• Alexi

hur lär ni era barn om varför vi firar högtider, jul och påsk?

Hur lär ni era barn, i vilken ålder och hur börjar ni till exempel, varför vi firar jul och påsk? Än så länge har vi inte kommit längre än till tomten när det gäller vår treåring, hon har inte kommit tillräckligt långt verbalt ännu för att förstå något så pass komplicerat som religionen bakom. Men jag är lite nyfiken på hur andra börjar komma in på ämnet och hur ni uppmärksammar bakgrund kring julen med äldre barn?

• Svar på tråden hur lär ni era barn om varför vi firar högtider, jul och påsk?
  • Danitra

Julen firar vi för att ljuset kommer tillbaka och för att det är trevligt att liva upp lite i vintermörkret.

Påsken firar vi för att våren är på ingång.

Midsommar är en hyllning till sommaren och ljuset. 

• vittra

Jag tänker att man inte behöver krångla till det så värst mycket, det är ju i grunden vändningen mot ljusare tider som firas (midvinter). Och det kan man ju säga utan att alls behöva krångla till det med några religiösa förklaringar, midvinter är ju den kortaste och mörkaste dagen på hela året (på samma sätt som midsommar är den längsta dagen). Vår äldsta dotter är 4 år men än har inga frågor eller funderingar kommit, men jag ser nog inte direkt några framtida problem när det kommer. Jag är ju dock intresserad av våra gamla traditioner och ursprunget till dem, jag tycker sådant är roligt och tar garanterat gärna långa diskussioner om varför vi har julgran osv

• Bonanza

Jag gör en stor poäng av att berätta de gamla traditionerna till våra firanden, eftersom de får den religiösa propagandan från förskola och dagis. 

I år såg jag till att maila sonens lärare med information om varför vi firar jul, så att hon kunde lära ut rätt till eleverna. Tråkigt nog tror ju till och med lärare att vi firar jul pga jesus.

• vittra
    Bonanza skrev 2011-12-17 20:28:23 följande:
    Jag gör en stor poäng av att berätta de gamla traditionerna till våra firanden, eftersom de får den religiösa propagandan från förskola och dagis. 

I år såg jag till att maila sonens lärare med information om varför vi firar jul, så att hon kunde lära ut rätt till eleverna. Tråkigt nog tror ju till och med lärare att vi firar jul pga jesus.

Ja usch, jag tänkte skriva att jag kommer starkt dementera om mina barn får höra något så idiotiskt som att det är en kristen tradition eller att vi firar pga jesus och annat trams.
  • Bonanza
    vittra skrev 2011-12-17 20:30:17 följande:
    Ja usch, jag tänkte skriva att jag kommer starkt dementera om mina barn får höra något så idiotiskt som att det är en kristen tradition eller att vi firar pga jesus och annat trams.
    Ja, jag för krig mot skolan på den fronten. På måndag ska de till kyrkan på julvandring, min son får stanna hemma. 

• Alexi

Alltså jag ser det inte som ett problem eller som något jag oroar mig för så klart, om det verkade så.

Men jag tycker att det är jätteviktigt att de lär sig bakgrunden och då menar jag den religiösa. Att påstå att vi bara firar jul pga att ljuset vänder, det är en väldigt grov förenkling och skulle mina barn få lära sig enbart det i skolan skulle jag starkt ifrågasätta det. 

• Loriyana

Jag är kristen så för mig har det aldrig varit ett problem att prata om högtiderna. Det har varit rätt naturligt.

• Tonx

Jag kommer inte att utelämna någonting utan berätta både vad historien säger och vad religionen säger.

• Alexi

Men i vilken ålder har ni börjat prata om sånt, ni som gjort det med era barn? Dvs i vilken ålder har de varit mottagliga? Och i vilken ände på hela historien börjar ni?

• vittra
    Alexi skrev 2011-12-17 20:44:50 följande:
    Alltså jag ser det inte som ett problem eller som något jag oroar mig för så klart, om det verkade så.

Men jag tycker att det är jätteviktigt att de lär sig bakgrunden och då menar jag den religiösa. Att påstå att vi bara firar jul pga att ljuset vänder, det är en väldigt grov förenkling och skulle mina barn få lära sig enbart det i skolan skulle jag starkt ifrågasätta det. 
    Nej som jag skrev så är det ju en förenkling, men nu jämför ju du med vad du anser att de ska lära sig i skolan, inte vad föräldrarna ger för förklaringar hemma. Ska man involvera religionen så bör man ju förklara att det inte finns någon enkel förklaring, att den är en sammansättning av massor av olika religioner och traditioner. Varför heter det tex jul på svenska? Massor av det vi i Sverige anser hör till julen har ju inte med den kristna traditionen att göra, utan är förkristet och som bland annat hörde till firandet av midvinter, men också från andra håll (tex tyskland) kommer vissa förkristna traditioner. Så visst, det blir ju invecklat om man ska gå in på djupet i detta, men det gör man ju inte förrän barnen blir betydligt mycket äldre. Jag tänker mig kanske så sent som när de går i högstadiet. Då kan man antagligen ha rätt givande diskussioner om detta.
  • vittra
    Alexi skrev 2011-12-17 20:47:48 följande:
    Här är ju en bra sammanfattning till all bakgrund:

hogtider.wordpress.com/2007/12/21/varfor-fira.../

Men jag har väldigt svårt att förstå hur man förklarar påsken med något annat än religiös bakgrund...?
    Själv tyckte jag inte alls den där länken gav så mycket

Påsken tycker jag inte är så svårt alls? Det är ju naturligtvis också en förkristen tradition, varför har vi tex påskkärringar, ägg eller påskris? Man firar vårens begynnande framkomst.
  • Alexi
    vittra skrev 2011-12-17 21:06:49 följande:
    Nej som jag skrev så är det ju en förenkling, men nu jämför ju du med vad du anser att de ska lära sig i skolan, inte vad föräldrarna ger för förklaringar hemma. Ska man involvera religionen så bör man ju förklara att det inte finns någon enkel förklaring, att den är en sammansättning av massor av olika religioner och traditioner. Varför heter det tex jul på svenska? Massor av det vi i Sverige anser hör till julen har ju inte med den kristna traditionen att göra, utan är förkristet och som bland annat hörde till firandet av midvinter, men också från andra håll (tex tyskland) kommer vissa förkristna traditioner. Så visst, det blir ju invecklat om man ska gå in på djupet i detta, men det gör man ju inte förrän barnen blir betydligt mycket äldre. Jag tänker mig kanske så sent som när de går i högstadiet. Då kan man antagligen ha rätt givande diskussioner om detta.
    Nej, jag ska ju inte lära dem sånt som kommer sen i skolan.

Men, jag vill att mina barn ska se julen (och påsken) som något betydligt större än att det är paket, tomtar, godis osv. Därför tycker jag att ursprunget är viktigt och att få in det rätt så tidigt i deras liv. Jag och min treåring gick på familjegudstjänst i kyrkan på första advent i år, hon förstod nog inget av det alls men jag hoppas det kan bli en tradition. Just för att få in lite djup bland all kommers. 
  • vittra
    Alexi skrev 2011-12-17 22:28:17 följande:
    Nej, jag ska ju inte lära dem sånt som kommer sen i skolan.

Men, jag vill att mina barn ska se julen (och påsken) som något betydligt större än att det är paket, tomtar, godis osv. Därför tycker jag att ursprunget är viktigt och att få in det rätt så tidigt i deras liv. Jag och min treåring gick på familjegudstjänst i kyrkan på första advent i år, hon förstod nog inget av det alls men jag hoppas det kan bli en tradition. Just för att få in lite djup bland all kommers. 
    Ja det låter ju vettigt om man vill införa det djupet enligt de kyrkliga traditionerna. Jag tycker inte heller det blir så bra när allt bara blir kommersialiserat, jag har tex börjat göra egna julklappar istället för att köpa och lägger som sagt större vikt vid de förkristna anledningarna till de olika traditioner vi har. Det handlar ju inte om att köpa och förbruka...

När du ändå nämner tomtar så tycker jag tex att hustomtarna är viktiga att berätta om för att föra vidare gamla sägner som ju också trots allt fortfarande finns kvar i våra nutida traditioner, och det gör vi redan nu med vår 4-åring samt att hon såklart ser trolltyg i tomteskogen osv. Så vi är liksom mer åt det hållet än åt det kristna, och på det sättet ger vi det där djupet till traditionerna. Där måste man ju själv vara medveten som förälder om vad man har för värderingar som man vill förmedla och som man tycker är viktiga, precis som med allt annat.

Så jag tycker absolut det är en god idé för varje förälder att fundera över varför just vi firar just den eller den traditionen, och vilka värderingar man vill att barnen ska ha med sig kring dessa traditioner. Inte bara för att klura ut hur man ska förklara saker och ting. Värderingar får de ju, vare sig vi vill det eller ej. Omedvetet eller medvetet. Aktivt eller passivt.
  • Catti41
    Danitra skrev 2011-12-17 20:04:39 följande:
    Julen firar vi för att ljuset kommer tillbaka och för att det är trevligt att liva upp lite i vintermörkret.

Påsken firar vi för att våren är på ingång.

Midsommar är en hyllning till sommaren och ljuset. 

Samma här. Detta är ju den ursprungliga tanken bakom de högtider vi har, och ganska enkelt och basic. Det handlar om att fira årets gång, fruktbarhet, att saker växer. Att ljuset kommer i mörkret. Godhet och givmildhet och hjälpsamhet i vår strävan här på jorden och önskan att fira allt detta tillsammans med andra. Att man just så här års också kan ta tillvara tillfällen till kontemplation och vila och fundera kring hur jag blir en bättre människa nästa år, och hur jag kan hjälpa de som inte har det så bra som jag har det.

Sen kan det ju på sikt vara intressant att veta att vissa religioner genom tiderna har försökt lägga ett religiöst raster på de här högtiderna, med varierad framgång. Precis som jag förklarar varför våra muslimska grannar firar vissa högtider eller varför våra judiska vänner firar andra högtider.
  • En helt vanlig mamma

Min son är 4 år. Jag berättar om Jesus och hans födelse. Jag berättar även om chanukka som i år infaller samtidigt. I våras vid påsk berättade jag om Jesus korsfästelse och återuppståndelse. Vi har besökt Jerusalem vilket hör det mer konkret. Jag snuddar in på gamla svenska traditioner som hustomtar m.m men lägger tonvikten på det religiösa. Vi är dock inte religiösa, men min son är vetgirig...

• Alexi
    vittra skrev 2011-12-17 22:52:38 följande:
    Ja det låter ju vettigt om man vill införa det djupet enligt de kyrkliga traditionerna. Jag tycker inte heller det blir så bra när allt bara blir kommersialiserat, jag har tex börjat göra egna julklappar istället för att köpa och lägger som sagt större vikt vid de förkristna anledningarna till de olika traditioner vi har. Det handlar ju inte om att köpa och förbruka...

När du ändå nämner tomtar så tycker jag tex att hustomtarna är viktiga att berätta om för att föra vidare gamla sägner som ju också trots allt fortfarande finns kvar i våra nutida traditioner, och det gör vi redan nu med vår 4-åring samt att hon såklart ser trolltyg i tomteskogen osv. Så vi är liksom mer åt det hållet än åt det kristna, och på det sättet ger vi det där djupet till traditionerna. Där måste man ju själv vara medveten som förälder om vad man har för värderingar som man vill förmedla och som man tycker är viktiga, precis som med allt annat.

Så jag tycker absolut det är en god idé för varje förälder att fundera över varför just vi firar just den eller den traditionen, och vilka värderingar man vill att barnen ska ha med sig kring dessa traditioner. Inte bara för att klura ut hur man ska förklara saker och ting. Värderingar får de ju, vare sig vi vill det eller ej. Omedvetet eller medvetet. Aktivt eller passivt.
    Bra inlägg!
  • Alexi
    Catti41 skrev 2011-12-19 17:27:41 följande:
    Samma här. Detta är ju den ursprungliga tanken bakom de högtider vi har, och ganska enkelt och basic. Det handlar om att fira årets gång, fruktbarhet, att saker växer. Att ljuset kommer i mörkret. Godhet och givmildhet och hjälpsamhet i vår strävan här på jorden och önskan att fira allt detta tillsammans med andra. Att man just så här års också kan ta tillvara tillfällen till kontemplation och vila och fundera kring hur jag blir en bättre människa nästa år, och hur jag kan hjälpa de som inte har det så bra som jag har det.

Sen kan det ju på sikt vara intressant att veta att vissa religioner genom tiderna har försökt lägga ett religiöst raster på de här högtiderna, med varierad framgång. Precis som jag förklarar varför våra muslimska grannar firar vissa högtider eller varför våra judiska vänner firar andra högtider.
    Våra högtider är ju en ganska tydlig mix av vissa oerhört gamla fester och det religiösa. Så jag tycker det är fel att säga att det är det ena eller andra, det är ju alltihop.

Jag vill ju självklart lära mina barn om andra religioner också, varför de firar vissa saker osv. Min svägerska har tex kinesisk bakgrund och för hennes familj är det kinesiska nyåret årets viktigaste högtid, det gör det ju enkelt att komma in på spåret om hur olika familjer firar olika.
  • sahara sahara

Jag pratar med min tvååring om att vi firar jul för att det vänder och blir ljusare, för att vi behöver lite fest i vintermörkret. Vi pratar också om hur vissa tror att det finns en jultomte, och att somliga klär ut sig till tomte. Hon fattar förstås inte ett smack, men hon nickar glatt och hänger med i samtalet. När hon blir äldre kommer vi att prata lite om kristendomen och hur vissa firar att Jesus föddes, men det kommer hon definitivt inte att fatta nu.

Do something scary - the payoff is awesome!
Svar på tråden hur lär ni era barn om varför vi firar högtider, jul och påsk?