• Anonym (mamma nr 1)

familjehem som vägrar

Familjehemmet slår bakut när dom hörde jag har gjort hemtagningsbegäran.

Måste familjehem betee sig så?

• Svar på tråden familjehem som vägrar
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-16 10:19:33 följande:
    Precis som man ständigt hoppas att alla utredningar är korrekt gjorda och att inga barn som skulle kunna bo kvar hemma med föräldrarna, placeras i onödan. Ändå händer det. Men, för att få hem barn från en placering krävs mycket mer! Du kan vara säker på att det ytterst sällan begås misstag när det gäller hemtagning. Riskerna är betydligt mindre vvid hemtagning än vid placering, även om de naturligtvis finns och det kan ske misstag. Men som det brukar sägas i lvutrådar, det är för barnets bästa. Soc har beslutat och då ska man som familjehem och förälder inte tänka på sig själv utan vara glad för socialtjänstens beslut!

Nej,jag är inte säker på det,hur kan man vara det?
  • Anonym
    Anonym (mamma nr 1) skrev 2011-12-16 10:12:53 följande:
    Du skriver så bra så bra! Min magkänsla säger att vissa familjehem tror sig veta bättre om barnet. Dom har ju ingen aning om vad soc har gjort eller planerat med ursprungshemmet. Soc känner ju till båda sidorna så att säga. Soc avgör om det är lämpligt för barnet att flytta hem. Soc ser dom förändringar som har skett hos bio föräldrar. Barnen ska då enligt lag arbetas hemåt.
    Tyvärr är vissa familjehem dömande. De missar en viktig del och det är att alla föräldrar inte medvetet gjort så att barnen blev placerade. Föräldrar och barn har rätt till varandra, många familjehem skiter i barnens rätt till umgänge och anser att barnen har det bättre utan sina föräldrar. Redan där begår de stora misstag!

När det så blir dags för hemflytt börjar familjehemmet att leta fel. Det börjar klagas på allt föräldern gör och inte gör. Det klagas på att barnet blir oroligt, att barnet börjat må psykiskt dåligt, reagerar negativt efter umgänge osv. Vissa gånger får familjehemmet gehör från soc för detta men ofta ser soc igenom det och fortsätter hemtagningen precis som planerat.

Självklart ska barn hem igen och oavsett vad vissa påstår så är det inte så att en förälder som en gång inte klarade av att ta föräldraansvaret fullt ut aldrig kommer att klara av det igen och aldrig förtjänar en andra chans. De flesta får andra chanser och de flesta barn kommer hem igen!
  • Anonym (mamma nr 1)

Jag hoppas att soc kommer fram till slutsatsen att det är lämpligt att barnet flyttar hem till mig.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-12-16 10:23:47 följande:

Nej,jag är inte säker på det,hur kan man vara det?

Skickade iväg för fort...

Funderar vidare här,bara..Soc känner,tyvärr,iblandt,inte det placerade barnet på samma sett som familjehemmet gör.Specielt inte om det bott där i flera år.
    Det är ju familjehemmet som bott med det länge,och ser hur det fungerar.

Självklart skall(eller dom kan inte) inte familjehemmet   ta egna beslut!!
    Jag har själv varit med om att socassistentena tar mycket lätt på barnets situation i det hela,där dom inte alls vet hur barnet mår i vissa situationer,och inte brydde sej om att ta reda på det heller.Fruktansvärt!

Så familjehemmet blev altså barnets enda "röst".... 

• Anonym (mamma nr 1)
    Anonym skrev 2011-12-16 10:28:54 följande:
    Skickade iväg för fort...

Funderar vidare här,bara..Soc känner,tyvärr,iblandt,inte det placerade barnet på samma sett som familjehemmet gör.Specielt inte om det bott där i flera år.
    Det är ju familjehemmet som bott med det länge,och ser hur det fungerar.

Självklart skall(eller dom kan inte) inte familjehemmet   ta egna beslut!!
    Jag har själv varit med om att socassistentena tar mycket lätt på barnets situation i det hela,där dom inte alls vet hur barnet mår i vissa situationer,och inte brydde sej om att ta reda på det heller.Fruktansvärt!

Så familjehemmet blev altså barnets enda "röst".... 

Vad tycker ni om detta då? Soc har sagt att det är inte alltid man lyssnar på barnet just pga dom är barn. Vuxna kan se helheten. Soc kan se att ursprungshemmet är stabilt och att då ska barnet tillbaka. Äsch jag kan inte förklara exakt hur dom sa.
  • Anonym
    Anonym (mamma nr 1) skrev 2011-12-16 10:53:52 följande:
    Vad tycker ni om detta då? Soc har sagt att det är inte alltid man lyssnar på barnet just pga dom är barn. Vuxna kan se helheten. Soc kan se att ursprungshemmet är stabilt och att då ska barnet tillbaka. Äsch jag kan inte förklara exakt hur dom sa.
    Jag hade skrivit ett långt svar till inlägget ovan med det försvann. Grejen är att när barn placeras så vet soc inte heller allt. Soc känner inte barnen lika bra som föräldrarna, soc ser inte tårarna osv. Samma när barn ska hem! Trots det så kan soc säga att barnets bästa är att flytta hem för barn hör hemma med sina föräldrar om föräldrarna är kapabla och det är du ts!
  • Anonym (mamma nr 1)
    Anonym skrev 2011-12-16 10:56:57 följande:
    Jag hade skrivit ett långt svar till inlägget ovan med det försvann. Grejen är att när barn placeras så vet soc inte heller allt. Soc känner inte barnen lika bra som föräldrarna, soc ser inte tårarna osv. Samma när barn ska hem! Trots det så kan soc säga att barnets bästa är att flytta hem för barn hör hemma med sina föräldrar om föräldrarna är kapabla och det är du ts!
    Tack värmer mitt hjärta. Men detta är ett känsligt ämne för många. Upplever att många är lite väl hårda mot föräldrar som en gång har blivit av med sina barn...och att det spelar ingen roll att man har ordnat upp allt. Tur att soc inte tänker så. Tur att lagen inte säger så...
  • Anonym
    Anonym (mamma nr 1) skrev 2011-12-16 11:02:39 följande:
    Tack värmer mitt hjärta. Men detta är ett känsligt ämne för många. Upplever att många är lite väl hårda mot föräldrar som en gång har blivit av med sina barn...och att det spelar ingen roll att man har ordnat upp allt. Tur att soc inte tänker så. Tur att lagen inte säger så...
    Jag tror ´vissa familjehem gärna vill behålla placeringarna men av olika anledningar. Att barn ska hem efter många år är sällan aktuellt heller. Efter 3 år finns möjlighet till vårdnadsöverflytt men det är relativt sällsynt. Undrar varför? Kan det bero på att familjen inte längre får betalt från soc om de tar över vårdnaden?.... Jag låter det vara osagt.

Du är en bra förälder och barnet ska givetvis hem till dig! Strunta i familjehemmets buttra miner och ev. antydningar. Försök bibehålla en "hyfsad" relation så att barnet kan få träffa dem även efter hemflytten så de inte förvinner ur barnets liv från en dag till en annan.
  • Anonym
    Anonym (mamma nr 1) skrev 2011-12-16 11:02:39 följande:
    På ett sett tycker jag som så,om barnet var litet när det kom til familjehemmet,och bott där många år,då är det inte _barnets_ bästa att flytta till sina bio-föräldrar!

Sen så har inte _föräldrar_rätt till sina barn,utan _barnet_ har rätt till sina föräldrar,i den mån det går. 
  • Anonym (mamma nr 1)
    Anonym skrev 2011-12-16 11:06:47 följande:
    Jag tror ´vissa familjehem gärna vill behålla placeringarna men av olika anledningar. Att barn ska hem efter många år är sällan aktuellt heller. Efter 3 år finns möjlighet till vårdnadsöverflytt men det är relativt sällsynt. Undrar varför? Kan det bero på att familjen inte längre får betalt från soc om de tar över vårdnaden?.... Jag låter det vara osagt.

Du är en bra förälder och barnet ska givetvis hem till dig! Strunta i familjehemmets buttra miner och ev. antydningar. Försök bibehålla en "hyfsad" relation så att barnet kan få träffa dem även efter hemflytten så de inte förvinner ur barnets liv från en dag till en annan.
    Jag kommer absolut låta barnet ha kontakt med familjehemmet om denne vill. Det är ju självklart för mig.
Svar på tråden familjehem som vägrar