• Anonym

Vem har rätt?

Har en fyraåring som ska börja på en fritidsaktivitet. 
    Är det inte meningen att pappan ska betala hälften av avgiften då vi är separerade?   Jag tycker det, men
    han påstår att fritidsaktiviteter  ingår i underhållet han betalar, stämmer det?
    Barnet är hos pappan varannan helg och pappan betalar 1273 kr i underhåll.

• Svar på tråden Vem har rätt?
  • Anonym
    thee skrev 2011-12-14 19:05:28 följande:
    Alltså barnet kostar väl dig knappast mer än 3000 kr i månaden? Alltså borde ju hans underhåll räcka till att även betala sin del av aktiviteten... 
    Jag har en sambo och jobb och inga problem alls med ekonomin.  Tror jag har det bättre ställt än han till och med, han har två barn till att försörja.   Så det är mest principen, är säker på att jag hört att fritidsaktiviteter och större inköp ska man dela på!   Även om han betalar underhåll.
    Jag betalar hela förskoleavgiften tex, han sa att han skulle hjälpa till med den, men när hans nya tjej sa att han inte behövde, så tog han tillbaka det.
  • thee

Men han ska väl inte betala för att?! Så du ska behöva betala mindre för ditt barn bara för att?!

Du ska ju räkna ut om ditt barn kostar mer än underhåll+ din del+ barnbidraget varje månad. Gör barnet det pga av speciella omständigheter så kan ju pappan betala mer. Gör barnet inte det så e d väl självklart att det som blir "över" varje månad ska gå till barnets fritidsaktivitet?!

Annars blir det ju som att han betalar 1273 kr för barnet varje månad och du kanske bara 500. Tycker du det är rättvist då?

Förstår du?! 

• Anonym

Finns det någon lag eller hur vet man vad som ska ingå i underhållet egentligen?

• h8him

Vem har bestämt att barnet ska börja aktiviteten? Har du på eget initiativ beslutat om en dyr aktivitet så får du räkna med att betala den själv. Det finns mängder av bra aktiviteter för barn som är betydligt billigare.

• Anonym
    h8him skrev 2011-12-14 20:07:49 följande:
    Vem har bestämt att barnet ska börja aktiviteten? Har du på eget initiativ beslutat om en dyr aktivitet så får du räkna med att betala den själv. Det finns mängder av bra aktiviteter för barn som är betydligt billigare.
    Barnet frågade om h*n fick börja.   Jag tog upp det med pappan och han tyckte det var en bra idé.  Han sa att han gärna kommer köra barnet dit på hans helg.   Så även om det var mitt initiativ så var han absolut med på det.
  • h8him
    Anonym skrev 2011-12-14 20:15:27 följande:
    Barnet frågade om h*n fick börja.   Jag tog upp det med pappan och han tyckte det var en bra idé.  Han sa att han gärna kommer köra barnet dit på hans helg.   Så även om det var mitt initiativ så var han absolut med på det.
    Så han har umgänge och har med barnet att göra?

Pratade du inte med honom om att dela kostnaden innan du anmälde barnet också?

Tyvärr är det så att om du får pengar från Fk så anses allt ingå. För att ev. kunna få mer i underhåll måste du stämma honom men som det låter har han inte mycket pengar och dessutom 2 barn till att försörja så tror du själv att du skulle få ut mer pengar? Hur mycket bidrar du själv ekonomiskt med per månad? Vad har pappan i årsinkomst?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-14 18:52:03 följande:
    Det kostar över 1000 kr per termin.
    Men aktiviteten kommer vara på fredagar, och varannan fredag är h*n hos pappan, då är det väl inte mer än rätt att pappan betalar hälften, eftersom det är på pappans tid?

Någon som har en länk eller något till vad som gäller?  
    Du kan ju bara inte vara sann!! Så pappan ska alltså straffas ekonomiskt för att han kör barnet till en aktivitet som du anmält det till och dessutom låter du negativ när du skriver "fyraåringens pappa är delaktig och har h*n varannan helg och ska alltid vara med på allt"  vill du att han ska betala straffpeng för att han är en engagerad pappa?
    Pappan betalar 1273:-, du lägger själv samma summa + att du har barnbidraget.....hur mycket kostar ditt ben per månad egentligen? Varken min tonåring eller 10 åring kommer upp i dom summorna och då är det ändå både dans, fotboll och innebandy.
  • Anonym
    h8him skrev 2011-12-14 20:21:27 följande:
    Så han har umgänge och har med barnet att göra?

Pratade du inte med honom om att dela kostnaden innan du anmälde barnet också?

Tyvärr är det så att om du får pengar från Fk så anses allt ingå. För att ev. kunna få mer i underhåll måste du stämma honom men som det låter har han inte mycket pengar och dessutom 2 barn till att försörja så tror du själv att du skulle få ut mer pengar? Hur mycket bidrar du själv ekonomiskt med per månad? Vad har pappan i årsinkomst?
    Jag frågade pappan innan jag anmälde barnet,  han sa då att han kunde ta barnet dit på sina helger och att han skulle betala halva avgiften.   Senare på kvällen samma dag hade han ångrat sig, då hans nya tjej tydligen sagt att det ingår i underhållet och att han inget ska betala.

Men jag vet att jag läst att förutom underhållet ska man dela större utgifter,  kan bara inte komma ihåg var jag läst det.
    Dessutom ska ju pappan stå för barnets kostnader de helger han har umgänge, och barnets aktivitet kommer varannan vecka vara på hans umgängestid, alltså ska han stå för den kostnaden och det blir rimligt om vi betalar hälften var.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-14 21:06:06 följande:
    Du kan ju bara inte vara sann!! Så pappan ska alltså straffas ekonomiskt för att han kör barnet till en aktivitet som du anmält det till och dessutom låter du negativ när du skriver "fyraåringens pappa är delaktig och har h*n varannan helg och ska alltid vara med på allt"  vill du att han ska betala straffpeng för att han är en engagerad pappa?
    Pappan betalar 1273:-, du lägger själv samma summa + att du har barnbidraget.....hur mycket kostar ditt ben per månad egentligen? Varken min tonåring eller 10 åring kommer upp i dom summorna och då är det ändå både dans, fotboll och innebandy.
    Han är med på allt som har med barnet att göra, alltså borde han betala lite också och inte bara hänga med på allt.    Om barnet är sjuk och vi går till läkaren tex, då ska han alltid följa med, men vem är det som får betala medicinen sen?
    Jag betalar en hel del i månaden för barnet, nu det senaste har det blivit vinterkläder, ny bilstol mm.  och så betalar jag ca 1000 kr i förskoleavgift dessutom.
  • september0809

Sök på underhåll på google så kanske du hittar nåt MEN jag tycker faktiskt att det blir din kostnad att ta för du får hela bb plus underhåll! Pappan kanske skulle be dig om pengar då när barnet är hos honom varannan helg! Kostar ju honom med att försörja!!!

Svar på tråden Vem har rätt?