• Anonym (fattig&ledsen)

SNÄLLA! Hjälp. Snart personlig konkurs.....

Hejsan allihop!

Nu har det hänt det som aldrig fick hända...

Kan börja med att talat om att jag (19 år) min sambo (22år) och vår katt i en lägenhet. Dessutom kommer sambons son hit varannan helg.

Min sambo är fastanställd och jag arbetar som timvikarie. Jag tar så många pass jag kan och får ut ca 7000 ;- efter skatt. Ibland mindre, ibland mer. Det beror ju som sagt på hur mycket jag får jobba. Min sambo får ut 12000 varje månad efter skatt.

Vi har dragit på oss en helvetes massa skulder på bara 6 månader. För ett år sedan när vi skaffade vår lägenhet och flyttade ihop gick det jättebra med ekonomin och då var det bara min sambo som jobbade, jag jobbade ingenting för jag gick i skolan.

Vi vet ju att vi bara har oss själv att skylla, men ändå känns detta förjävligt och jag hoppades på att någon kanske kunde slänga in något tips. Hur ska vi gå till väga. Vi levde förr efter de pengarna vi hade, nu lever vi för pengar vi inte har.

Både jag och min sambo har växt upp i familjer där vi blivit lärda att INTE handla på avbetalning. Men för ett tag sedan sprack det där. Allting började med att vår bil gick sönder och eftersom min sambo har 5,5 mil till jobbet och 5,5 mil hem så är vi tvugna att ha bil. Han har ett stort bilintresse och då hade vi ganska bra ekonomi så vi tog faktiskt ett lån så vi kunde köpa en ordentlig bil. Vi har ångrat detta något så kopiöst mycket, men ändå inte.

Bilen är inte en värstingbil men ändå så är det ganska så onödig bil, men vi vill ju helst att vi kan ha kvar den då det är sambons stora intresse och vi känner lite att vi måste ha vårt intresse annars sitter man ju bara där. Bilen är för nuvarande avställd inför vintern och vi köpte en till bil, en gammal för 6000 kr. Den hade vi inte pengar till så vi fick låna av svärfar.

Sen så kom nästa smäll. Sambon samåkte innan med 3 andra killar, men de killarna flyttade över på nattskiftet och min sambo får köra själv. Varje månad går bensinen på 4000 kr.

Vi har levt fattigt varje månad och knappt haft råd med mat. Vi var en gång tvugna att ha en sak och vi beställde den över nätet och tog avbetalning, GUD VA SMIDIGT!! Tänkte vi då! Och eftersom det var ju så himla smidigt och bara klicka så kommer den snart så gjorde man det igen, och igen...

Jag vet  jag vet. Vi har bara oss själv att skylla, jag vet det. Vi pratar om ekonomin varje dag och hur skönt det hade varit att bli av med alla lån och avbetalningar.

Sambon har ju en son med sitt ex och det är mycket krångel och skit. Exet vägrar komma överäns och ska krångla hela tiden. detta har fått min sambo att må skitdåligt och det har lett till att han varit hemma från jobbet mycket. Hans chef är medveten om detta och det är ok för henne, men det är det ju inte för vår ekonomi. Men jag förstår min sambo, han mår psykiskt dåligt över allt det här med sonen och har börjat gå hos en psykolog.

Oj, nu blev allting väldigt långt. Ska avrunda lite nu tror jag....
    Vi har inte kunnat köpa en enda julklapp än för vi har inga pengar. Halva min släkt fyller år i december och vi har fått skrapa ihop begagnade saker från vår lägenhet att ge bort. en dator, ittalla lyktor m.m. Det känns så oerhört pinsamt och vi mår så himla dåligt över allt detta.

Snälla, har någon tips för snart går vi i personlig konkurs....

Vill ni att jag lägger ut en så kallad "budgettavla" ? Om det blir lättare att se hur vi kan spara?

• Svar på tråden SNÄLLA! Hjälp. Snart personlig konkurs.....
  • Anonym (!!)

det hade varit jätte bra att få se var ni lägger era pengar ja,

sen detta med bilen, nu vet ja ju iof inte vad den kostade men självklart är det viktigt med intressen, men man måste ju fråga sig hur mycket det är värt. Är det värt att pilla med bilen men knappt råd med mat?

• Anonym

Ja självklart är det viktigare att ha intressen en mat på bordet ts. Mina prion ser dock annorlunda ut

• riboflavin

Jag reagerar mest på att ni är utblottade men ändå känner att ni måste ge bort presenter som kostar pengar? Ni måste sluta gräva ner er djupare och helt enkelt erkänna att ni inte har råd med traditionella köpta gåvor. Ställ upp som barnvakt/hundvakt/städhjälp/flytthjälp eller liknande istället.

Den avställda bilen måste säljas, ni kan inte ha 2 bilar när ni knappt har mat. Intressen får man lägga pengar på när man har råd helt enkelt. Din sambo kan fortfarande vara med i en bilklubb eller liknande och pilla på andras dyrgripar så länge.

Du inser att du försvarar dig med "vi behöver/hanbehöver/vi måste/han måste"- i din TS på precis samma sätt som du påstår att den där grejen ni köpte på kredit var så livsviktig att ni var tvungna att ha den genast?

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Varit där)

Herregud, det kunde ha varit jag som skrev den texten när jag var tillsammans med mitt ex! =O
    Skriv gärna en budgettavla, så blir det lättare. Men det jag känner spontant är:

- Hitta en ny "samåkare" till sambon. Många annonserar efter samåkningsfolk i lokaltidningar, det kanske kan vara en idé? 

- Sluta ge bort datorer och Ittala-grejer i julklapp till folk! Om ni kan avvara en dator i julklapp så kunde ni istället kanske ha sålt den? Kolla runt i hemmet och sälj saker, kanske det räcker till att bli av med en skuld?

- Ta ett blankolån hos en bank (inget svindyrt låneinstitut) och betala av alla krediter och smålån så ni bara har ett lån istället att betala på. Det var min lösning när jag satt i samma sits. 

- Du kan inte byta jobb och gå upp till heltid? 

- Sälja bilen och köpa en mindre, bensinsnål bil?

Hoppas nått tips hjälper! Lycka till!      

• Anonym (Li)

Sälj bilen! Visst är intressen viktiga, men som sagt, prioritera. Köp en annan bil när ni har styrt upp ekonomin om några år!

Ge inte bort några julklappar! Säg att ni är ledsna, men med er nuvarande ekonomi så går det helt enkelt inte.

Be om hjälp! Ansök till lyxfällan eller se om banken kan hjälpa er!

Kolla på lyxfällan och se om ni kan få nå fler tips!

Jag tror nog att ni kan ta er ur det här, ni inser ju själva iaf att det inte funkar!

• Anonym (fattig&ledsen)

ja, det här fungerar inte längre.

Vi har sålt det som går att sälja i lägenheten. Vi har pratat och vi vet vad som ställer till allting. Det är det att när vi får vår lön så går det 5-6 dagar sen är allt slut, sen lever vi fram till nästa lön jättesnålt, det blir attman är tvungen attsälja grejjer,ta sms lån osv. Sen när vi får lön nästa gång så tänker vi : åh,pengar. nu åker vi in och handlar det,de , de och det. Vi kan liksom inte riktigt hålla i pengarna.

• Anwen

* Ja, gör en budgettavla... kolla var pengarna egentligen tar vägen

* Ta INGA fler lån!

* Ge inte bort dyra grejer i present, sälj dem istället

* Fixa hemmagjorda julklappar, typ baka eller om ni är bra på nåt hantverk eller dyl., eller erbjud tjänster som nämndes ovan. Alt. ge bort gåvobevis från t.ex. Unicef där den billigaste varianten kostar 40:-, då gör ni en god gärning dessutom (beror såklart också på hur de ni ger till skulle reagera över detta)

* Sälj bilen! Man får ägna sig åt intressen man har råd med. Jag skulle gärna rida regelbundet, eller allra helst haft egen häst igen. Men det är för dyrt, så det får bli nån gång i framtiden. Ägnar mig åt andra lite billigare intressen så länge.

* Kolla om ni kan hitta en bensinsnålare bil som din sambo kan köra till jobbet (och sälj då den andra). Jag har längre resväg till jobbet än er, och betalar 2500-3000 i bensin per månad

* Våga erkänn för andra att ni inte har råd just nu. Kanske komma överens om att inte byta julklappar i år? Eller att det får bli nåt billigt och symboliskt.

• Anonym (fattig&ledsen)

Sambons lön: 12 000;-
    Min lön : 7000;-

= 19 000 ;-

Lägenhet: 3600;-
    El, telefon, bredband: 1500;-
    Bensin: 4000;-
    Lån: 2600;-
    Underhåll: 1000;-
    Kläder: 500;-
    Mat: 3000;-
    Försäkring: 1000;-
    avbetalning : 1000;-

Sen ska vi enligt mina beräkningar ha 800 kr kvar men det smäller vi på skit. Vi har fastnat i ett köpberoende. Jag är värre än sambon. Alla pengarna bränner.. Jag känner liksom att jag måste befinna mig i en affär varje dag. T,ex. Hemköp, "måste bara köpa något"....

Jag vet, detta är sjukligt..

• Anonym (ekonom)

skaffa dig fler jobb!
    det finns alltid nåt ålderdomshem eller nån som behöver en personlig assistent...inte världens roligaste jobb kanske, men du kan lätt dra in några extra tusenlappar i månaden om du bara vill och är flexibel.  Det finns även andra jobb att söka timmar på..den lokala mataffären, städfirma, mm

Svar på tråden SNÄLLA! Hjälp. Snart personlig konkurs.....