• rolinskitjejen

Häst vs Människa

Jag och en släkting diskuterar ofta träni g och hälsa han är tränings instruktör och jag tränar mycket och är häst intreserad
    På något viss kom vi in på vem som var uthålligast. Människan el häst och jag sa hästen men han händar till sin död att det är människan.
    Snälla visst har jag rätt? Om en häst och människa skulle mötas i lång distand skulle väl hästen vinna lätt, det fins ju till och med tävlingar i öken i flera dagar och om häste inte hade orkat så skulle vi väl inte använt den under hela historien?

Nu pratar vi en elitidrottare och en vältränad häst

Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Häst vs Människa
  • Fru X
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-12-27 21:12:09 följande:
    Hästar klarade inte av att korsa Australien, inte heller att ta sig till nordpolen eller sydpolen. De klarar inte av särskilt långa avstånd i träsk, berg (även om det inte behöver klättras) eller i tät skog. Som jag redan har påpekat så vinner hästen på plana ytor när det handlar om att springa långt men det är som sagt inte det enda sättet att mäta uthållighet. Men det kanske är "för filosofiskt"?

kanske det
  • Anton Chigurh
    Ditt bästa resultat är 0 rätt av 1 möjliga, du har försökt 29 gånger.

Fan alltså..........
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • rolinskitjejen
    MARW77 skrev 2012-07-26 15:46:13 följande:
    Finns en tävling i ämnet där hästen brukar vinna men människan har vunnit några gånger. Skulle loppet vara längre så skulle det troligen vara till människans fördel. en.wikipedia.org/wiki/Man_versus_Horse_Marath...

Då har ju hästen en ryttare oxå, för att det ska vara jämt måste ju i så fall löparen Ha en ryggsäck med motsvarande tyngd gentemot kropsvikten som hästen
  • rolinskitjejen
    MARW77 skrev 2012-07-26 15:46:13 följande:
    Finns en tävling i ämnet där hästen brukar vinna men människan har vunnit några gånger. Skulle loppet vara längre så skulle det troligen vara till människans fördel. en.wikipedia.org/wiki/Man_versus_Horse_Marath...

I statestiken ser det ut som att det bara är hästar som vunnit 2004och 2007 stod det namn och on och ett namn till
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Som jag påpekat tidigare så kan man inte säga rakt av att hästen är uthålligare, det må stämma på plan fin mark (dock inte en självklarhet) men i sankmark kommer hästen att duka under (bokstavligt talat) mycket tidigare än människan. Hästar kan inte ens fungera i en stor del av jordens klimat, än mindre uppvisa någon form av uthållighet, att endast jämföra ideala förhållanden är inte ett mått på uthållighet.

Det är lätt att underskatta människan som ett svagt fysiskt djur men det stämmer helt enkelt inte, vi har i likhet med hästen en formidabel kropp som är mycket uthållig. Vi är en av mycket få organismer som kan klara oss överallt på jorden och det är inte bara tack vare vårt överlägsna intellekt och förmåga att anpassa oss med kläder och skydda utan också på grund av en god fysisk grund.

rolinskitjejen skrev 2012-08-04 17:11:03 följande:
    I statestiken ser det ut som att det bara är hästar som vunnit 2004och 2007 stod det namn och on och ett namn till
    Ja, och det där handlar om en relativt kort sträcka. Öka den tiofalt eller hundrafalt och resultaten kommer se väldigt annorlunda ut, en stor del hästar kommer inte ens slutföra.
    sporadiskatankar.blogspot.com -- Uppdaterad 8 maj.
  • rolinskitjejen
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-08-04 18:28:46 följande:
    Som jag påpekat tidigare så kan man inte säga rakt av att hästen är uthålligare, det må stämma på plan fin mark (dock inte en självklarhet) men i sankmark kommer hästen att duka under (bokstavligt talat) mycket tidigare än människan. Hästar kan inte ens fungera i en stor del av jordens klimat, än mindre uppvisa någon form av uthållighet, att endast jämföra ideala förhållanden är inte ett mått på uthållighet. Det är lätt att underskatta människan som ett svagt fysiskt djur men det stämmer helt enkelt inte, vi har i likhet med hästen en formidabel kropp som är mycket uthållig. Vi är en av mycket få organismer som kan klara oss överallt på jorden och det är inte bara tack vare vårt överlägsna intellekt och förmåga att anpassa oss med kläder och skydda utan också på grund av en god fysisk grund.Ja, och det där handlar om en relativt kort sträcka. Öka den tiofalt eller hundrafalt och resultaten kommer se väldigt annorlunda ut, en stor del hästar kommer inte ens slutföra.

Men än häst skulle klara sig bättre ute på vintern i bara sin päls än vi människor om vi var nakna. Nu försöker jag jämföra hästen och människan på exakta samma vilkor. Varken hästen eller människan är till för att springa runt i sankmark
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    rolinskitjejen skrev 2012-08-04 18:46:27 följande:
    Men än häst skulle klara sig bättre ute på vintern i bara sin päls än vi människor om vi var nakna. Nu försöker jag jämföra hästen och människan på exakta samma vilkor. Varken hästen eller människan är till för att springa runt i sankmark
    Varken människan eller hästen är "till för att vara" i extrem kyla, precis samma sak. Att "på exakt samma villkor" jämföra två organismer på det här sättet är orättvist, du plockar bort fördelar från den ena parten och det blir inte på samma villkor eftersom människan är handikappad.

För att frågan ska vara meningsfull måste först en definition på uthållighet fastställas. Handlar det om att springa långt på perfekt underlag så kanske hästen vinner (kanske, det är långt från säkert) men det är knappast det enda, och kanske inte ens det bästa, sättet att mäta uthållighet.

Men låt oss säga en sträcka på hundra mil blandad terräng. Ta de bästa hästarna och de bästa människorna som finns och se vilka som kommer fram. Min gissning är att betydligt fler människor än hästar kommer att slutföra, det finns gott om exempel på människor som genomfört liknande strapatser. Det är också ett mått på uthållighet och jag skulle nog säga ett bättre sådant.
  • rolinskitjejen

Egentligen började diskutionen när jag och min tränare pratade om hur det gick med min träning, och eftersom jag är en trav fan så sa jag att det går bra men jag är ju ingen travhäst. Då sa han helt allvarligt att jo men du slår ju. Entravhäst i längden. Jag springer 16 km på ca 1 1/2 timmar och har svårt att tro att om typ Commander Crowe och jag skulle springa i lungt tempo att jag skulle orka längre en honom

Svar på tråden Häst vs Människa