Inlägg från: SophiaLa |Visa alla inlägg
  • SophiaLa

Lära 3-åring sova hela nätterna i egen säng

Hej,

Jag har en dotter som är drygt 3 år. På kvällen nattar vi henne med välling och saga och ligger bredvid till hon somnar. Hon sover sedan bra till ca mellan 2-4 på natten, då kommer hon in till vår säng.

Det börjar bli trångt i sängen och jag sover dåligt när hon sover bredvid, det blir så otroligt varmt och man får ständigt sparkar i ryggen.

Tänkte börja nu under julledigheten att lära henne att sova hela nätter i sin säng, hur går man tillväga, nån som har lyckats med detta? Vill inte ha några tvingande metoder där hon ska gråta eller skrika sig till sömns.
    Har sökt lite på nätet med det finns mest info om mindre barns sömn.

Tacksam för lite idéer.

• Svar på tråden Lära 3-åring sova hela nätterna i egen säng
  • SophiaLa

Tack för alla råd
    Förut hade hon sin säng brevid vår säng, men det var samma sak, hon vaknade runt 2 tiden och kröp upp till vår säng, sen flyttade vi sängen till hennes rum, till en början fick vi hämta henne varje natt när hon vaknade men nu har hon lärt sig att gå själv till oss. Vill och kan inte flytta tillbaka hennes säng då vi snart ska ha en bebis och där måste spjälsängen stå. Vi har nån natt prövat att lägga tillbaka henne i sin säng men hon blir så ledsen, jag tror inte att detta har mer ålder eller mardrömmar eller nåt sånt, hon har vant sig att sova hos oss och är trygg med det.

Vissa nätter går det bra, när hon ligger still. Men inatt tex så har hon vänt sig 100 ggr, fick hennes ben och knän i ryggen säkert 10 gånger, min sömn blir så lidande av detta. Hon ligger dessutom och trycker på mig så att pappan och jag  får ligga på halva sängen och hon på resten. Men samtidigt behöver hon närheten, hon vill gärna ha puss på natten innan hon somnar, ligga på armen och att man ska hålla om henne.

Ja man verkar ju inte vara ensam om problemet iallafall, verkar inte finnas nån enkel lösning, vi ska försöka nu under julledigheten att gå tillbaka men henne till sin säng och försöka få henne att somna om där. Eller så får vi köpa en större sång helt enkelt och hoppas att det ger sig.

• SophiaLa

Dumt nog köpte vi en barnsäng till henne som är 1,60 lång och inte bred, somnar man i den så ligger man uselt. Men vi ska nog sälja den och köpa en "vanlig" säng till henne istället så man kan sova bredvid ordentligt. Kanske ska pröva att ställa tillbaka hennes gamla säng brevid oss och se om man kan få henne att sova bredvid oss fast i egen säng. Vi ska också köpa en bredare säng, då vår endast är 1,60 bred.

Ja det är inte lätt med detta ang. sömnen, men inatt har hon stökat hela natten känns det som, när man vaknar är man inte utvilad för fem öre.

Vi kämpar vidare.....

Svar på tråden Lära 3-åring sova hela nätterna i egen säng