• Anonym (TS)

hur ord stavas egentligen :)

Kanske är det bara jag som är ovanligt noggrann när det gäller stavning, men det finns en del ord som stavas fel så otroligt ofta! Så här kan vi språkpoliser skriva av oss våra aggressioner, och upplysa våra medmänniskor om hur ord EGENTLIGEN skall stavas {#emotions_dlg.flower} T.ex. så stavas det…

prenumeration (inte ”prenumation” och alla andra lustiga stavningar)
    lugnt (inte ”lungt”)
    sorgligt (inte ”sorligt”, vilket för övrigt har en helt annan innebörd)
    alkoholist (inte ”alkolist”)

Vilket ord stör du dig på att många inte kan stava till?

• Svar på tråden hur ord stavas egentligen :)
  • mindless
    Anonym (hm) skrev 2011-12-19 09:06:59 följande:
    sv.wiktionary.org/wiki/sjyst
    varsågoda!;)

juste och sjyst/schyst/schysst är inte riktigt samma betydelse........

så du kan ju anamma denna stavningen också tycker jag :P 

juste benämner hur en person är, och sjyst/schyst/schysst benämner en sak...

t.ex "schysst stereo du har"...
    t.ex "min lärare är verkligen juste".. 
    Jag kan gå med på en viss betydelseskillnad, dock inte den du gör gällande. Men framförallt undrar jag varför du postar en länk som inte redgör för någon skillnad alls. Enligt länken är juste en stavningsvariant av sjyst.
  • Ove Rall
    mindless skrev 2011-12-19 08:43:25 följande:
    Är inte postkod postnummer plus gatukod? Angående PET-flaskan förstår jag inte din invändning. Varför skulle det inte uttalas med kort e-ljud?
    Så kan det det förstås vara med postkod.

Jag anser att PET ska uttalas med långt e. Hade förkortningen varit PETT skulle det uttalas med kort e.

/O.R
  • kristinah

Ove Rall - Äppel och äpple är dialektalt. När jag bodde i skåne för snart 20 år sen så stod det äpplemos på burkarna i affären.

• Krokig Krokofant

Jag hatar alla idioter som stavar våldtäkt fel. Enda sedan svenskspråkiga debattforum blev stora på nätet har horder av idioter stavat order VÅLDTÂCKT.

Googla order "våldtäckt" - det är hela 67000 träffar. Titta sedan på resultaten och känn hur dina nerver trasas sönder.

One by one, one by one.
  • Krokig Krokofant

Och fyra sidor på FL...

Av någon anledning så tror jag alltid att det är kvinnor som stavar fel på våldtäkt oftare än män.

One by one, one by one.
  • pluvdo
    Anonym (hm) skrev 2011-12-19 09:06:59 följande:
    sv.wiktionary.org/wiki/sjyst
    varsågoda!;)

juste och sjyst/schyst/schysst är inte riktigt samma betydelse........

så du kan ju anamma denna stavningen också tycker jag :P 

juste benämner hur en person är, och sjyst/schyst/schysst benämner en sak...

t.ex "schysst stereo du har"...
    t.ex "min lärare är verkligen juste".. 
    Men enligt SAOL är stavningen "schysst" inte korrekt och ursprungsstavningen borde vara "juste".
  • La Lola
    exem

Nu såg jag denna jävla stavning igen!
    Helt sanslöst att det ska vara så svårt att stava till eksem!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • pluvdo
    mindless skrev 2011-12-19 08:43:25 följande:
    Är inte postkod postnummer plus gatukod? Angående PET-flaskan förstår jag inte din invändning. Varför skulle det inte uttalas med kort e-ljud?
    Kan vara så, men man även vara så att det kallas Postkodlotteriet efter det holländska originalet, Nationale postcode loterij. Jag bodde i Nederländerna i fem år fram till 2003 och då gick det på TV där. Det kan ju vara så att TV4 köpt hela konceptet från holländsk TV och att de då måste följa vissa riktlinjer, däribland att kalla det för "postkodlotteriet".

Om inte annat så för att deras logotyper skall likna varandra. :)

• Kofttanten

Bibliotekarie INTE bibliotikare eller nåt annat lustigt

• hallencreutz89
    pluvdo skrev 2011-12-19 01:41:22 följande:
    Man får väl gissa att personen menade att giraff är ett sådant undantag där man inte uttalar G:et som ett J. I giraff så blir det ju något mer... gurgligt ljud, typ.
    haha oj det är klart ja, måste ha varit trött i hjärnan igår
Svar på tråden hur ord stavas egentligen :)