• Anonym

Jag har 400 kr till mat tills den 20:e. Nekad bistånd.

Jag har nu i 2 veckor haft 400 kr till mat. Jag studerar och äter ingen mat i skolan eftersom det då skulle betyda att barnen inte kan äta ordentligt på helgerna. Mao så äter jag 2 mackor om dagen för att pengarna ska räcka.

Den 1:a oktober flyttade jag till en annan stad. I September fick jag ett skadestånd på 3 500 kr som gick till möbler, då jag var sambo innan och vi gjorde oss av med mina grejer. Samt bensinpengar och släp till flytten.

Jag är under 21 och studerar och min far betalar 2200 kr i underhållsbidrag, min mamma har inga möjligheter att betala så hon betalar 0 kr.

Socialen tyckte inte att domen räckte, och har då skrivit att min mamma betalar 1273 kr/ månad, då skulle pengarna från september ha blivit ett överskott och jag fick då avslag på min ansökan om bistånd. För flytten har hon räknat 0 kr i utgifter. 

Kan jag överklaga eller gå vidare med detta eller är det kört?           

• Svar på tråden Jag har 400 kr till mat tills den 20:e. Nekad bistånd.
  • Coriander

400kr som ska räcka i 10 dagar till mat .. och detta är ett problem för dig? Jag ska berätta vad som vore problematiskt: att ha 70 kronor som ska räcka i 14 dagar! Been there... Och ja, jag överlevde fast jag inte fick några gratis måltider. 

Så här klarade jag mig:

Bakade bröd efter ett enkelt recept varannan morgon (blir billigare än köpa färdig bröd från affären). Pålägg: margarin och tonfisk på burk med rödlök och tomat (rörs ihop till en röra). 

Varm mat: couscous med kryddor, tonfisk/bacon och sallad. ELLER: risgrynsgröt med kanel och socker. ELLER: pasta med bacon. ELLER: en enkel soppa med rotfrukter och potatis.

Ägg går att steka eller koka.

Vatten har man ju från kranen och  det går att smaksätta med citron exempelvis. Och kokar du vatten kan du enkelt göra té om du smälter ner lite honung och pressar i färsk citron.

Bara några exempel på vad man kan äta billigt..

Men 400kr är det ingen konst att leva på under 10 dagar.  

• neelliee

Du är alltså 20 år och har två barn? Kanske ska försöka dig på lite tacksamhet att samhället faktiskt ändå tar hand om dig, när du valt att skaffa barn i en ålder du du omöjligt kan ha haft egen tillräckligt hög inkomst? 400 kr är inte mycket för 10 dagar, men det GÅR. Och det kanske inte ska mer än just GÅ, när man lever på bidrag? Man får bita i det sura och äta mycket pasta, havregrynsgröt, potatis, rotfruktssoppor, blodpudding.

Vill inte säga så mycket om din låga ålder och dina två barn, för barnen finns ju redan... Men ska du ha någon möjlighet att lyckas i livet utan att bli bitter är det nog läge att inse att det är DITT EGET VAL att skaffa barn i en ålder då de flesta ägnar sig åt gymnasiestuder och provar sig fram i kärleksrelationer. Ingen ska slå för hårt på ditt val, men DU måste också acceptera att den situation du sitter i nu är DITT ANSVAR.  

Eftersom du nu ansett dig vuxen nog att skaffa barn så är det också dags att VARA VUXEN och ta reda på information själv. Visst kan man fråga här, men du måste ju förstå att här finns betydligt fler missuppfattningar än experter. Ring försäkringskassan, socialen och CSN, boka personliga möten, läs informationen på deras hemsidor och be om hjälp.  

• neelliee
    Marionettdocka skrev 2011-12-10 18:47:42 följande:
    Det är väl inte helt ovanligt med arbetslös mamma och betalande pappa oavsett ålder. Är man ett par räknar mn ju vanligtvis som en ekonomisk enhet.

MEN den arbetslösa mamman tar en risk. Och hon ska inte heller klaga alldeles för mycket vid en separation, för hon har också VALT att skaffa barn utan att ha egen inkomst. Nog för att man ska tro på sin relation och som du säger är man ofta en ekonomisk enhet i en parrelation. Men att hänga upp sitt liv på sin partner är ju en stor risk -  oavsett om det gäller ekonomi, socialt liv eller annat. De flesta som väljer att bli hemmafruar ser ju till att pensionsspara åt båda, äga sitt boende, på andra sätt skydda båda parternas ekonomi. Att bara låta den ena vara hemma utan att man har sparande eller ett övervärde i bostaden som man kan få ut vid separation och försäljning, det ÄR osäkert.

Vi lever inte på 1700-talet och en kvinna är inte skyddad mot ekonomisk kris bara för att hon blivit på smällen med en man som har inkomst.  
  • Anonym (hmm)

Jag har också försrjningsstöd och har endast ca 75 kr kvar. Men vi har sett till att det finns mat i frysen , dock kommer det vara ett hårsmån ifrån att vi klarar oss. Det räcker iaf till mat till barnen och det är huvudsaken. Sen undrar jag hur du tänkte med att flytta om du hade så lite i inkomst? Inte så smart..

• Cuteknosan
    Anonym skrev 2011-12-10 20:26:47 följande:
    Och jo jag klarar mig på 300, jag har ju tydligen klarat mig på 300 i 20 dagar
    SÅ vad klagar du på då?
  • apsolut

Usch vad många är otrevliga. Har ni aldrig planerat fel? Haft dåligt med pengar? kan ni inte förstå hur dåligt en ekonomisk kris kan få en att må? Det är inte lätt att vara trevlig när man gå i ständig oro över att man inte har pengar. Visst är det dumt att skaffa barn utan inkomst och utan att ha planerat, men nu är det så läget är. 

Man blir inte själaglad av att leva på en macka om dagen. Man blir tjurig av att inte äta och man mår allmänt kasst. Kan det vara en förklaring till varför ts svarar som hon gör? Skulle ni själv känna er glada av alla dessa otrevliga inlägg som haglat över ts? 

Usch för vissa.

Jag tycker synd om dig ts. Det är inte roligt att ha det så knapert med pengar. Jag hoppa satt det löser sig på något vis.  

Kram på dig. 

• Cuteknosan
    Klöset skrev 2011-12-11 08:36:29 följande:
    Usch vad många är otrevliga. Har ni aldrig planerat fel? Haft dåligt med pengar? kan ni inte förstå hur dåligt en ekonomisk kris kan få en att må? Det är inte lätt att vara trevlig när man gå i ständig oro över att man inte har pengar. Visst är det dumt att skaffa barn utan inkomst och utan att ha planerat, men nu är det så läget är. 

Man blir inte själaglad av att leva på en macka om dagen. Man blir tjurig av att inte äta och man mår allmänt kasst. Kan det vara en förklaring till varför ts svarar som hon gör? Skulle ni själv känna er glada av alla dessa otrevliga inlägg som haglat över ts? 

Usch för vissa.

Jag tycker synd om dig ts. Det är inte roligt att ha det så knapert med pengar. Jag hoppa satt det löser sig på något vis.  

Kram på dig. 
    Du, jag har ALLTID dåligt med pengar, har skulder hos kronofogden( NEJ har inte gjort dom, förutom att jag var naiv) så har löneutmätning, men ALDRIG att jag suttit i den sits som TS gjort, ha man dålig ekonomi så får man lära sig att PLANERA, handla på dom billigaste butikerna, alltid jaga extrapriser osv osv. OM ts hade planerat så hade hon inte levt på en macka om dagen....
  • Anonym

fattar inte vad det är för gnäll med 400 kr över till mat, då det inte är speciellt många dagar kvar till den 20.
    Vad är det för lyxliv folk lever egentligen?

Det är ingen svårighet, nudlar 5 st för 15 spänn, bacon inte heller speciellt dyrt, man får ju kanske inte köpa den dyraste sorten alla gånger....Havregryn är billigt, koka gröt! Pulvermos kostar inte heller så farligt, detsamma gäller grönsaker... några kronor för en påse morötter.

är man inte van förstår jag att det kan vara svårt, men man får härda ut helt enkelt. Ett enkelt tips till framtiden är att alltid försöka hålla frys och kyl rätt så fulla...

gå in på tex www.ica.se/billigaveckan och sno tips därifrån!

lycka till i varje fall..

• Anonym
    Anonym (suck) skrev 2011-12-11 00:47:08 följande:
    Tänkte väl det... Hoppas att anonym nu tar sig i kragen och skärper sig på den punkten.
    Äpple Den som inte begår brott, sover bättre om natten.
    Ja, det kan man ju hoppas. Har svar att tro att någon tycker att det är okej att varje månad gå in i en butik och sno åt sig en summa pengar, varför skulle det vara okej att göra detsamma från våra skattepengar?
  • Anonym
    Coriander skrev 2011-12-11 07:48:03 följande:
    400kr som ska räcka i 10 dagar till mat .. och detta är ett problem för dig? Jag ska berätta vad som vore problematiskt: att ha 70 kronor som ska räcka i 14 dagar! Been there... Och ja, jag överlevde fast jag inte fick några gratis måltider. 

Så här klarade jag mig:

Bakade bröd efter ett enkelt recept varannan morgon (blir billigare än köpa färdig bröd från affären). Pålägg: margarin och tonfisk på burk med rödlök och tomat (rörs ihop till en röra). 

Varm mat: couscous med kryddor, tonfisk/bacon och sallad. ELLER: risgrynsgröt med kanel och socker. ELLER: pasta med bacon. ELLER: en enkel soppa med rotfrukter och potatis.

Ägg går att steka eller koka.

Vatten har man ju från kranen och  det går att smaksätta med citron exempelvis. Och kokar du vatten kan du enkelt göra té om du smälter ner lite honung och pressar i färsk citron.

Bara några exempel på vad man kan äta billigt..

Men 400kr är det ingen konst att leva på under 10 dagar.  
    Pengarna ska räcka till 9 middagar plus mellanmål och kvällsmat till barnen, samt frukost och lunch under helgen, under 9 dagar... Så 31 gånger de behöver få näring i kroppen så något inköp av bacon och tonfisk kan du glömma ts har råd med. Har alla citron och honung hemma? Risgrynsgröt är dyrt!
Svar på tråden Jag har 400 kr till mat tills den 20:e. Nekad bistånd.