• Anonym (Hur mkt?)

Hur mycket lägger ni per barn i julklapp

Hur mycket spenderar ni på era barns julklappar? Jag blir fundersam när jag läser undersökningar som i år köper föräldrar runt 900 kr (eller liknande) per barn i julklapp. Låter så himla lite. En ordentlig legoförpackning kostar ju runt 800-1000 kr. Eller skämmer jag bort barnen? Har barn i förskoleåldern och förskoleklass. Har själv inte räknat hur mycket jag köpt för i år. Har nog inte heller köpt färdigt ännu.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-17 07:16
    Har tittat igenom vad jag köpt till sonen i förskoleklass och det är för ca 4000 kr. Det är två stora och en mellan lego förpackningar, ett spel, ett lakansett, lite kläder, lite små krafs, ett xbox spel, en film, några böcker, en klockradio. Vi kommer att köpa några saker saker till. Mina barn brukar få för runt 1000 - 1500 kr per barn från mormor och morfar och något mera från farmor och farfar.

Jag brukar under hela året köpa saker på rea som jag tänker att barnen vill ha i julklapp eller som man kan ha som presenter till barnens kompisar på kalas. Har alltid ett litet "lager" med leksaker/böcker. Sen kompletterar jag med de saker de önskar sig just det året i julklapp.

När jag läser era andra listor ser jag att det är en stor skillnad på vad man köper för. Jag tycker ändå att det inte är så mycket vi köpt för, om man tänker på hur det förmodligen blir när barnen blir äldre och vill ha telefoner, datorer och dyra märkeskläder med mera. Då tänker jag att vi inte kommer att komma långt med 4000-5000 kr per barn.

Jag startade tråden för att jag kände att vi köpt ganska lite saker i år och när jag sen läste om undersökningen hur mycket föräldrar köper till sina barn så ville jag höra lite med andra hur de tänker kring julklappar till barnen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-17 14:40
    Det har några gånger i tråden stått saker som att vi ger tid till våra barn och kortare dagar på förskola med mera. Vill säga att julklappar för 4-5000 kr inte innebär att mina barn har långa dagar på förskola och fritids och att de inte är lediga på lov. Mina barn har långa sommarlov och jullov, går oftast inte längre än till halv fyra på dagarna. Vi har även mycket tid med barnen. Vi har båda väldigt flexibla arbetan som gör att vi kan ha mycket tid med barnen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-17 15:09
    Tack för svar jag fått kring vad ni andra köper för till era barn. Jag kommer att lämna tråden nu.

Vill avsluta med att berätta vad vi gör med presenterna som sexåringen får:
    Min sexåring får som sagt tre legobyggen av oss, som vi i vanlig ordning ägnar tid åt att tillsammans bygga. Något som han tycker är jätte kul. Det brukar ta en stor del av innetiden under jullovet. Barnen brukar alltid få varsitt sällskapsspel som vi sedan spelar under julen. Likandant att de får varsin film de vill ha, som vi tittar på tillsammans. Böckerna läser vi, x-box spelet spelar vi gemensamt. Sen i år får han ett lakansett (han behöver dessutom det). Jag har i något inlägg skrivit att vi skänker pengar till välgörenhet och vi skänker extra mycket till jul. Men jag tycker att med den skatt vi betalar och det vi skänker till välgörenhet kan vi med gott samvete göra vad vi vill med våra pengar. Eller är det fel? Jag och min man har tagit studielån utbildat oss och arbetat hårt för att komma dit vi är idag, ska vi har dåligt samvete för det? Vi prioriterar våra barn och vi lär dem att de måste hjälpa till hemma, de har veckopeng på 20 kr som de köper egna leksaker för under resten av året (för de får inte saker förutom jul och födelsedagar). Tråkigt att en del av er på FL inte har samma ekonomi som jag och min man har. Jag har aldrig varit ute efter att provocera, ber om ursäkt för dem som uppfattat mig som provocerande.

• Svar på tråden Hur mycket lägger ni per barn i julklapp
  • Lena

Vi har nog lagt en tusenlapp men det är med finkläder

• Anonym (Hur mkt?)
    Lena skrev 2011-12-16 19:34:21 följande:
    Vi har nog lagt en tusenlapp men det är med finkläder
    Vad har ni köpt då och vilken ålder är barnet/barnen?
  • Anonym

Flera tusen per barn. De är tolv, fjorton, sexton, arton och tjugo år. 

• Anonym

vi hamnar nog på ca 1000 kr /barn. Vi har två barn, 10 och 11 år gamla.
    Det blir troligast nåt eller varsitt Tv-spel, ev kläder och sen lite småsaker som böcker, fotbollskort och annat de har önskat sig. Funderar på spotify abonnemang till den äldsta för 6 mån.

• Anonym

Försöker hålla oss under 700 kronor per barn i julklapp, 2 och 4 år

• Anonym (Hur mkt?)

Ni som lägger runt 1000 kr per barn. Blir barnen nöjda på jul?

• Jenny Hä

Ca 2000 - 3000 kr har 3 barn

• ShanghaiLily

Jag skulle tro att undersökningen handlar om mindre barn. Jag har äldre barn och man får inte mycket för pengarna då.

Min femtonåring har fått:
    högtalare med baslåda till datorn, ca 1000 kr
    Jeans 499 (fyndade halva priset)
    Humör-hoodie 399 (också superrea)
    Humör-kalsonger 150 kr
    scullcandy-headphones (snäckor, ej lurar) ca 149 kr
    Zlatans bok ca 199 kr
    T-shirt med rolig text 199 kr

Elvaåringen har fått:
    Onepiece ca 900 kr
    Axelskydd till hockeyn ca 300 kr
    hockeyhjälm Reebook ca 499 kr
    Humör kalsonger 150 kr
    Jurassic-Park trilogin (i väntan på nya filmen)  69 kr (CDON.com, fynd tyckte jag)
    Tjocka tuschpennor ca 149 kr
    T-shirt med rolig text 199 kr

Tvååringen har fått:
    Jättestor tjock mjukisekorre från Åhlens 199 kr
    Pettsson och Findus bok 99 kr
    Dvd med Madicken och Lotta på bråkmakargatan (gratis med de andra filmerna)
    Lego Jack Sparrow piratskepp med gubbar ca 900 kr

Vi är inte klara med lillkillen men ska handla resten inom kort. Blir kanske någon polisbil eller brandbil med gubbar och musiksaga.

Just nu ser jag att vi lagt alldeles för mycket pengar på julklappar.  Igen. Fan också.

Svar på tråden Hur mycket lägger ni per barn i julklapp