• Anonym

Jag har 400 kr till mat tills den 20:e. Nekad bistånd.

Jag har nu i 2 veckor haft 400 kr till mat. Jag studerar och äter ingen mat i skolan eftersom det då skulle betyda att barnen inte kan äta ordentligt på helgerna. Mao så äter jag 2 mackor om dagen för att pengarna ska räcka.

Den 1:a oktober flyttade jag till en annan stad. I September fick jag ett skadestånd på 3 500 kr som gick till möbler, då jag var sambo innan och vi gjorde oss av med mina grejer. Samt bensinpengar och släp till flytten.

Jag är under 21 och studerar och min far betalar 2200 kr i underhållsbidrag, min mamma har inga möjligheter att betala så hon betalar 0 kr.

Socialen tyckte inte att domen räckte, och har då skrivit att min mamma betalar 1273 kr/ månad, då skulle pengarna från september ha blivit ett överskott och jag fick då avslag på min ansökan om bistånd. För flytten har hon räknat 0 kr i utgifter. 

Kan jag överklaga eller gå vidare med detta eller är det kört?           

• Svar på tråden Jag har 400 kr till mat tills den 20:e. Nekad bistånd.
  • Coriander

400kr som ska räcka i 10 dagar till mat .. och detta är ett problem för dig? Jag ska berätta vad som vore problematiskt: att ha 70 kronor som ska räcka i 14 dagar! Been there... Och ja, jag överlevde fast jag inte fick några gratis måltider. 

Så här klarade jag mig:

Bakade bröd efter ett enkelt recept varannan morgon (blir billigare än köpa färdig bröd från affären). Pålägg: margarin och tonfisk på burk med rödlök och tomat (rörs ihop till en röra). 

Varm mat: couscous med kryddor, tonfisk/bacon och sallad. ELLER: risgrynsgröt med kanel och socker. ELLER: pasta med bacon. ELLER: en enkel soppa med rotfrukter och potatis.

Ägg går att steka eller koka.

Vatten har man ju från kranen och  det går att smaksätta med citron exempelvis. Och kokar du vatten kan du enkelt göra té om du smälter ner lite honung och pressar i färsk citron.

Bara några exempel på vad man kan äta billigt..