SNÄLLA! Hjälp. Snart personlig konkurs.....
Hejsan allihop!
Nu har det hänt det som aldrig fick hända...
Kan börja med att talat om att jag (19 år) min sambo (22år) och vår katt i en lägenhet. Dessutom kommer sambons son hit varannan helg.
Min sambo är fastanställd och jag arbetar som timvikarie. Jag tar så många pass jag kan och får ut ca 7000 ;- efter skatt. Ibland mindre, ibland mer. Det beror ju som sagt på hur mycket jag får jobba. Min sambo får ut 12000 varje månad efter skatt.
Vi har dragit på oss en helvetes massa skulder på bara 6 månader. För ett år sedan när vi skaffade vår lägenhet och flyttade ihop gick det jättebra med ekonomin och då var det bara min sambo som jobbade, jag jobbade ingenting för jag gick i skolan.
Vi vet ju att vi bara har oss själv att skylla, men ändå känns detta förjävligt och jag hoppades på att någon kanske kunde slänga in något tips. Hur ska vi gå till väga. Vi levde förr efter de pengarna vi hade, nu lever vi för pengar vi inte har.
Både jag och min sambo har växt upp i familjer där vi blivit lärda att INTE handla på avbetalning. Men för ett tag sedan sprack det där. Allting började med att vår bil gick sönder och eftersom min sambo har 5,5 mil till jobbet och 5,5 mil hem så är vi tvugna att ha bil. Han har ett stort bilintresse och då hade vi ganska bra ekonomi så vi tog faktiskt ett lån så vi kunde köpa en ordentlig bil. Vi har ångrat detta något så kopiöst mycket, men ändå inte.
Bilen är inte en värstingbil men ändå så är det ganska så onödig bil, men vi vill ju helst att vi kan ha kvar den då det är sambons stora intresse och vi känner lite att vi måste ha vårt intresse annars sitter man ju bara där. Bilen är för nuvarande avställd inför vintern och vi köpte en till bil, en gammal för 6000 kr. Den hade vi inte pengar till så vi fick låna av svärfar.
Sen så kom nästa smäll. Sambon samåkte innan med 3 andra killar, men de killarna flyttade över på nattskiftet och min sambo får köra själv. Varje månad går bensinen på 4000 kr.
Vi har levt fattigt varje månad och knappt haft råd med mat. Vi var en gång tvugna att ha en sak och vi beställde den över nätet och tog avbetalning, GUD VA SMIDIGT!! Tänkte vi då! Och eftersom det var ju så himla smidigt och bara klicka så kommer den snart så gjorde man det igen, och igen...
Jag vet jag vet. Vi har bara oss själv att skylla, jag vet det. Vi pratar om ekonomin varje dag och hur skönt det hade varit att bli av med alla lån och avbetalningar.
Sambon har ju en son med sitt ex och det är mycket krångel och skit. Exet vägrar komma överäns och ska krångla hela tiden. detta har fått min sambo att må skitdåligt och det har lett till att han varit hemma från jobbet mycket. Hans chef är medveten om detta och det är ok för henne, men det är det ju inte för vår ekonomi. Men jag förstår min sambo, han mår psykiskt dåligt över allt det här med sonen och har börjat gå hos en psykolog.
Oj, nu blev allting väldigt långt. Ska avrunda lite nu tror jag....
Vi har inte kunnat köpa en enda julklapp än för vi har inga pengar. Halva min släkt fyller år i december och vi har fått skrapa ihop begagnade saker från vår lägenhet att ge bort. en dator, ittalla lyktor m.m. Det känns så oerhört pinsamt och vi mår så himla dåligt över allt detta.
Snälla, har någon tips för snart går vi i personlig konkurs....
Vill ni att jag lägger ut en så kallad "budgettavla" ? Om det blir lättare att se hur vi kan spara?