BF Augusti 2012
Idag, 11+3, åkte mammabyxorna på! Känns som en befrielse!
Idag, 11+3, åkte mammabyxorna på! Känns som en befrielse!
Carolina: ang mammakläder så säger jag bara: Nätet!
Lycka till idag Sjöglimt! Du ska se att det går bra! Men jag förstår helt och hållet din nervositet!!!
Själv träder jag in i v. 13 idag!!! Och märkligt nog så är det precis så som det står i många böcker att nu har man liksom mognat in i graviditeten och oron börjar släppa. (Ja, det kom ju inte över en natt, utan jag har liksom börjat lugna ner mig senaste veckan!) Bl.a. så har jag också mognat i mitt beslut om att FVP blir det inte! Visst, ajg har åldern emot mig - men annars inga kända fel i släkterna, så oavsett vad är detta barn oerhört välkommet! Det känns så skönt att ha formulerat det liksom eftersom det gett mig sådan ångest. Skall ta blodprovet inför Kub/nupp nu i veckan och så blir det NUPP-UL 6 februari.
Sjöglimt! Mysigt med pickande hjärta på näthinnan!!!
Men jag fick då inget veta om min tapp på gynundersökningen för någon vecka sedan... Är det vanligt?
Japp - jag tror att det är skillnad från land till land!!! Det är ju inte heller alla som erbjuds gynundersökning här i Sverige. Men jag fick, och han kände på tapp och livmoder och kollade äggstockarna etc. Å andra sidan har jag inte sett någon dokumentation, kanske får jag info när jag skall till BM och inskrivningen den 9 feb!!??
Lillismaj - vad kul att ha fått se de små!!! Och bra resultat fick du också?! Skönt!
Blev inte storasyster lite förvånad när det är TVÅ som skall komma???
Kul att vi är på samma dag, men jag antar att jag blir flyttad när jag gör mitt NUPP-UL om 1½ vecka! Har för mig att de gjorde det med sonen, trots att vi då också visste exakt befruktningsdag (det var ju också IVF). Skall iväg och ta blodprovet idag... Börjar faktiskt bli lite nervös för resultatet - men, det är bara att hålla ut och hoppas på det bästa!!
Visst är det underbart när de blivande syskonen är så stolta!!! Vår var också det, men nu har han allt börjat oroa sig för att han skall bli 2:a... och inte vara mammas kille längre.
Men, de ska väl genomgå de faserna också!!
Jag hade ÄP 14 och ET 16 november, så lite lustigt är det, men det hänger väl helt i hop med hur de lyckats mäta om de hamnar rätt menar jag. Blev flyttad 2 dagar med sonen också av någon anlednign, men sen kom han ju ändå inte på utsatt tid och ville vara kvar.
- Det har jag tänkt begära ändring på den här gången! ![]()
Så, nu är jag tillbaka efter en skidvecka i Sälen! Underbart - men kallt!
Grattis till bra UL/NUPP i veckan, ni som gjort dem! Jag skall på mitt i morgon - och ser fram emot att få se vad att allt är ok - har ju inte direkt börjat känna något ännu - annat än att magen är rundare!
Pustar ut på allvar nu!!! En liten sprattelgubbe låg i magen och for runt som en vilde - men det fanns ändå tillfällen att mäta ordentligt. Allt såg väldigt bra ut och inga konstigheter trots, som det påpekades två gånger, min ålder... Så nu är det till att njuta av att det VÄXER imagen på en!!!
Nytt RUL 14/3!!!
Längtar redan!
Dock blev jag framflyttad till 8/8!
Barnatro: Usch, så tråkigt! En jättekram får du av mig här! Men, skulle du inte på VUL i dag??? Har du pratat med sjukvården?
Barnatro: Så tråkigt att höra. Förstår tomheten och frustrationen. Ta hand om varandra!! Stora tröstkramar!
Alla i vår omgivning vet om att sonen är IVF-barn och de flesta vet att vi kämpat i åravis för att få syskon också, så vi gör ingen hemlighet av att detta också är tack vare läkekonsten!!! Däremot är det ett bekymmer nu att berätta, för sonen, som ju är 6, vet inte om det ännu eftersom han inte förstår ännu vad det innebär. Så vi är lite försiktiga med när vi berättar och pratar om det så att säga! Men en dag skall han få veta allt om kampen för honom!
Ang. att ta reda på kön, så gjorde vi det inte förra gången, och kommer inte medvetet att göra det nu heller. Men, syns det på RUL den 14/3 så gör det! ![]()
Är det någon som förresten planerar någon resa under graviditeten?
Jag är så sugen på att åka någon stans och möta våren - men frågan är om man orkar göra en storstadshelg?
SmillaK: Jag känner också som du att det är lite svårt att berätta om den här graviditeten. Vi berättade ju för de närmast berörda vid jul, men sen har vi inte berättat för fler utan tyckt att vi skulle vänta tills efter Kub. Och när vi då hade gjort ULet förra veckan så sen dess har det liksom inte blivit av. Men när jag berättar så rodnar jag också... Konstigt!
Men, nu har ryktet gått på jobbet, och många av mina egna vänner har kopplingar genom kontakter via jobbet, så jag har ju fått lite grattishälsningar från håll jag minst anade! Lite intressant. Funderar faktiskt på att "outa" mig på FB genom if:s graviditetskalender!
Så får ju alla som vill veta samtidigt och de som inte vågat fråga för att bekräfta får det bekräftat!
Här skiner solen idag och det kändes som vår i luften! + 6 grader just nu! Yllemössan blev alldeles för varm!
Var och tittade på vagnar lite smått, vi skall ha en "extra" vagn, en smidig sak. Har en Brio-traktor sedan tidigare som jag kommer använda initialt men sen vill jag ha en Urban jungle ziti eller Phil&ted liten nätt sak!
Undras om maken går med på det?! Han var så nöjd med paraplysulkyn som extravagn... :-/
UJ Swift menar jag ju!
Här är det verkligen tyst!! Hur mår ni alla?!
Själv har jag åkt på en dunderförkylning som bomull i huvudet på mig... Jobbigt, men nu har det nog vänt änligen! Men jag skulle nog gärna vilja ha lite mer action i magen!!! Är övertygad om att jag har moderkakan iframvägg för jag känner nada... Det oroar mig som sagt en hel del, men jag vet inte om det är "lönt" att ringa BM om det heller - det är ju itne så mycket hon kan göra... Skall på UL om två veckor, men dit är det ju lååångt!
Känner ni andra?
Majsan77: precis som du väntar jag 2:an och det är väl just för att man läst i böckerna att omföderskor brukar börja känna vid denna tidpunkt som man då bli nojjig. Man ska egentligen skita i allt som skrivs och sluta jämföra sig med alla andra - jag vet! Men, ändå så är det så lätt att falla dit... Men, jag hittade lite anteckningar från förra gången och jag kände nog inte av på rikttigt förränn v. 20-21. Lite bubbel på UL som ju var v. 18 nånting (samma som det nu blir den här gången!) Så egentligen är det väl bara att sitta lugnt i båten till den 14/3. Och jag har ju både sett och hört sprattelgubben för bara någon vecka sedan, jag menar, jag vet ju att det finns någon där inne.
och magen växer dessutom
, mer änn jag trott! Jag skulle sätta på mig en vit skjorta idag (vanlig, ingen mammavariant) och döm om min förvåning när jag inte kunde knäppa den över vare sig mage eller bröst (De har växt massor konstaterar jag bara, utan att jag märkt av det nämnvärt innan...!!! inte undra på att bh:n blivit obekväm!). Nu har jag i varje fall varit och investerat i en mammablus så att jag kan se lite respektabel ut på jobbet i varje fall!
Jag har rulnedräkning nu! Onsdag nästa vecka är det dags och jag läääängtar som en tok. Känner bara lite av bäbis, speciellt om jag äter ngt sött så drar den igång känns det som!
Undrar om det är för att den tycker om eller om den ogillar??!!
Men det är fortfarande bara diffust, inget som känns utanpå.
Jodå, vi RUlade igår!!!
En piggelin som vägrar ligga still och visa sig ordentligt! Men skicklig som hon är vår UL-BM så fångade hon ändå knatten ordentligt och kunde mäta och kontrollera! Allt stämmer fortfarande och 8/8 står fast! 221 g igår (och så har man själv + 8 kg sedan behandlingen!!! Hmmm, den där fördelningen får man nog ta sig en funderare kring! Med RULet bekräftades också det jag misstänkt - att moderkakan ligger i framvägg och det är därför jag inte känt så mycket ännu. Men sedan några dagar tillbaka känner jag små buffar varje dag (speciellt då jag ätit sött!!!). Mysigt nu när det börjar bli tydligt och man dessutom ser det på magen. Och nästa vecka har man ju nått halvlek!
Vi har tillsvidare gjort 2 VUL (1 på kliniken för att bekräfta graviditeten, 1 av gynekologen vid inskrivningen på MVC) och KUB och nu RUL. Ett tillväxt UL planerat till v. 32 (typ runt midsommar). Det är vad vi får. Med sonen blev det fler pga han låg -9% på tillväxtkurvan, men det var ju på slutet, så det vet man ju inte förrän senare. Men att vi skulle göra fler pga det är en ICSI-graviditet har vi inte här i Malmö i varje fall. Men det där skiljer sig ju så mycket från landsting till landsting (och våra nordiska länder inte minst!)! Men det känns om en lååååång väntan till juni! Kankse kanske att vi gör ett privat i början på maj, med 3d - men vi har inte bestämt det ännu!
Så där ja, då är man halvvägs!!! Underbart! För att "fira" kikande jag in på vår IVF-klinik för att visa magen och prata lite! De blev så glada! Men, tänk, jag blev jättenervös när jag var på väg upp till dem - det var oerhört många känslor som kom emot en på något sätt. Det sitter hårt alla dessa år med behandlingar och försök som inte gått vägen!! Skönt att man nu snart är i hamn!! Fast jag fortsätter oroa mig - trots att jag så sent som i onsdags hörde lilla hjärtat slå hos BM!! Men, jag vet ju, jag kommer aldrig sluta oroa mig - det är ju en mammas lott!
Kram på er och hoppas ni njuter av våren (fast just idag försvann den från Malmö...)