Vi
vittra skrev 2011-12-19 22:55:07 följande:
Jag gillar inte alls belöningssystem som ovan nämnde eftersom det då skapar en prestation i att inte söka kontakt och närvaro vid tex mardrömmar och oro. Det är inte vad jag skulle vilja att mina barn lär sig i alla fall, självklart ska de kunna komma om de haft en mardröm utan att behöva bli straffade för det! De lär sig dessutom väldigt snabbt att manipulera systemet för att få fler och fler fördelar, det finns en hel del skräckexempel gällande detta. Belöningssystem i viss form kan vara bra i extremt kaotiska situationer där familjen öht inte kan fungera normalt pga hur barnen beter sig, men för att tvinga en liten 3-åring att klara sig själv nattetid!? Nej absolut inte.
Personligen tror jag inte heller på att insomningen har något med saken att göra, men det kan ju vara så just i er situation även om det generellt inte finns något sådant samband. Så om ni inte testat låta henne somna själv ännu så prova med det till att börja med och se om det blir någon skillnad. För oss gjorde det varken till eller från.
För vår del har våra barn sovit hela nätter i egen säng i perioder redan tidigt, trots att de sovit riktigt ordentligt uselt i perioder också. Då äldsta var 3 år flyttade vi in hennes säng till vårt rum och då började en mer kontinuerlig tid av hela nätter i egen säng. Så det rådet skulle jag också ta fasta på om jag var du, jag tror det är mycket lättare att få dem att ligga kvar i sin egen säng om de har närheten till er redan där. Då behöver hon inte flytta på sig för att få den kontakten. I början när vi flyttade vår dotter så vaknade hon varje natt, satte sig upp och ville liksom ha koll på oss, vi sa bara att vi finns här, det är ingen fara, lägg dig ner igen och sov nu och så gjorde hon det. Snart slutade hon väcka oss. Dock började hon komma över igen en tid efter att vi hade flyttat ut sängen igen (vi har så trångt och behövde en lösning för båda barnen som kunde fungera på sikt). Det fanns en tid då jag undrade när i hela friden hon skulle sluta komma över till oss varje natt, men nu är hon 4 år och kommer nästan aldrig över längre. Kanske en gång i månaden på sin höjd. Jag är fullkomligt övertygad om att sådant här löser sig med tiden! Man måste lita på att de gör det av en anledning, att de följer sina behov och inte gör det för att djävlas. Och man kan inte tvinga barn att sova hela nätter om de helt enkelt inte är mogna, de vaknar ju av tusen olika anledningar. De vaknar när de vaknar och till slut inser man som förälder att man inte kan göra ett dugg åt saken.
Men som sagt, du kan alltid testa dessa två, att flytta in sängen till er och att låta henne somna själv på kvällen.
Väldigt klokt och bra svar!!