Inlägg från: Åsa |Visa alla inlägg
  • Åsa

Ullared - överskattat???

Rocket Mania skrev 2011-12-17 14:20:55 följande:
    Jag tycker även man ska ställa sig frågan hur sakerna kan vara så billiga? Vad får de som tillverkar sakerna betalt?

Jag tycker dock mest det är skit på ullared. 
    Den frågan är alltid intressant men när det är samma varor som i leksaksaffären i stan, samma Eska-prylar till bebisen eller regnställ i samma märken som i stan så har arbetaren som tillverkaren troligen varken fått mer eller mindre utan samma "skitlön" som de som säljs i dyrare butiker; skillnaden ligger i mellanled, vinstmariginal och högre utgifter i stan som måste betalas.
  • Åsa

TS: Felet ligger förmodligen i dina förväntningar. På Gekås finns många prylar som är mycket billigare än i stan och sådana som inte är det eller som är dyrare. Kvalitéerna varierar en hel del. Givetvis kan du reklamera om något går sönder. Jag har gjort så någon gång och fått tillbaka porto och pris utan problem.

Det beror på var man bor också. Jag bor i Göteborg och här finns billighetsvaruhus och prispress. Att köpa schampo eller tvättmedel och liknande på Gekås är ingen vinst då. Bor man på en ort med mindre utbud kan det kanske blir billigare.
    Man får veta hur priserna ser ut. Jag vet att stora duplo/legolådor finns på Maxi för hundra spänn; då köper jag dem inte på Gekås för hundratrettio även om de kostar hundrafemtio i leksaksaffären. Små legosatser, Brio-prylar och petshop är väldigt mycket billigare där än i stan. Sak samma med baby-prylar, i samma märken/kvalitet som i stan. Barnkläder finns guldkorn som är prisvärda men där finns mycket jag inte vill ha, oavsett pris (samma i stan iofs). Damkläder finns inte mycket jag kan/vill ha men jag köper gärna deras bra och prisvärda underkläder och strumpor. Cykelpumpen jag köpte där var bra mycket billigare än hemma, småel som hörlurar är väldigt billigt för samma märken. Filmer ligger i nivå med stormarknader och nätet men utbudet är ganska stort.
    En fördel är att det finns väldigt mycket samlat på samma ställe, sådant som hemma inte finns eller finns i affärer jag inte går i.
    Gillar man inte stora affärer med mycket folk är det förstås ingen höjdare att gå dit, särskilt vid "högtrafik".  Men det ligger i lä jämfört med köpcentren här i juletid.

Beror på vad man ska ha, vilken koll man har på priser, eget omdöme vad gäller kvalitet, var man bor  och förstås vilka förväntningar man har om det är värt besväret.

Svar på tråden Ullared - överskattat???