• Anonym (TS)

hur ord stavas egentligen :)

Kanske är det bara jag som är ovanligt noggrann när det gäller stavning, men det finns en del ord som stavas fel så otroligt ofta! Så här kan vi språkpoliser skriva av oss våra aggressioner, och upplysa våra medmänniskor om hur ord EGENTLIGEN skall stavas {#emotions_dlg.flower} T.ex. så stavas det…

prenumeration (inte ”prenumation” och alla andra lustiga stavningar)
    lugnt (inte ”lungt”)
    sorgligt (inte ”sorligt”, vilket för övrigt har en helt annan innebörd)
    alkoholist (inte ”alkolist”)

Vilket ord stör du dig på att många inte kan stava till?

• Svar på tråden hur ord stavas egentligen :)
  • hummena

Följande får mig att rysa:

igentligen våldtäckt himmla posetivt släckting tannläkare massäck Brrrr.
  • Bragdoll
    Anonym (ooo) skrev 2011-12-17 18:43:39 följande:
    Tror man kan stava både med ng och nt på slutet (fast nu ser jag att med nt på slutet ger rödmarkering under). Eller som en kåsör skrev i DN "Om restaurang kan stavas restaurant, kan då orangutang stavas orangutant?"
    Något jag tycker är irriterande är personer som skriver "dem" när det ska vara "de", till exempel "dem åt mat" "dem är trötta" Skrikandes skriv hellre dom då.
    Förövrigt förstår jag inte folk som uttalar p:et i psykolog, psalm etc och dessutom hävdar att det är bildat att göra det, fast det är OT.
    Fast tror du att restaurang och orangutang är låneord från samma språk? Det tror inte jag. Restaurang är säkert franskt och kan därmed stavas med t i slutet, orangutang är nog något helt annat.. kanske engelskt? 
  • Anonym (;-))
    Barbabok skrev 2011-12-17 18:46:59 följande:
    "imon" stör mig, det heter imorgon

Vill man dra ihop imorgon så stavas det imorn i så fall.
  • Sarit

Några hatobjekt - även om jag kan tänka mig att några av er försvarar dem:
    I mon
    Juh
    Barnisar
    Imellan
    Mitt egna hem *skall vara: mitt eget hem
    Deprition med alla dess avläggare
    Användning av alltså, ba, bah, dårå, då då i alla lägen

Svordomar

• Sarit
    Anonym (ooo) skrev 2011-12-17 18:43:39 följande:
    Tror man kan stava både med ng och nt på slutet (fast nu ser jag att med nt på slutet ger rödmarkering under). Eller som en kåsör skrev i DN "Om restaurang kan stavas restaurant, kan då orangutang stavas orangutant?"
    Något jag tycker är irriterande är personer som skriver "dem" när det ska vara "de", till exempel "dem åt mat" "dem är trötta" Skrikandes skriv hellre dom då.
    Förövrigt förstår jag inte folk som uttalar p:et i psykolog, psalm etc och dessutom hävdar att det är bildat att göra det, fast det är OT.
    Det är korrekt att uttala P(salm).
  • Atamon
    pluvdo skrev 2011-12-17 18:34:17 följande:
    AAahahha! Vad hemskt!

Var det på Coop Forum i Bäckebol? Där såg jag en lapp vid en hylla med tuggummin med texten:
    "TUGGEMI"
    Haha.. vilken stavning!  Nej, "min" felstavning är från Coop i Birsta i Sundsvall. På Ica Maxi (också i Birsta) så har de en stor skylt som visar var de olika avdelningarna i affären ligger. Vid platsen som visar avdelningen med utländsk mat står det  "Värdens mat" - det blir liksom en helt annan innebörd än "Världens mat" 
  • Anonym (L)

De som inte använder de och dem rätt gör mig lite tokig. Diskution retar mig också

• Anonym (hittills)

Hitintills!

Det är väl ändå inget ord?? Men tyvärr hör man det till och med av nyhetsuppläsare...

Svar på tråden hur ord stavas egentligen :)