• Flizan30

Åka snowboard- nybörjare

Jag är helt nybörjare men skulle vilja lära mig åka om snowboard. Antar att instruktör är det bästa för att lära sig. Bor i Göteborg så undrar vart närmsta snowboardskola ligger? Någon som åker här?

• Svar på tråden Åka snowboard- nybörjare
  • Faber
    Flizan30 skrev 2012-01-22 19:54:27 följande:
    Faber: vad räknas som för bred?
    Det beror på om du vet vad duckstance är (när man står med fötterna i 90 graders vinkel) så skall en del av pjäxan sticka ut ett par cm i alla fall. Åker du inte så utan med bindningen vinklad (höger och vänster fot kan ha olika vinklar beroende på vad du tycker är skönast)  skall den helst vara ännu smalare så att du även då får ett par cm utanför.

Är brädan lika bred som dina pjäxor är långa är det ett straff att vippa upp den även om det naturligtvis går oche det blir som en pråm att svänga. Därför är dambrädor oftare smalare då de ju generellt har mindre fötter. Folk tycker olika men så är det för mig i alla fall.
    Artibus et armis recuperatur gloria
  • Flizan30

Faber: okej då förstår jag. Jag har åkt lite vinklad. Jag skall kolla på en bräda i em och det är en kille som säljer den. Skall ha det med bredden i åtanke då.

• Flizan30

Vilken längd rek ni på brädan om jag är 154? Jag har åkt på en bräda som är 140 men gör det någon skillnad om man tex tar en bräda som är 142-143? Sen undrar jag om både nitro och morrow gör bra brädor?

• Vinterankan

Det beror ju på brädan och hur man ska åka också. Jag är 167 och har en bräda som är 149 cm och en som är en dm längre. Tycker längden spelar mindre roll på brädor än på skidor. Det bästa är faktiskt en tjejbräda som har tagits upp tidigare. De är inte bara smalare utan har också en annan styvhet som gör att man kan jobba mycket bättre. Krävs mycket mer kraft om man köper en bräda anpassad efter killar.

• Flizan30

Många frågor, men om jag köper en bräda och bindning separat. Då finns det väl redan hål på brädan så det är lätt att montera bindningarna eller?

• Vinterankan

Ingen aning om vilken som kan vara bäst. Skillnad på 2 cm i längd spelar ingen roll. Har haft en bekant som var nöjd med en nitrobräda, aldrig hört talas om morrow. Egentligen behöver man provåka för att veta men om du är nybörjare och det är din första bräda så skulle jag köpa den som är billigast.

• Vinterankan
    Flizan30 skrev 2012-01-30 06:52:23 följande:
    Många frågor, men om jag köper en bräda och bindning separat. Då finns det väl redan hål på brädan så det är lätt att montera bindningarna eller?
    Ja det är inga problem att montera bindningarna, men ta gärna hjälp av någon på affären ändå för att få bindningarna på bra avstånd från varandra. Ett vanligt fel är att man sätter fötterna alldeles för tätt. Av någon anledning så står det ofta att man ska ha dom i axelbredd, men man ska ha dom mycket bredare. Kolla på de riktigt duktiga snowboardåkarna så ser du att de står jättebrett. Stod själv för tätt med fötterna i början och det blev en enorm skillnad i åkningen när jag flyttade ut bindningarna. 
  • Sweet life
    Flizan30 skrev 2012-01-29 22:15:22 följande:
    Vilken längd rek ni på brädan om jag är 154? Jag har åkt på en bräda som är 140 men gör det någon skillnad om man tex tar en bräda som är 142-143? Sen undrar jag om både nitro och morrow gör bra brädor?
    Längden var för mig jätteviktig när jag började och är fortfarande..

Jag är 165cm kort och kan inte åka på en bräda som är längre än 145. Jag får inte till det! Så för mig är det otroligt viktigt, kan bero på att jag haft samma bräda sen jag började och sen provade en kompis som enligt alla konstens regler var "rätt längd" för mig och det gick inte alls!!
  • Vinterankan
    Sweet life skrev 2012-01-30 12:31:39 följande:
    Längden var för mig jätteviktig när jag började och är fortfarande..

Jag är 165cm kort och kan inte åka på en bräda som är längre än 145. Jag får inte till det! Så för mig är det otroligt viktigt, kan bero på att jag haft samma bräda sen jag började och sen provade en kompis som enligt alla konstens regler var "rätt längd" för mig och det gick inte alls!!
    Kan vara andra saker som har spelat in också. Jag hade först en bräda på 142 och bytte sedan till en på 149 som allt var mycket lättare med fast jag trodde det skulle vara tyngre.

Brädan som var 142 var väldigt bred och styv och krävde jättemycket för att kunna åka med bra skärande svängar och var svår att jibba med. Den som är 149 är en tjejbräda som är både mjukare och smalare och det känns som att man kan göra vad som helst. En Burton Feelgood som jag verkligen älskar. Har haft några kompisar som haft samma modell som alla har älskat den. Lånade ut den till en kille som inte förstod hur jag kunde åka på den...

Men jag slutade i princip åka 2005 och gick tillbaka till skidor då så mycket kan ju ha hänt på brädfronten sedan dess. Den modellen kanske inte ens finns kvar. Ibland så har de testdagar i fjällen där man kan testa på att prova olika brädor och det är super att få köra runt på lite olika modeller och känna efter vilken man gillar för det är ju väldigt individuellt.
  • Flizan30

Nu blev det en Nitrobräda som är 2 cm längre än den jag provat innan. Den var 500:- billigare än den andra morrow modellen med bindningar. Hoppas den inte kommer kännas för lång. Dock är det en tjejmodell så förhoppningsvis funkar det bra ändå.

• Kooffe

Ska också börja åka snowboard. Drar till Åre nu i Mars och ska åka för första gången. Ska försöka lära mig utan instruktör. Har kollat en del på youtube, finns en del bra nybörjarvideos där.

eVett.se - Överlev på internet
  • Loa

Instruktör skulle jag rekommendera efter att du övat själv ett tag. Tar du hjälp av en instruktör och det enda ni kan göra att han/hon hjälper dig upp och du druttar på rumpan, så är det lite slöseri med pengar. Öva själv (i barnbacken) och ta hjälp av en instruktör längre fram.

Gällande kläder så finns det något som alla som åker mycket skidor eller vistas utomhus ofta, gör. En bra bas är ett riktigt underställ, windstopper och skal-jacka. Du vill inte bli för varm under kläderna, det är viktigt att kläderna "andas". Sedan kan man alltid komplettera med väst och diverse andra lager.
    Ett vanligt misstag gällande fötter är att man sätter på sig tjock-sockar. Man ska ha en skidstrumpa i ylle och inget annat - någonsin.

Man vallar och vaxar inte. Lika viktigt som valla är att stålkanterna är slipade. Slipa kanterna gör man inte själv, det går men det blir aldrig riktigt bra. Valla kan du absolut göra själv. Du behöver ett järn, valla, borste och sickel. Kolla youtube, där finns massor av tips! Olika vallor passar olika temperaturer. Valla är viktigt för annars torkar belaget ut. Viktigt att kolla på dessa saker om du ska köpa begagnat. Kanter och belag. Är belaget vitt- eller gråaktigt ska du se upp. Köp aldrig någonsin en produkt som har skadade kanter!

Sedan måste jag säga, med risk för att vissa tar illa upp, men snowboard är helt ute. Tycker man det är roligt så är det så kart inget fel med det. Men efter carvingtekniken tog fart så åker de allra flesta skidor. Helt enkelt därför att det är roligare och möjligheterna att bli hyfsat bra är större. Jag kan starkt rekommendera att du testar det i stället! Men oavsett önskar jag dig lycka till!

Svar på tråden Åka snowboard- nybörjare