• Baggs

BF Augusti 2012

Förstår er oro helt och hållet! Jag upplever ju dessvärre att oron är mycket större den här gången (barn två) än första - förmodligen för att jag också har ett mf med i bagaget. Men ändå - jag har sett hjärtat slå på VUL och jag är konstant trött och sliten och tjock och gravid , men oron är konstant över att glädjen skall ryckas ifrån oss. Med ettan fanns ingen oro alls, det var bara så självklart att det skulle bli en frisk bäbis!! På måndag skall jag på mitt inskrivningsläkarbesök med VUL och sen dröjer det ju inte länge förrän KUBB/NUPP eftersom jag idag är i 9+0, så någon gång i januari blir det väl av - sen kanske man kan andas ut lite och passa på att njuta av graviditeten?!
    Hur resonerar ni andra kring olika test som KUBB, FVP mm??

• Baggs

Jag vet att min man och jag nog troligtvis har olika syn på vad ett dåligt odds innebär... Jag är också av åsikten att ett barn med ds är lika välkommet, men jag vill vara förberedd på det. Även för omgivnigens skull vill jag veta för tt kunna förbereda dem. Däremot tror jag att maken nog skulle ha svårare att acceptera. Det är inte lätt det där!!

• Baggs
    Lillismaj skrev 2012-01-03 11:46:04 följande:
    Vad är Kub och nupp för tester? Hur gör de, vad ser man och vad är det för risker?
    Hörde att det finns risk för missfall med fvp?
    NUPP är nackuppklaring - man gör ett UL där de mäter nackspalten på fostret, under en viss period mellan v. 10 och 13 ca, kan man se om nackspalten är för bred (rätta mig om jag har fel) och beroende på kvinnans ålder och andra parametrar räknar man ut en riskfaktor. KUB är ett blodprov som tas ett par dagar innan för att ge större tillförlitlighet. Inga risker med detta test alltså (annat än psykiska men förstås!)
    FVP säger de att det finns en risk för mf på ca. 1%.
  • Baggs

Carolina1: Att du inte känner livmodern skall du inte fundera äver - det är inte helt lätt att veta hur den skall kännas!! Med sonen tog det bra mycket längre tid än v.11 innan jag kände den - tror inte jag lyckade förrän inskrivningen på MVC i v.14.
    Jag har inte heller så mycket symptom, blir bara illamående t.ex. på kvällen, när jag lagt mig, men trött är jag. Tror absolut att du gått in i spökveckorna.

• Baggs

Har man dessutom en bakåtlutad livmoder så blir det nog ännu svårare att hitta den. Jag är ju inte ens extra kissenödig som alla verkar vara, men det tar jag också som att det har att göra med hur livmodern ligger.
    Hur är det med er viktuppgång? Har ni ökat eller minskat, eller står ni rent av stilla? Jag har ökat 4 kg sedan jag plusade , men å andra sidan så har jag ätit när jag behövt och kanske inte alltid det nyttigaste alternativen, till skillnad mot innan. Jag har varit väldigt kostmedveten de senaste 18 månaderna, så nu sväller väl kroppen av bara tanken på att den kan få det den vill ha! Men jag får nog ta och hejda mig snart annars blir det tungt mot sommaren!!!

• Baggs

Loddi: Styrkekramar till dig. En mardröm som vi alla fasar för och så tråkigt att några måste uppleva.

• Baggs

På väg mot MVC och första besöket där som är hos gynläkaren och förhoppningsvis VUL! I hlegen har jag haft ont i magen och jag är orolig för att det inte skall stå rätt till... Är supernervös nu, men som tur är är det ju om en stund bara, så jag slipper vänta hela dagen!!!

• Baggs
    Inanna Li skrev 2012-01-09 13:37:34 följande:
    Jag är gärna med i den här tråden. Har inte vågat ansluta mig tidigare pga dåliga erfarenheter av tidigare graviditeter. Jag är 43 år och har BF med första barnet den 5 augusti. Vi har äntligen lyckats på IVF-försök 7 och jag har 2 trista MA bakom mig. Är nu i vecka 10 + 0 och har idag fått se ett 33 mm foster med tickande härta och spattlande armar och ben på VUL 2. Äntligen kan jag andas ut lite. På torsdag är det inskrivning på MVC och dax att planera för KUB/NUPP

Kram till er alla!

Tröstkram till Mimmi80 och Loddi {#emotions_dlg.flower}! Fruktansvärt tråkigt!
    Välkommen!
    Skönt att ha sett den lilla krabaten! Jag har också varit på VUL idag och sett min böna: 3,08 och 9+5 - men den skrämde livet av mig! Först syntes INGET på skärmen annat än en tom livmoder... Skräcken hann fånga mig och jag sa till läkaren att "men den är tom ju" - men han fortsatte lugnt vidare och så kom den lille skräcken i bild, men nu såg jag inget hjärta... Då sa han bara:"Men den rör sig mycket - och där, där har du hjärtat" - så sen var jag lugn! Så nu kan man andas ut till nästa gång! OCh det för min del blir den 6/2 då det är KUB/NUPP!
  • Baggs

Hos oss vill de göra det så nära 13+6 som möjligt det var liksom rena slumpen att jag råkar vara det den dagen - för ågra andra tider fanns inte heller!

Svar på tråden BF Augusti 2012