• Anonym (sugen!!)

Nacho chips eller "vanliga" chips?

Jag vet  att det är ganska onödigt att fråga, för det kommer ni förmodligen tycka..

Men vad är minst onyttigt att äta på kvällen/helgen? Nachochips (med kanske creme fraiche/gräddfil och tacokrydda, eller tacosås) eller vanliga grill/sour cream & onion chips etc. ( med typ en dipp på gräddfil med en färdigköpt påse dipp)??

Jag undrar lite mest för att jag är så gottesugen JÄMNT! Jag försöker (och lyckas rätt bra) med att inte äta chips och godis så ofta (vi äter de på helgen) men ibland faller man för frestelsen på kvällen.. Jag blir alltid sugen på kvällen. Under dagtid klarar jag mig hur enkelt som helst, utan sånt.. Jag kan bli sugen på cola eller liknande, men då dricker jag vatten (kolsyrat ibland med smak) för att få det att försvinna. På kvällarna har jag fått för mig att det är mindre onyttigt att äta Nachochips och cremefraiche (lätt creme fraiche) med tacokrydda som dipp till.. Än vanliga chipspåsar med en färdig dipp och gräddfil..

Jag brukar äta grönsaker (morötter, paprika, blomkål och gurka) med dipp också, det är fruktansvärt gott! Men då blir det färdig dipp ..(OLW/ESTRELLA påsdipp, =rätt onyttigt?)
    HUR GÖR NI? VAD VÄLJER NI? 
  • Svar på tråden Nacho chips eller "vanliga" chips?
  • Cicek

Jag skulle gissa att nachos är mindre onyttigt, men är inte alls säker. Ang dippen, kan du inte göra tsatsiki? Det kanske är nyttigare än den man köper? :) Det är bara blanda turkisk yoghurt, grovriven gurka, vitlök och salt, ev lite olivolja och peppar.. Det tycker jag är jättegott med grönsaksstänger också, men sambon är chipsgalen så jag förstår dig ;)

• Anonym

Grönsaker och dippa i vanlig tacco-sås är nyttigast :) Tacco-sås = tomatsås alltså, med krydda. Knappt några kalorier :)
    Visserligen inte ett alternativ du gav, men en kombo.

• Kimona

båda sorter är ju friterade, skillnaden är att chips är skivad potatis och tacochips är smet gjord på majsmjöl.
    Finns ju ugnsbakade chips som är något nyttigare än vanliga chips

• Anonym (sugen!!)

TACK! Jag skulle inte tro att grönsaker är så gott att dippa i tacosås? Eller har någon provat?

Smet gjort på majsmjöl lät egentligen väldigt onyttigt jäntemot skivad potatis.. Men jag vet egentligen ingenting.

Jag skulle vilja gå ner ungefär 8-10 kg i vikt.. men mitt j*vla sug efter godsaker går inte bort, det försvinner verkligen aldrig. Nu är detta inte det tråden handlar om (JO EGENTLIGEN) men har ni tips på hur man kan gå ner i vikt, utan att skippa allt gott?
    Jag försökte mig på LCHF, men det var bara att glömma.. Jag kan inte äta mat och "njuta" utan pasta,ris och potatis.. Jag skulle däremot kunna göra tvärt om ;)

Jag bryr mig inte så mycket om, om det är ett "bra" sätt att gå ner i vikt.. jag vill bara bli smalare.. FORT helst. Men jag antar att det inte är så enkelt, för då skulle väl alla göra så som vill gå ner.
    Jag har fått barn för 7 mån sen, så det hänger lite på det. Jag "åt upp mig" när jag slutade amma.. och jag vill mer än gärna få bort det, komma i vanliga jeans ( det är min dröm). Jag hade innan graviditeten xxs (förmodligen alldelles för litet för min ålder) men jag skulle vara sååå glad om S passade utan att bullmagen klev utanför upp vid kanten. Och jag skulle gärna vilja andas ;).

Ni förstår sääkert vad jag menar. Jag är ju knappast ensam om problemet.. Men f*n så illa man mår, av att ständigt se sig själv i spegeln och bara vill krossa den. Jag vill (om jag bara kunde) göra vad som krävs för att få bort detta fett..
    Hade jag råd hade jag fettsugit och opererat (onödigt!! Jag är inte särskillt gammal.. 18 år) hade jag tid, hade jag förmodligen tränat flera gånger i veckan, och hade jag orken och viljestyrkan hade jag gått på diet och tränat ordentligt.. Men orken finns inte, lusten finns.., MEN BARA PÅ KVÄLLARNA :O 

• Kimona

Popcorn du gör i kastrull är onyttigare än grönsaker med dipp men nyttigare än de flesta andra snacks, t.o.m micropopcorn.

• Anonym (sugen!!)
    Kimona skrev 2011-12-14 23:15:54 följande:
    Popcorn du gör i kastrull är onyttigare än grönsaker med dipp men nyttigare än de flesta andra snacks, t.o.m micropopcorn.
    Bra tips! Då äter jag hellre grönsaker och dipp, dessutom med ganska bra samvete :)
  • orpon

Nachochips är bättre, på det sättet att de innehåller mer mättande ämnen, dvs du håller dig mätt längre på dem... långsammare kolhydrater typ... Men nyttiga är inga av dem, nachocpis är lite mindre onyttiga bara....

• Kimona
    Anonym (sugen!!) skrev 2011-12-14 23:30:24 följande:
    Bra tips! Då äter jag hellre grönsaker och dipp, dessutom med ganska bra samvete :)
    Japp :) fibrer och vitaminer och så lite fett som smörjer tarmarna. Perfekt
  • Anonym (sugen!!)
    Kimona skrev 2011-12-14 23:38:06 följande:
    Japp :) fibrer och vitaminer och så lite fett som smörjer tarmarna. Perfekt
    Jag kan inte såntdär.. Men grönsaker är nyttigt, det vet jag! :) Och gräddfil känns inte jätteonyttigt - vispgrädde är ju mer "fett" och matlagningsgrädde med.. Och matgrädde använder vi ialla maträtter vi gör med grädde.. Vilket är många.
  • Kimona
    Anonym (sugen!!) skrev 2011-12-14 23:41:09 följande:
    Jag kan inte såntdär.. Men grönsaker är nyttigt, det vet jag! :) Och gräddfil känns inte jätteonyttigt - vispgrädde är ju mer "fett" och matlagningsgrädde med.. Och matgrädde använder vi ialla maträtter vi gör med grädde.. Vilket är många.
    nej det är inte onyttigt. Det är nyttiga fetter (i lagom mängd naturligtvis) :P
    vitlöksdipp är godast till grönsaker tycker jag :) Bara att riva/pressa 2-3 par vitlöksklyftor i gräddfilen (ca 3 dl), krydda med lite salt, peppar och eventuellt örter och balsamico
  • banansmoothie
    Anonym (sugen!!) skrev 2011-12-14 23:12:29 följande:
    TACK! Jag skulle inte tro att grönsaker är så gott att dippa i tacosås? Eller har någon provat?

Smet gjort på majsmjöl lät egentligen väldigt onyttigt jäntemot skivad potatis.. Men jag vet egentligen ingenting.

Jag skulle vilja gå ner ungefär 8-10 kg i vikt.. men mitt j*vla sug efter godsaker går inte bort, det försvinner verkligen aldrig. Nu är detta inte det tråden handlar om (JO EGENTLIGEN) men har ni tips på hur man kan gå ner i vikt, utan att skippa allt gott?
    Jag försökte mig på LCHF, men det var bara att glömma.. Jag kan inte äta mat och "njuta" utan pasta,ris och potatis.. Jag skulle däremot kunna göra tvärt om ;)

Jag bryr mig inte så mycket om, om det är ett "bra" sätt att gå ner i vikt.. jag vill bara bli smalare.. FORT helst. Men jag antar att det inte är så enkelt, för då skulle väl alla göra så som vill gå ner.
    Jag har fått barn för 7 mån sen, så det hänger lite på det. Jag "åt upp mig" när jag slutade amma.. och jag vill mer än gärna få bort det, komma i vanliga jeans ( det är min dröm). Jag hade innan graviditeten xxs (förmodligen alldelles för litet för min ålder) men jag skulle vara sååå glad om S passade utan att bullmagen klev utanför upp vid kanten. Och jag skulle gärna vilja andas ;).

Ni förstår sääkert vad jag menar. Jag är ju knappast ensam om problemet.. Men f*n så illa man mår, av att ständigt se sig själv i spegeln och bara vill krossa den. Jag vill (om jag bara kunde) göra vad som krävs för att få bort detta fett..
    Hade jag råd hade jag fettsugit och opererat (onödigt!! Jag är inte särskillt gammal.. 18 år) hade jag tid, hade jag förmodligen tränat flera gånger i veckan, och hade jag orken och viljestyrkan hade jag gått på diet och tränat ordentligt.. Men orken finns inte, lusten finns.., MEN BARA PÅ KVÄLLARNA :O 
    Tänk på att en potion chips, vare sig nacho eller potatis, är ca 5-6 chips. That's all. Äter du mer än så, kommer du garanterat inte gå ner i vikt. Tyvärr är det ju svårt att hålla sig till 5-6 chips...

LCHF, om ändå ett fungerande sätt att gå ner i vikt för många, är inte hälsosamt i längden så det rekomenderar jag inte. Men tänk på hur mycket kolhydrater du stoppar i dig och i vilken form. Potatis med skal på (svårt på vintern jag vet) är nyttigare än oskalad, råris nyttigare än vitt ris, quinoa är nyttigare än cous-cous osv. Det går att byta bort en hel del "tomma kolhydrater" mot såna som är fulla av vitaminer, mineraler och framförallt FIBRER som håller dig mätt längre!

Morotsstavar med creme freshe är helt okej, men då är en lagom mängd dipp kanske 1-2 matskedar, inte en hel burk. Om du inte äter grönsaker och dipp ISTÄLLET för lunch/middag alltså! Då kan du självklart äta en större potion. Men nu pratade du väl mest om kvällssug? Andra bra, nyttiga och goda dipper är hummus (kikärtsdipp) och avocadodipp. Gillar man vitlök kan man ungsbaka vitlök med skal, pressa ut klyftorna och mosa dom i en skål med lite citron och salt och peppar. Blir jättegott!

Det ENDA sättet att gå ner i vikt utan att förbjuda allt gott, är potionskontroll. Hur man gör detta är individuellt, jag föredrar att räkna kalorier men många tycker det är för jobbigt. Man kan i princip äta lite grand av allt. Klarar man det, behöver man inte sluta äta nånting, man äter bara lite! Som t.ex. man håller sig till sina 5-6 chips, eller 2 chokladbitar, eller en bit bulle och inte mer än en gång i veckan osv. Men det är inte lätt! Det krävs väldigt stor målmedvetenhet och självkontroll. Men i längden är det också det sundaste och mest långvariga alternativet.
  • Anonym

För *mig* är nachochips bättre. Jag har mycket lättare att kontrollera portionsstorleken på dem än på potatischips. Jag nöjer mig med 50 gram nachochips och mår bra. Potatischips tycker jag inte ens är gott längre, och ändå äter jag tills jag mår illa.

Grönsaker är ju givetvis bäst. Popcorn i kastrull funkar, men micropopcorn är ofta lika fett/kaloririkt som chips, och gör mig bara hungrig.

• johejoo

Jag sökte på näringsvärde och majschips i google och hamnade här Läste några inlägg, och eftersom ni i slutänden kom in på viktnedgång skulle jag vilja dela med mig av några insikter jag har gjort.

Det bästa sättet (min åsikt) att undvika småätande är att inse när och i vilka situationer man har svårt att låta bli. Passiva/inaktiva aktiviteter som att tex sitta framför TVn är det största problemet för mig. TVn funkar som klockan Pavlov använde på sina försök med hundarna. Jag blir sugen på nåt. Jämt. Så minska ned tiden framför TVn så blir det MYCKET lättare att minska på kaloriintaget...

Tänk på att när du gör något som kräver lite koncentration och engagemang så kommer du inte att tänka på snacks under den tiden...

Så mitt förslag är att ändra på dagliga rutiner så att man försöker äta riktig mat de  passiva stunderna på dagen/kvällen. De tider man annars brukar bli sugen på att småäta utöver de riktiga måltiderna. Man kanske inte ska äta kl 17 om man måste skynda sig och komma iväg till nåt... Har man kort om tid blir det förmodligen ett uppvärmt halvfabrikat som inte är jättenyttigt. Ta en frukt eller nåt istället och ät en riktig tillagad måltid i lugn och ro senare framför TVn, istället för chips. Nu tycker nog nån att det är en dum idé eftersom det inte är bra att äta riktig mat så sent...? Nej, det kanske det inte är, men det är nog mycket bättre än att äta en rejäl måltid kl 17 plus en påse chips senare framför TVn...?

Det här passar givetvis inte alla, men om man provar sig fram kan man undvika en hel del småätande bara man ändrar sina rutiner... Det är ju självklart jättesvårt att låta bli att småäta om man sitter framför TVN och tänker på chips och dipp..!

joe
  • Anonym (Moa)

Det är väl bättre att välja det man tycker är godast framför vad som är minst onyttigt 2-3 gånger i veckan? Om du vill ha något att tugga på bara för att är morötter ett bättre val.

Svar på tråden Nacho chips eller "vanliga" chips?