• Sofistikerad

Kost och träningsform

Hejsan!  

Jag började träna för snart 2 månader sen, men ser än sålänge inga resultat vilket är lite trist eftersom jag tycker jag jobbar ganska hårt.  
    Jag har nu börjat ändra min kost lite, men skulle behöva lite råd om vad jag ska äta. Till middagen har jag koll på olika recept på vad som är lite nyttigare och inehåller mindre kalorier.

Men jag skulle behöva hjälp med frukost och lunch. Just nu äter jag ägg till frukost, och brukar äta 1 avokado med keso till lunch. Jag har även köpt hem kesella, men har ingen aning om hur man ska äta den, till vad osv, och om det ens är bra att äta när man tränar? Vad kan man äta, som är fettsnålt och bra?

Och sen undrar jag kring träningen. Jag styrketränar bara, armar, mage, ben och rumpa. Jag undrar om det räcker för att gå ner i vikt också, eller MÅSTE man konditionsträna samtidigt? Jag har läst både att man måste konditionsträna för att gå ner i fett, och jag har också läst att det räcker med att styrketräna för då går man ner i fett när man vilar och gör av med energi. Vad av detta stämmer?

Det kanske vart lite mkt nu, men jag hoppas jag kan få så bra svar som möjligt  

• Svar på tråden Kost och träningsform
  • Träningsexpert Elmina

Kul att du kommit igång med träningen! Det tar tyvärr ett tag innan resultaten kommer, ca 3-4 månader om du syftar på styrka och muskelmassa. Så ha tålamod!

Bra att du tänker på kosten. Kesella kan man äta med bär eller frukt. En del tycker att det är gott att blanda i lite kanel.   

Bra lunch som är fettsnålt är fisk, räkor, magert kött (utan synligt fett), bönor, linser. Ät gärna mycket grönsaker och fullkornsprod, till det mättar bra.

Det är bra om du kan varva styketräning med kondition. Konditionsträning förbränner mer energi vilket du vill bli av med om vill gå ner i vikt. Se till att bli svettig och ta i när du gymmar. Då ökar du chanserna till snabba resultat.

• Sofistikerad

Tack för svar!

Jag var mkt ute och sprang i skogen tills de blev kallt och dåligt väder. Så just nu tränar jag ingen kondition alls tyvärr, jag tränar hemma så har ingen möjlighet till det. Väntar bara på att det ska bli vår igen så jag kan ge mig ut! Jag funderar på att köpa ett hopprep, har läst att det ska vara effektivt och bra cardio?

Jag delar upp kroppen i olika pass. tex Mage och ben en dag, Armar och rumpa en annan, för att få vila de olika delarna någon dag. Är det bra att göra så, och Hur länge bör man vila dom olika grupperna innan man ska träna igen? Och hur långt träningspass om dagen bör man köra för att få bästa effekt?

• Träningsexpert Elmina

Hopprep är toppen! Superbra konditionsträning.

Tränar du styrka ofta är det jättebra att dela upp muskelgrupperna, vila ungefär tre dygn mellan, om du inte kört riktigt tungt, då behöver du längre vila.

Det är svårt att säga hur långt passet ska vara, du ska orka hålla ett högt tempo så hellre kort och intensivt skulle jag säga, 30-45 minuter räcker gott.

Svar på tråden Kost och träningsform