• Anonym (orkar inte)

Tetralysal, hjälper det?

Hej.
    Jag är 21och lider av pco ,är normalviktig, men har akne. Jag har försökt allt för att få bort finnjävlarna i 4 år! Prövat en massa krämer, B5, spironolakton, duac, basiron osv.
    Tack vare finnarna har jag utvrcklat social fobi, och har inget jobb just pga det!

Nu till saken, jag va hos hudläkaren 23e november och hon skrev ut teralysal 300 mg 2ggr/ dag i 3 månader.
    Finns det någon som ätit tetralysal mot akne som har pco?`
    Hjälper det?
    Snälla ge mig lite hopp!!
    Kommer gå under snart.. 

• Svar på tråden Tetralysal, hjälper det?
  • Barababar

Det första som har funkat för mig! Och det funkar bra. Inte en finne eller blemma längre.

• Anonym (Cissi)

Jag har ätit tetralysal i tre omgångar med uppehåll några gånger, fick även en kräm utskriven som skulle på morgon och kväll tror den heter epiduo om jag inte minns fel.. Det hjälpte till en viss grad sen tyckte jag inte att det hjälpte så mycket mer. Fick min akne efter att ha satt in en p-stav som jag sen tog ut, inte förens jag även slutade på cerazette så började allt lugna ner sig så jag slutade på tetralysalen samtidigt.
    Nu är jag gravid och har fortfarande kvar en del av aknen, ska börja på tetralysal igen efter att jag ammat klart.
    Hoppas verkligen allting försvinner då är så oerhört trött på att se ut som jag gör, vet exakt hur du känner!
    Det är ju absolut värt att testa det, bara prova och hoppas att allt försvinner:)  

• Anonym

För mig hjälpte bara en kur roaccutan och sen p-pillret Diane. Tetralysal har jag ätit i omgångar. Kom alltid tillbaks.

• Anonym (orkar inte)

Tack för svaren! :)

Jag har ätit den i lite mer än 2 veckor nu, har inte märkt någonting alls! Känns snarare som dom finnarna jag får, är värre, alltså dom blir inte vita direkt, utan är som en liten böld i ca 5 dagar :/ Har problem med akne på hakan och liiite på kinderna ibland.  Och har läst så mycket negativa saker om tetralysal, bla att det blir värre efter man slutat eller att de inte hjälper alls.. :(

När såg ni resultat av det? 

• Anonym (orkar inte)
    Anonym skrev 2011-12-11 20:00:52 följande:
    För mig hjälpte bara en kur roaccutan och sen p-pillret Diane. Tetralysal har jag ätit i omgångar. Kom alltid tillbaks.
    Jag har funderat på roaccutan och om inte tetralysalen hjälper så vill jag köra på den, för jag orkar fan inte längre med problemen. Har oxå ätit diane, men jag kan inte ta p-piller, så de är inget alternativ för mig.
    Vill bara kunna se mig själv i spegeln och tycka att min hud är fin! Och kanske bli kvitt med min social fobi så jag slipper skämmas och känna att alla tittar på mina finnar, eller aa att dom tycker jag är äcklig,
  • Anonym (Cissi)

Jag har aldrig ätit tetralysal så länge att allting har försvunnit, men tycker inte att det blivit värre när jag slutat på dom.. Jag har också varit inne på roaccutan men det blev aldrig av. 
    Jag tror att det beror mycket på hur mycket akne man har eller vad man ska säga, jag hade väldigt mycket i hela ansiktet det lindrade bara allting. Nu har jag inte alls så mycket kvar mest på kinderna..

Kommer tyärr inte ihåg när jag började se resultat men ha tålamod, tror det tog lite längre tid än två veckor så håll ut i tre månader sen kan du säkert få börja på roaccutan om det är nåt du kan och vill börja på 

• Anonym (orkar inte)

Ahaaa okej, men jag är mer ute efter att det ska försvinna liksom.. Ingen kul med gamla märken eller finnar som fortfarande är kvar i evigheter ( känns de som).

Va skönt att det ändå hjälpt dig iaf, nåt positivt! :)

Joo men sååå jobbigt att bara sitta att vänta, man vill ju se skillnad direkt :P

Fick du nån biverkning av tetralysalen eller så?  

• Anonym (Hmmm)

Åt dem för längesedan men jag tror att det blev värre och sedan bättre. Jag stod på dem länge och det bet på alla bakterier, så jag var i stort sett aldrig sjuk när jag åt dem. Nackdelen var att jag sedan dess dragits med svamp på kroppen. Tabletterna slog helt ut det som håller svamp borta. Så om jag hade fått göra om det hade jag valt bort tetralysal.

• Anonym
    Anonym (orkar inte) skrev 2011-12-11 20:07:01 följande:
    Jag har funderat på roaccutan och om inte tetralysalen hjälper så vill jag köra på den, för jag orkar fan inte längre med problemen. Har oxå ätit diane, men jag kan inte ta p-piller, så de är inget alternativ för mig.
    Vill bara kunna se mig själv i spegeln och tycka att min hud är fin! Och kanske bli kvitt med min social fobi så jag slipper skämmas och känna att alla tittar på mina finnar, eller aa att dom tycker jag är äcklig,
    Be om roaccutan! Du kommer inte ångra dig. Fick jättefin hy.
  • Anonym (Cissi)

Jag minns inga stora biverkningar av dem..  Men får du någon kräm att ha på ansiktet också?
    För kommer ihåg att min hudläkare sa att det var väldigt viktigt att jag tog tabletterna och krämen så det verkade in ifrån och utanpå lixom.. 
    Det låter inte som du har finnar över hela ansiktet så jag hoppas för din skull att det försvinner på den här 3 månaders kuren:)
    Det är ju större biverkningar av roaccutanen, den finns inte ens med på FASS... Men det hjälper ju bättre och det är absolut värt att gå på en kur om det bara tar död på allt. 

Nu under min graviditet så har det gått upp och ner med min hy, det har absolut blivit bättre sen jag blev gravid! Nu längtar jag bara efter att få bort allting, är också 21 och har kämpat med detta lite över 3 år. 

Svar på tråden Tetralysal, hjälper det?