Anonym (sugen!!) skrev 2011-12-14 23:12:29 följande:
TACK! Jag skulle inte tro att grönsaker är så gott att dippa i tacosås? Eller har någon provat?
Smet gjort på majsmjöl lät egentligen väldigt onyttigt jäntemot skivad potatis.. Men jag vet egentligen ingenting.
Jag skulle vilja gå ner ungefär 8-10 kg i vikt.. men mitt j*vla sug efter godsaker går inte bort, det försvinner verkligen aldrig. Nu är detta inte det tråden handlar om (JO EGENTLIGEN) men har ni tips på hur man kan gå ner i vikt, utan att skippa allt gott?
Jag försökte mig på LCHF, men det var bara att glömma.. Jag kan inte äta mat och "njuta" utan pasta,ris och potatis.. Jag skulle däremot kunna göra tvärt om ;)
Jag bryr mig inte så mycket om, om det är ett "bra" sätt att gå ner i vikt.. jag vill bara bli smalare.. FORT helst. Men jag antar att det inte är så enkelt, för då skulle väl alla göra så som vill gå ner.
Jag har fått barn för 7 mån sen, så det hänger lite på det. Jag "åt upp mig" när jag slutade amma.. och jag vill mer än gärna få bort det, komma i vanliga jeans ( det är min dröm). Jag hade innan graviditeten xxs (förmodligen alldelles för litet för min ålder) men jag skulle vara sååå glad om S passade utan att bullmagen klev utanför upp vid kanten. Och jag skulle gärna vilja andas ;).
Ni förstår sääkert vad jag menar. Jag är ju knappast ensam om problemet.. Men f*n så illa man mår, av att ständigt se sig själv i spegeln och bara vill krossa den. Jag vill (om jag bara kunde) göra vad som krävs för att få bort detta fett..
Hade jag råd hade jag fettsugit och opererat (onödigt!! Jag är inte särskillt gammal.. 18 år) hade jag tid, hade jag förmodligen tränat flera gånger i veckan, och hade jag orken och viljestyrkan hade jag gått på diet och tränat ordentligt.. Men orken finns inte, lusten finns.., MEN BARA PÅ KVÄLLARNA :O
Tänk på att en potion chips, vare sig nacho eller potatis, är ca 5-6 chips. That's all. Äter du mer än så, kommer du garanterat inte gå ner i vikt. Tyvärr är det ju svårt att hålla sig till 5-6 chips...
LCHF, om ändå ett fungerande sätt att gå ner i vikt för många, är inte hälsosamt i längden så det rekomenderar jag inte. Men tänk på hur mycket kolhydrater du stoppar i dig och i vilken form. Potatis med skal på (svårt på vintern jag vet) är nyttigare än oskalad, råris nyttigare än vitt ris, quinoa är nyttigare än cous-cous osv. Det går att byta bort en hel del "tomma kolhydrater" mot såna som är fulla av vitaminer, mineraler och framförallt FIBRER som håller dig mätt längre!
Morotsstavar med creme freshe är helt okej, men då är en lagom mängd dipp kanske 1-2 matskedar, inte en hel burk. Om du inte äter grönsaker och dipp ISTÄLLET för lunch/middag alltså! Då kan du självklart äta en större potion. Men nu pratade du väl mest om kvällssug? Andra bra, nyttiga och goda dipper är hummus (kikärtsdipp) och avocadodipp. Gillar man vitlök kan man ungsbaka vitlök med skal, pressa ut klyftorna och mosa dom i en skål med lite citron och salt och peppar. Blir jättegott!
Det ENDA sättet att gå ner i vikt utan att förbjuda allt gott, är potionskontroll. Hur man gör detta är individuellt, jag föredrar att räkna kalorier men många tycker det är för jobbigt. Man kan i princip äta lite grand av allt. Klarar man det, behöver man inte sluta äta nånting, man äter bara lite! Som t.ex. man håller sig till sina 5-6 chips, eller 2 chokladbitar, eller en bit bulle och inte mer än en gång i veckan osv. Men det är inte lätt! Det krävs väldigt stor målmedvetenhet och självkontroll. Men i längden är det också det sundaste och mest långvariga alternativet.