TheLove skrev 2011-12-17 18:27:16 följande:
Jag har väl helt enkelt lyssnat för mycket på bvc igen och inte lyssnat på min instinkt... BVC har sagt att man MÅSTE ge annat än bröstmjölk efter 6 månader... Det tog jag med en nypa salt, men så läste jag på nestles sida tror jag att från 6 månader behöver de få i sig proteiner som inte fanns (eller inte fanns i tillräklig mängd) i mjölk/ersättning...
Anledningen till att jag undra om jag skulle sluta helt ett tag eller bara trappa ned beror på att jag inte vet hur man ska göra i en sån situation då magen inte är redo för mat...
Det var det dummaste jag hört. Förövrigt är det kanske dumt att ta sådant som står på barntillverkarnas hemsidor som fakta, det klart att de skriver vad som helst för att få sälja mer mat! Proteiner finns det verkligen rikligt av i bröstmjölk/ersättning, det finns inga som helst tecken på att man måste ge mat för
proteinets skull. Det som brukar nämnas är däremot järn, vilket man funnit i senare studier också är lite vanskligt att gå efter då man sett att barn som fortsatt amma mellan 6-9 månader har
bättre järnvärden än de barn som började med mat tidigt. Bröstmjölken/ersättningen ska ju vara huvudfödan hela det första året. Syftet nu är inte att öka några portioner för näringens skull, utan att sakteligen introducera och lära dem fast föda. Det blir ju liksom inte över en natt att mjölken plötsligt är otilläcklig och man snabbt som attans behöver truga i dem fast föda för annars får de näringsbrist, det är ju en oerhört lång process som vissa hävdar tom rör sig om åratal (där kan man ju tex se vällingens eller nappens roll som en ersättare för den mer naturliga amningen som barn ofta fortsätter med i 3-4 år). Det är då rakt ingen brådska!