• ebben

beställt läsglasögon på nätet-de är suddiga!Vad göra?

beställt endast läsglas via nätet på en snygg båge.....När de kom ser man bara suddigt med de!?
    Skrev ett mail att jag vill returnera,men de svarar att jag inte kan det på glasögon med recept-MEN jag skrev ett till mail att jag ju INTE hade nåt recept,utan bara tydligt skrivit att jag ville ha läsglas med 1,25 i "styrka" .
    De kostade nära 2000 kr synd att "kasta bort det"!
    Vad kan jag göra?
    OM jag nu inte får returnera ,kan jag ta de till en glasögonbutik,o be att DE sätter in läsglas?? Går det ta bort glasen,o sätta in nytt?
    Det måste väl gå?
    För bågen är ju fin,eller vill ingen butik göra det då man beställt glasögonen på nätet?     

• Svar på tråden beställt läsglasögon på nätet-de är suddiga!Vad göra?
  • Linda1976
    Coyote skrev 2011-12-14 22:14:30 följande:
    Vad är oftalmiska bågar?
    båge som är gjord för att glasa. 
    nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Coyote
    Linda1976 skrev 2011-12-14 22:15:42 följande:
    båge som är gjord för att glasa. 
    Aha, tack! Men för att passa på att fråga, jag var hos optikern för att kolla om jag kunde hitta ett par bågar att göra till slipade solglasögon, men då fick jag veta att det bara är en viss typ av bågar som går att göra till solglasögon. Hos min ordinarie optiker sa de att det bara var att välja en båge i butiken, lägga till 250 kronor så var det fixat. Hur kommer det sig att den första optikern menade att det inte går? Var det ett sätt att få mig att betala en massa extra för finare bågar?
  • Linda1976
    Coyote skrev 2011-12-14 22:18:08 följande:
    Aha, tack! Men för att passa på att fråga, jag var hos optikern för att kolla om jag kunde hitta ett par bågar att göra till slipade solglasögon, men då fick jag veta att det bara är en viss typ av bågar som går att göra till solglasögon. Hos min ordinarie optiker sa de att det bara var att välja en båge i butiken, lägga till 250 kronor så var det fixat. Hur kommer det sig att den första optikern menade att det inte går? Var det ett sätt att få mig att betala en massa extra för finare bågar?
    Är glasen FÖR kupiga så går det inte, men tex en pilotbåge så funkar det, för då är glaset ändå ganska "platt". Det finns några få märken som kan göra väldigt kupiga glas, Oakley och Maui Jim. Det är dock inte så väldigt många optiker som säljer de märkena.

Din ordinarie optiker kanske menade vilken vanlig båge som helst, för det stämmer. Då lägger man bara till önskad färg. Den första optikern kanske menade att det inte går i alla solbågar? 
  • Coyote
    Linda1976 skrev 2011-12-14 22:21:15 följande:
    Är glasen FÖR kupiga så går det inte, men tex en pilotbåge så funkar det, för då är glaset ändå ganska "platt". Det finns några få märken som kan göra väldigt kupiga glas, Oakley och Maui Jim. Det är dock inte så väldigt många optiker som säljer de märkena.

Din ordinarie optiker kanske menade vilken vanlig båge som helst, för det stämmer. Då lägger man bara till önskad färg. Den första optikern kanske menade att det inte går i alla solbågar? 
    Maui Jim pratade den första om, skitdyrt ju. Hon menade på att om jag ville ha slipade solglasögon så så måste jag välja någon av deras bågar, annars skulle det inte gå. Jag vill bara ha ett par liggande i bilen så jag kan byta till om det plötsligt blir soligt (använder bara linser på sommaren, svårt att ha linser inomhus) och kan ha ett par standardbågar.

Så om jag köper ett par pilotbåge på Åhléns och lämnar till min optiker så kan de byta ut plasten mot slipade glas?
  • Linda1976

Pilotbåge på Åhléns`?

Menar du en RayBan solbåge, eller nån skräpbåge? För billiga solbågar som inte är ett märke, har ofta inget skruvfäste, och man måste ju öppna en metallbåge, för att sätta fast glaset. En plastbåge värmer man för att trycka i glaset, en del plaster glasar man kalla, men nu är vi inne på detaljer....

• Linda1976

Maui Jim har extremt bra glas, och ja - de är dyra Ska man ha dem som slit&släng så köper man dem inte, men om tex kör jättemycket bil /åker skridor osv så är de verkligen nåt utöver det vanliga.

• Coyote
    Linda1976 skrev 2011-12-14 22:31:07 följande:
    Pilotbåge på Åhléns`?

Menar du en RayBan solbåge, eller nån skräpbåge? För billiga solbågar som inte är ett märke, har ofta inget skruvfäste, och man måste ju öppna en metallbåge, för att sätta fast glaset. En plastbåge värmer man för att trycka i glaset, en del plaster glasar man kalla, men nu är vi inne på detaljer....
    Jag tänker närmast på någon billigare kopia, kanske inte just från Åhléns, det är väl bäst om det är en skruv? Jag är en sån som tappar glasögonen, sätter mig på dem, är allmänt oförsiktig, så jag vill inte lägga för mycket på dem. Wayfarer, förresten, är de plast hela vägen? Funkar de?
  • Linda1976
    Coyote skrev 2011-12-14 22:38:54 följande:
    Jag tänker närmast på någon billigare kopia, kanske inte just från Åhléns, det är väl bäst om det är en skruv? Jag är en sån som tappar glasögonen, sätter mig på dem, är allmänt oförsiktig, så jag vill inte lägga för mycket på dem. Wayfarer, förresten, är de plast hela vägen? Funkar de?
    Ja, Wayfarer funkar, och det går förmodligen med lagerglas + färg. Vill man ha aningen kupade glas sår blir det en sk RXbeställning och då blir det dyrare.

Du kan ju köpa en Wayfarerkopia - dock finns risken att plasten är i för kass kvalitet för att det ska gå att sätta glas i. 
  • Coyote
    Linda1976 skrev 2011-12-14 22:44:28 följande:
    Ja, Wayfarer funkar, och det går förmodligen med lagerglas + färg. Vill man ha aningen kupade glas sår blir det en sk RXbeställning och då blir det dyrare.

Du kan ju köpa en Wayfarerkopia - dock finns risken att plasten är i för kass kvalitet för att det ska gå att sätta glas i. 
    Just Wayfarer är inte min favorit, hellre pilot. Men å andra sidan finns det ju vanliga bågar i liknande modell, och eftersom jag ändå ska köpa nya glasögon så får jag det andra paret på köpet och behöver bara lägga till 250 för att få dem färgade. Tack för att du redde ut en del åt mig!
  • Linda1976
    Coyote skrev 2011-12-14 22:49:25 följande:
    Just Wayfarer är inte min favorit, hellre pilot. Men å andra sidan finns det ju vanliga bågar i liknande modell, och eftersom jag ändå ska köpa nya glasögon så får jag det andra paret på köpet och behöver bara lägga till 250 för att få dem färgade. Tack för att du redde ut en del åt mig!
    Det var så lite så. Och det blir ju alltid en helhetsgaranti om man köper på ett ställe istället för glas på ett ställe och bågar på ett.

Lycka till  
  • Pussesnuttan

Eh, hur kan man beställa glasögon utan att ha gjort en synundersökning?
    Om du sagt att styrkan ska vara 1,25 får du väl skylla dig själv om det inte funkar. Företaget har ju levererat det du beställt.
    Jisses!

• ebben

jag VET ju att jag ser med läsglas 1,0 och även läsglas 1,5 o då tänkte jag -Bra jag tar mittemellan!!
    jag ser perfekt med läsglas! alla såna billiga man kan köpa överallt!! bara det att de har så fula o för breda bågar!!
    DÄRFÖR gjorde jag INTE synundersökning,man brukar inte behöva det till läsglas!!
    Men dessa ser jag inte i....
    därför-JISSES!     

• Twilight

Jag har beställt glasögon på nätet, på recept till och med, som jag fått returnera.

Vilken sida har du beställt ifrån? 

♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Twilight

Enligt deras hemsida ska du ju ha rätt att returnera och få pengarna återbetalda. Stå på dig!

• ebben

twilight -fast det hittar jag inte nu? fel på deras sida el min dator

• Twilight

Längst ner på sidan, under returpolicy

• tingi
    ebben skrev 2011-12-16 06:05:57 följande:
    twilight -fast det hittar jag inte nu? fel på deras sida el min dator
    Men har du varit hos en optiker för att kolla vad det är för styrka på glasögonen? Antingen har du gjort något fel vid beställningen eller så har dom slipat glasögonen fel, kan ju bra att veta vilket det är..
Svar på tråden beställt läsglasögon på nätet-de är suddiga!Vad göra?