• Anonym

Vem har rätt?

Har en fyraåring som ska börja på en fritidsaktivitet. 
    Är det inte meningen att pappan ska betala hälften av avgiften då vi är separerade?   Jag tycker det, men
    han påstår att fritidsaktiviteter  ingår i underhållet han betalar, stämmer det?
    Barnet är hos pappan varannan helg och pappan betalar 1273 kr i underhåll.

• Svar på tråden Vem har rätt?
  • thee

jag personligen tycker det ska ingå, ( om barnet inte har andra sjukt höga extrakostnader) och jag TROR han har lagen på sin sida... 

Tekniskt sett hade det ju kunnat vara en pappa som inte träffar sitt barn alls och då hade han ju aldrig hjälp till.... 

• Anonym (mee)

beror på vad det är för fritidsaktiviet. är det av dom dyrare slagen så bör man ju dela. men typ fotboll och gympa som är av dom billigare behöver man inte dela.
    vi delar på aktiviterna men då är en av aktiviterna ridning och det är snordyrt.

• Anonym

Han betalar underhållet och därutöver endast det ni kommit överens om, han har inga skyldigheter att betala något alls förutom underhållet.

• Anonym

Det kostar över 1000 kr per termin.
    Men aktiviteten kommer vara på fredagar, och varannan fredag är h*n hos pappan, då är det väl inte mer än rätt att pappan betalar hälften, eftersom det är på pappans tid?

Någon som har en länk eller något till vad som gäller?  

• Anonym
    thee skrev 2011-12-14 18:17:44 följande:
    jag personligen tycker det ska ingå, ( om barnet inte har andra sjukt höga extrakostnader) och jag TROR han har lagen på sin sida... 

Tekniskt sett hade det ju kunnat vara en pappa som inte träffar sitt barn alls och då hade han ju aldrig hjälp till.... 
    Kan då tillägga att jag har ett barn till, som har en annan pappa.  Jag har ensam vårdnad, pappan träffar inte barnet och underhållet betalas ut av FK.    Det barnet har två fritidsaktiviteter, som jag då betalar.  Pappan betalar inte en krona till barnet.
    Fyraåringens pappa menar att varför ska det ingå i underhållet för mitt andra barns pappa, men inte för honom?
  • Mandi1

Det är en bra poäng varför ska ena pappan betala för nåt du anser er unge ska hålla på med medan den andra pappan slipper? Snacka om att göra skillnad

• thee
    Anonym skrev 2011-12-14 18:56:01 följande:
    Kan då tillägga att jag har ett barn till, som har en annan pappa.  Jag har ensam vårdnad, pappan träffar inte barnet och underhållet betalas ut av FK.    Det barnet har två fritidsaktiviteter, som jag då betalar.  Pappan betalar inte en krona till barnet.
    Fyraåringens pappa menar att varför ska det ingå i underhållet för mitt andra barns pappa, men inte för honom?
    Du skriver ju precis samma sak som jag skrev... haha
  • Anonym
    Mandi1 skrev 2011-12-14 18:58:36 följande:
    Det är en bra poäng varför ska ena pappan betala för nåt du anser er unge ska hålla på med medan den andra pappan slipper? Snacka om att göra skillnad
    Men den pappan träffar ju inte barnet alls, fyraåringens pappa är delaktig och har h*n varannan helg och ska alltid vara med på allt...  Och eftersom aktiviteten varannan vecka kommer vara på hans tid så anser jag att han ska betala hälften!
    Han tyckte ju att det var en bra idé att barnet skulle börja på aktiviteten och sa att det inte var några problem att ta h*n dit på sin helg...   Alltså tycker jag att han är delaktig och ska betala hälften.
  • thee
    Anonym skrev 2011-12-14 19:03:42 följande:
    Men den pappan träffar ju inte barnet alls, fyraåringens pappa är delaktig och har h*n varannan helg och ska alltid vara med på allt...  Och eftersom aktiviteten varannan vecka kommer vara på hans tid så anser jag att han ska betala hälften!
    Han tyckte ju att det var en bra idé att barnet skulle börja på aktiviteten och sa att det inte var några problem att ta h*n dit på sin helg...   Alltså tycker jag att han är delaktig och ska betala hälften.
    Alltså barnet kostar väl dig knappast mer än 3000 kr i månaden? Alltså borde ju hans underhåll räcka till att även betala sin del av aktiviteten... 
  • Anonym
    thee skrev 2011-12-14 19:02:38 följande:
    Du skriver ju precis samma sak som jag skrev... haha
    Ja, men den pappan är ju inte delaktig i något alls!   Köper inte ens julklappar...  
    Att fyraåringens pappa ens jämför, är ju som att han skulle vägra köpa julklappar till sitt barn för att den andra pappan inte gör det till sitt barn!
Svar på tråden Vem har rätt?