• Flizan30

Åka snowboard- nybörjare

Jag är helt nybörjare men skulle vilja lära mig åka om snowboard. Antar att instruktör är det bästa för att lära sig. Bor i Göteborg så undrar vart närmsta snowboardskola ligger? Någon som åker här?

• Svar på tråden Åka snowboard- nybörjare
  • Faber
    Flizan30 skrev 2012-01-22 19:54:27 följande:
    Faber: vad räknas som för bred?
    Det beror på om du vet vad duckstance är (när man står med fötterna i 90 graders vinkel) så skall en del av pjäxan sticka ut ett par cm i alla fall. Åker du inte så utan med bindningen vinklad (höger och vänster fot kan ha olika vinklar beroende på vad du tycker är skönast)  skall den helst vara ännu smalare så att du även då får ett par cm utanför.

Är brädan lika bred som dina pjäxor är långa är det ett straff att vippa upp den även om det naturligtvis går oche det blir som en pråm att svänga. Därför är dambrädor oftare smalare då de ju generellt har mindre fötter. Folk tycker olika men så är det för mig i alla fall.
    Artibus et armis recuperatur gloria
  • Flizan30

Faber: okej då förstår jag. Jag har åkt lite vinklad. Jag skall kolla på en bräda i em och det är en kille som säljer den. Skall ha det med bredden i åtanke då.

• Flizan30

Vilken längd rek ni på brädan om jag är 154? Jag har åkt på en bräda som är 140 men gör det någon skillnad om man tex tar en bräda som är 142-143? Sen undrar jag om både nitro och morrow gör bra brädor?

• Vinterankan

Det beror ju på brädan och hur man ska åka också. Jag är 167 och har en bräda som är 149 cm och en som är en dm längre. Tycker längden spelar mindre roll på brädor än på skidor. Det bästa är faktiskt en tjejbräda som har tagits upp tidigare. De är inte bara smalare utan har också en annan styvhet som gör att man kan jobba mycket bättre. Krävs mycket mer kraft om man köper en bräda anpassad efter killar.

• Flizan30