Nacho chips eller "vanliga" chips?
Jag sökte på näringsvärde och majschips i google och hamnade här Läste några inlägg, och eftersom ni i slutänden kom in på viktnedgång skulle jag vilja dela med mig av några insikter jag har gjort.
Det bästa sättet (min åsikt) att undvika småätande är att inse när och i vilka situationer man har svårt att låta bli. Passiva/inaktiva aktiviteter som att tex sitta framför TVn är det största problemet för mig. TVn funkar som klockan Pavlov använde på sina försök med hundarna. Jag blir sugen på nåt. Jämt. Så minska ned tiden framför TVn så blir det MYCKET lättare att minska på kaloriintaget...
Tänk på att när du gör något som kräver lite koncentration och engagemang så kommer du inte att tänka på snacks under den tiden...
Så mitt förslag är att ändra på dagliga rutiner så att man försöker äta riktig mat de passiva stunderna på dagen/kvällen. De tider man annars brukar bli sugen på att småäta utöver de riktiga måltiderna. Man kanske inte ska äta kl 17 om man måste skynda sig och komma iväg till nåt... Har man kort om tid blir det förmodligen ett uppvärmt halvfabrikat som inte är jättenyttigt. Ta en frukt eller nåt istället och ät en riktig tillagad måltid i lugn och ro senare framför TVn, istället för chips. Nu tycker nog nån att det är en dum idé eftersom det inte är bra att äta riktig mat så sent...? Nej, det kanske det inte är, men det är nog mycket bättre än att äta en rejäl måltid kl 17 plus en påse chips senare framför TVn...?
Det här passar givetvis inte alla, men om man provar sig fram kan man undvika en hel del småätande bara man ändrar sina rutiner... Det är ju självklart jättesvårt att låta bli att småäta om man sitter framför TVN och tänker på chips och dipp..!