Inlägg från: Anonym |Visa alla inlägg
  • Anonym

Bör min dotter träffa min döende mamma?

Min mamma har tampats med cancer i 4 år och är när som helst på väg till himlen nu.

Min dotter är snart 5 år och har inte förstått riktigt att mormor varit sjuk. Hon älskar mormor och har träffat henne jättemkt under sin uppväxt då min mamma hjälpt mig mycket då jag varit ensamstående och hon varit pigg.

När sjukhuset ringde in anhöriga för att vara där på "slutet" så åkte min dotter till sin pappa. Hon förstår inte allvaret såklart och jag har sagt att jag ska till mormor som är sjuk. Tror ni det är viktigt att hon får hälsa på min mamma på sjukhuset? Min mamma är inte så kontaktbar men nickar och hör att man är där emellanåt. Jag vill inte att min dotter ska känna att mormor "lämnat" henne och bara försvunnit. Eller vad tror ni? Någon som varit i samma situation?

Jag vill inte heller skapa ngt trauma för min dotter men vill inte heller hålla henne ifrån detta om det i framtiden kan kännas viktigt i efterhand.  

• Svar på tråden Bör min dotter träffa min döende mamma?
  • Anonym

Förstår inte barn egentligen mer än vi tror? Kanske är det viktigt för henne att förstå vad som hänt mormor. Jag hade nog tagit med mitt barn och förklarat mycket rakt och enkelt vad som händer. Kanske att du ska förbereda henne noga innan ni åker dit att mormor inte är som vanligt osv. Hon behöver antagligen bearbeta sin sorg sedan hon också och kanske att det blir lättare om hon förstår vad som hänt lite bättre.

• Anonym

Men självklart ska dottern träffa mormor...varför ska hon inte göra det? Du kan inte skydda dottern mot döden och sorgen som kommer, men du kan finnas vid hennes sida hela tiden.

Du kan även kontakta någon begravningsbyra och be om en bok för barnen som förklarar döden.... tror den heter nåt med morfar och fåren? Alla begravningsbyråer har denna bok. 

• Anonym

Hej igen!

Stort tack till alla om svarat. Vi var på sjukhuset en stund nu på dagen och det var jättefint. Mamma vaknade till och blev glad, min dotter hade med sig en ängel och min mamma såg det och sa att det var fint, sedan somnade hon igen. Jag förklarade vad allt var och min dotter fick kolla på alla slangar, prova en sjukhussäng och sedan bjöd personalen på kakor och saft. Väldigt odramatatiskt och lugnt.

Det var en fin stund och jag är glad att jag åkte dit. Så om någon annan sitter i samma val och kval så säger jag bara ta dit barnen! Det är skönt att även kunna reflektera till detta besök när hon i framtiden frågar var mormor är.

Tack igen! 

• Anonym

Skönt att det gick så fint med besöket TS.

Jag vill oxå dela med mig av en erfarenhet i frågan:

En av mina bästa vänner dog hastigt i en stroke. Innan hon gick bort låg hon i respirator i 4 dygn. Hon hade 3 barn, den yngsta var 5 år gammal. Jag pratade mycket med hennes pappa om hon skulle besöka sin mamma på sjukhuset och säga hejdå eller inte. Vi velade fram och tillbaka men kom sedan fram till att det bästa vore om dottern fick träffa sin mamma en sista gång. Detta för att mamma inte bara skulle försvinna. Det blev ett fint (och hjärtskärande) avsked då lillskruttan sjöng för sin mamma, kammade hennes hår och berättade om hur mycket hon skulle sakna henne.

Nu 1 år senare pratar dottern ibland om hur fin mamma var när hon sa hejdå, som en ängel utan vingar!

Svar på tråden Bör min dotter träffa min döende mamma?