Alexi skrev 2011-12-17 22:28:17 följande:
Nej, jag ska ju inte lära dem sånt som kommer sen i skolan.
Men, jag vill att mina barn ska se julen (och påsken) som något betydligt större än att det är paket, tomtar, godis osv. Därför tycker jag att ursprunget är viktigt och att få in det rätt så tidigt i deras liv. Jag och min treåring gick på familjegudstjänst i kyrkan på första advent i år, hon förstod nog inget av det alls men jag hoppas det kan bli en tradition. Just för att få in lite djup bland all kommers.
Ja det låter ju vettigt om man vill införa det djupet enligt de kyrkliga traditionerna. Jag tycker inte heller det blir så bra när allt bara blir kommersialiserat, jag har tex börjat göra egna julklappar istället för att köpa och lägger som sagt större vikt vid de förkristna anledningarna till de olika traditioner vi har. Det handlar ju inte om att köpa och förbruka...
När du ändå nämner tomtar så tycker jag tex att hustomtarna är viktiga att berätta om för att föra vidare gamla sägner som ju också trots allt fortfarande finns kvar i våra nutida traditioner, och det gör vi redan nu med vår 4-åring samt att hon såklart ser trolltyg i tomteskogen osv. Så vi är liksom mer åt det hållet än åt det kristna, och på det sättet ger
vi det där djupet till traditionerna. Där måste man ju själv vara medveten som förälder om vad man har för värderingar som man vill förmedla och som man tycker är viktiga, precis som med allt annat.
Så jag tycker absolut det är en god idé för varje förälder att fundera över varför just
vi firar just den eller den traditionen, och vilka värderingar man vill att barnen ska ha med sig kring dessa traditioner. Inte bara för att klura ut hur man ska förklara saker och ting. Värderingar får de ju, vare sig vi vill det eller ej. Omedvetet eller medvetet. Aktivt eller passivt.