Hjälp oss förstå oss på våran 5-åring
Vi har en son på 5 och en tjej på 3. Vår son har länge varit krävande på olika sätt och vi har nu börjat fundera på om allt verkligen står rätt till.
Han har svårt för att ta ett NEJ och det blir alltid konflikter. Han börjar gråta lätt och skrika när han inte får som han vill eller något går emot honom. Han är envis, viljestark och ska alltid argumentera och ifrågasätta det vi säger till honom och de regler vi har för vissa saker. Sen känns det som om allt vi säger hör han för första gången fast han hört det hundratals gånger förut. Vi har t.ex sagt tusentals gånger att man spolar och tvättar sig efter toalettbesök men det går inte in. Sen ska han göra vissa saker på sitt speciella sätt och blir galen om det inte blir så. Han måste t.ex säga hej då med många pussar och kramar i dörren för att sedan gå till fönstret och vinka en längre stund. Säger vi bara hej då vid dörren så går världen under.
Han tycker att mycket är orättvist och att han inte får bestämma någonting.
Han kan inte leka rollekar och knappast med leksaker alls. Han är aldrig på sitt rum och leker och vi har prövat att flytta ut hans leksaker men det hjälper inte. Går mest runt här hemma och gnäller eller förstör för lillasyster för att få "negativ" uppmärksamhet. Om han väl tar sig för att t.ex bygga något med lego eller en koja så vill han spara den för alltid. Han vill inte leka t.ex i kojan när den är klar. Han tömmer oss på energi eftersom det blir så mycket tjat och konflikter om allt. Vi har försökt att ge honom mycket beröm och uppmärksamhet när han gör något bra. Vi försöker göra saker tillsammans hela familjen men ofta slutar det i kaos p.g.a vår son. Det hjälper aldrig att säga till honom utan man måste verkligen bli arg och höja rösten ordentligt / skrika på honom för att få något resultat. Man måste alltid vara rak, bestämd och konsekvent. Jag tycker han är otacksam och visar oss inte respekt. Han är dessutom svår att ta med t.ex till släktingar. Finns det inget att göra så hittar han alltid på något bus eller bara springer runt. Kan också säga opassande ord i situationer när man inte ska.
Eftersom han är sportig av sig så har vi satt honom i tennisskola en dag i veckan och simskola en dag i veckan och det tycker vi funkar bra. Utelek är oftas inga problem heller samt när han får titta på TV.
Vi har uppfostrat våra barn på samma sätt och vår dotter är motsatsen till vår son. Hon är ordentlig, lyssnar och lär av misstag. Hon leker med allt , är kreativ och går upp till sitt rum på eget initiativ. Ofta när hon blir tillsagd så säger hon.... okej då. Hon är lättsam och det är kul att vara med henne. Vi kan åka till stan och gå på kafe tillsammans m.m
Hur ska vi nå vår son ? Kommer han att mogna och skärpa till sig till 6-års/skolan ? Är det 6-års trots ? Vet inte riktigt vad jag ska tro då jag dagligen träffar barn i samma åldrar inom mitt jobb. Självklart har jag träffat många krävande 5-åringar med liknande beteende men det känns så jobbigt att just vår son är så här. Bör vi göra någon sorts utredning ?
Tack på förhand