Inlägg från: Anonym (Hur mkt?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hur mkt?)

Hur mycket lägger ni per barn i julklapp

Hur mycket spenderar ni på era barns julklappar? Jag blir fundersam när jag läser undersökningar som i år köper föräldrar runt 900 kr (eller liknande) per barn i julklapp. Låter så himla lite. En ordentlig legoförpackning kostar ju runt 800-1000 kr. Eller skämmer jag bort barnen? Har barn i förskoleåldern och förskoleklass. Har själv inte räknat hur mycket jag köpt för i år. Har nog inte heller köpt färdigt ännu.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-17 07:16
    Har tittat igenom vad jag köpt till sonen i förskoleklass och det är för ca 4000 kr. Det är två stora och en mellan lego förpackningar, ett spel, ett lakansett, lite kläder, lite små krafs, ett xbox spel, en film, några böcker, en klockradio. Vi kommer att köpa några saker saker till. Mina barn brukar få för runt 1000 - 1500 kr per barn från mormor och morfar och något mera från farmor och farfar.

Jag brukar under hela året köpa saker på rea som jag tänker att barnen vill ha i julklapp eller som man kan ha som presenter till barnens kompisar på kalas. Har alltid ett litet "lager" med leksaker/böcker. Sen kompletterar jag med de saker de önskar sig just det året i julklapp.

När jag läser era andra listor ser jag att det är en stor skillnad på vad man köper för. Jag tycker ändå att det inte är så mycket vi köpt för, om man tänker på hur det förmodligen blir när barnen blir äldre och vill ha telefoner, datorer och dyra märkeskläder med mera. Då tänker jag att vi inte kommer att komma långt med 4000-5000 kr per barn.

Jag startade tråden för att jag kände att vi köpt ganska lite saker i år och när jag sen läste om undersökningen hur mycket föräldrar köper till sina barn så ville jag höra lite med andra hur de tänker kring julklappar till barnen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-17 14:40
    Det har några gånger i tråden stått saker som att vi ger tid till våra barn och kortare dagar på förskola med mera. Vill säga att julklappar för 4-5000 kr inte innebär att mina barn har långa dagar på förskola och fritids och att de inte är lediga på lov. Mina barn har långa sommarlov och jullov, går oftast inte längre än till halv fyra på dagarna. Vi har även mycket tid med barnen. Vi har båda väldigt flexibla arbetan som gör att vi kan ha mycket tid med barnen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-17 15:09
    Tack för svar jag fått kring vad ni andra köper för till era barn. Jag kommer att lämna tråden nu.

Vill avsluta med att berätta vad vi gör med presenterna som sexåringen får:
    Min sexåring får som sagt tre legobyggen av oss, som vi i vanlig ordning ägnar tid åt att tillsammans bygga. Något som han tycker är jätte kul. Det brukar ta en stor del av innetiden under jullovet. Barnen brukar alltid få varsitt sällskapsspel som vi sedan spelar under julen. Likandant att de får varsin film de vill ha, som vi tittar på tillsammans. Böckerna läser vi, x-box spelet spelar vi gemensamt. Sen i år får han ett lakansett (han behöver dessutom det). Jag har i något inlägg skrivit att vi skänker pengar till välgörenhet och vi skänker extra mycket till jul. Men jag tycker att med den skatt vi betalar och det vi skänker till välgörenhet kan vi med gott samvete göra vad vi vill med våra pengar. Eller är det fel? Jag och min man har tagit studielån utbildat oss och arbetat hårt för att komma dit vi är idag, ska vi har dåligt samvete för det? Vi prioriterar våra barn och vi lär dem att de måste hjälpa till hemma, de har veckopeng på 20 kr som de köper egna leksaker för under resten av året (för de får inte saker förutom jul och födelsedagar). Tråkigt att en del av er på FL inte har samma ekonomi som jag och min man har. Jag har aldrig varit ute efter att provocera, ber om ursäkt för dem som uppfattat mig som provocerande.

• Svar på tråden Hur mycket lägger ni per barn i julklapp
  • Anonym (Hur mkt?)
    Lena skrev 2011-12-16 19:34:21 följande:
    Vi har nog lagt en tusenlapp men det är med finkläder
    Vad har ni köpt då och vilken ålder är barnet/barnen?
  • Anonym (Hur mkt?)

Ni som lägger runt 1000 kr per barn. Blir barnen nöjda på jul?

• Anonym (Hur mkt?)
    Uddabus skrev 2011-12-17 07:44:03 följande:
    Allt jag blir sååå matt på denna hysteri över julklappar...

Mina barn får saker under hela året som dem behöver eller vill ha... Varför måste man köpa för flera flera tusen till varje barn...

O så finns det dem som kämpar o kämpar med jobb osv som inte har råd att ge julklappar i den omfattningen som känner sig värdelösa..

Handlar inte julen om god mat, mys, spela spel, umgås, träffas osv egentligen?

Att man köper några julklappar som man vet att barnen behöver eller har önskat sig länge?

Uppskattar verkligen barn dyra dyra julklappar? Inser dem det rätta värdet?

Jag ska ärligt säga att jag blir vansinnigt stressad av allt vad julen heter... Just för hysterin...

Min syn är att betala alla räkningar osv i första hand... För det finns så många som lägger vissa räkningar åt sidan för att köpa dyra julklappar just för att det är sån hysteri..

Samma med födelsedagspresenter...

Våra barn är tokiga i lego o helst ska det vara sånt som star wars, city osv ett litet paket lego går nästan på 500 kr o uppåt... Helt galet mycket pengar när vissa barn i vårt land inte får en lugn jul ens... Där föräldrarna super o slåss... Där det inte finns mat på bordet alltid, där dem inte har ordentliga kläder i vanliga fall osv osv...
    Självklart handlar julen om att umgås, mys, spela spel, umgås med mera. Men jag tycker om att ge. Sen att säga att det finns många som inte har råd att köpa till sina barn och att de känner sig värdelösa och att det finns de som inte betalar räkningar för att köpa julklapar, ja det är klart att så ser det ut, men jag förstår inte riktigt vad det har med mina inköp att göra. Det skulle knappast bli en lugnare jul för de barn som har föräldrar som dricker och slåss om jag köpte mindre julklappar till mina barn. Min familj skänker pengar till välgörenhet hela året om men extra mycket till jul.
  • Anonym (Hur mkt?)
    perla2010 skrev 2011-12-17 08:03:47 följande:
    Hej alla galna shoppare!!

Vår dotter är 15 månader, vi har köpt 2 böcker a´' 120kr sammanlagt plus brio clown för 199kr och tycker detta är fullt tillräckligt ( kan tillägga att vi har råd att lägga x antal tusenlappar men ser inte det som vettigt). Det låter som om ni har en tävling, tror ni inte barnen älskar er om dom inte får allt det ni skrivit????

Vem har vi tävling mot? Jag har ingen aning om vad andra spenderar på sina barn därför startade jag tråden.
  • Anonym (Hur mkt?)
    Uddabus skrev 2011-12-17 08:13:17 följande:
    Du hade väl frågan hur mycket andra la pengar på julklappar o jag gav min åsikt...

Eller det var inte okej?

Jo jag ville veta vad andra spenderade på sina barn. Men du skrev andra saker som jag uppfattade som att det inte var okej att jag spenderade mer pengar än de flesta andra i tråden verkar göra, på mina barn eftersom det finns de som inte har råd och de barn som har föräldrar som dricker och slåss. Men självklart har du rätt att ha din åsikt och jag min.
  • Anonym (Hur mkt?)
    viseversa skrev 2011-12-17 08:18:35 följande:
    10 000kr per unge lägger vi!!!

Har gamla är barnen?
  • Anonym (Hur mkt?)
    Anonym skrev 2011-12-17 08:49:06 följande:

5000kr har varit HELA min inkomst under 3månader.  ( visst varje månad ) Men jag kan nog tycka det är lite mycket att ge i julklapp. Så du menar att har du 3barn så sätter du 15000kr på leksaker ?

Ja i princip blir det 4-5000 kr per barn till julklappar som består av leksaker, lite böcker och lite kläder. Förstår att du tycker att det är fel spenderat om 5000 kr är en månadslön för dig. 
  • Anonym (Hur mkt?)
    H NA skrev 2011-12-17 08:55:00 följande:
    Jag tänker inte speciellt mycket på hur mycket vi lägger på julklappar, men i år har vi lagt ca 2500:- . Vi har ett barn och vi köpt det vår dotter önskat sig. Vi har tur som båda har fast jobb och bra inkomster, men alla har inte det och kämpar för varje öre, vilket är tråkigt. Men det handlar ju inte om hur mycket pengar man spenderar på julklapparna utan om traditionen, julstämningen för barn påverkas ju av juletiden, de mindre väntar på tomten, de äldre förväntar sig något av sina föräldrar. Jultraditioner handlar om familjetid, kärlek, att skappa minnen. De har ju bara en barndom och vi har våra barn bara till låns.

Jag undrar varför det verkar som att om man köper mer än vad de flesta gör så uppfattas det som om det inte finns julstämning och tradtion och kärlek med mera?
  • Anonym (Hur mkt?)
    H NA skrev 2011-12-17 11:04:44 följande:
    Det har jag inte sagt. Jag sa att det inte handlar om hur mycket man köper julklapparna för, utan  om traditionen, julstämningen. Problem med att läsa med förståndet? Det spelar ingen roll om man köper julklappar för 2000:- eller 200.-,  för det bero på ens budget, livsituation mm, men jul handlar om kärlek, familj, minnen...

Problem med att läsa med förståndet? Vad menar du?

Svar på tråden Hur mycket lägger ni per barn i julklapp