (Hon har en säng i vårt sovrum, för att slippa ha två katter som rejsar över henne och busar, mitt i naten.)