• Anonym

    Favoritbarn?

    Ni som har flera barn är något av barnen erat "favorit" barn, som ni "gillar" mer än de andra barnen.

    Jag har bara ett barn, men han en bonus. För mig är det rätt självklart att jag älskar mitt barn mer och det är min favorit. Det blir ju så då jag burit, fött och uppfostrat det barnet från start. Men hur min sambo känner vet jag ej. Han älskar självklart båda sina barn, men det andra är ju sådant man inte talar om.

    Så nu vill jag att ni är ärliga. Gillar ni något av era barn mer än de andra?

    Likadant med far och morföräldrar. har de favorit barnbarn? Visar de det?

  • Svar på tråden Favoritbarn?
  • Anonym

    Jag älskar ena sonen mer än den andre. Kanske för att han är minst, eller att vi fick kämpa för att få honom. Han är också mest lik mig och lugn och problemfri. Andra sonen är mer krävande på alla sätt och vis och minst lik mig. Men självklart älskar jag honom otroligt mycket ändå. Skrattande

  • Anonym

    Jag kommer följa denna tråden med stort intresse. Jag har bara ett barn och undrar om man verkligen kan älska båda sina barn lika mycket... Ska bli intressant att höra vad folk säger.

  • Anonym

    Jag älskar båda mina barn lika mkt, men har lättare till känslorna när det gäller min yngsta son. P g a en förlossningsdepression med min äldsta son finns det så mkt skuld och skam i bagaget där, och jag försöker hela tiden kompensera för den förlorade tiden. Kärleken till min äldsta är hela tiden en kamp, emedan kärleken till tvåan är så självklar. Jag älskar dem lika mkt, men det är inte lika enkelt med ettan. 

  • Anonym

    Jag har bara ett barn och vet inte om jag skulle klara av att härbärgera mer kärlek...

    Mina föräldrar älskar mitt barn mer. Om det är för att det är första barnbarnet, för att det är lättare att vara mormor/morfar än farmor/farfar eller för att min brorsdotter är rätt liten än, det vet jag inte, men mitt barn är favoriten, även om de anstränger sig för att inte visa det.

  • Anonym

     Jag älskar alla mina fyra barn lika mycket, men jag har lättast med kontakten med min äldsta flicka och yngste pojken. Andra barnet har autism, så det är ju på ett helt annat sätt med honom, och näst yngsta flickan är kanske lite för lik mig med häftigt humör och lite "svår".
     Men som sagt, jag älskar dem alla lika mycket! Det är bara olika svårt att komma dem inpå livet så att säga.

  • Anonym
    Anonym (A) skrev 2011-12-19 16:26:27 följande:
    Vill du veta om han älskar ert barn mer eller?
    Hehe. Jag undrar hur han känner för barnen. Jag har ju bara ett, biologiskt och vet hur jag känner. jag vet att han älskar dem båda väldigt mycket. Men som några redan har skrivit så kan man älska på olika sätt. han älskar säkerligen hans dotter mer på ett sätt och vårat barn mer på ett annat sätt. Jag undrar bara hur han känner. Hur föräldrar med flera barn känner för sina barn...
  • Anonym

    Som många har skrivit här så är det nog så att man älskar alla sina barn lika mycket men att man står dem olika nära beroende på vad man har för relation och hur de är som personer. Hur det är för far och morföräldrar vet jag inte då det inte kommit så mycket svar om detta. Mitt barn och min bonus far föräldrar har flera barnbarn. De behandlar alla lika och så rättvist som möjligt. De gör allt för att, om de nu har någon favorit, inte visa detta.

  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-20 14:54:35 följande:
    Som många har skrivit här så är det nog så att man älskar alla sina barn lika mycket men att man står dem olika nära beroende på vad man har för relation och hur de är som personer. Hur det är för far och morföräldrar vet jag inte då det inte kommit så mycket svar om detta. Mitt barn och min bonus far föräldrar har flera barnbarn. De behandlar alla lika och så rättvist som möjligt. De gör allt för att, om de nu har någon favorit, inte visa detta.
      Min svärmor, som är den snällaste och bästa i världen, kan inte låta bli att säga att "Hon tänker ju på äldsta flickan i första hand" De har en speciell relation, för hon passade henne väldigt mycket när hon var liten och vi hade egen affär.
     Och jag kan inte tycka att det känns orättvist mot de andra barnen heller, hon visar det inte på något sätt som de andra märker!
     Jag har en faster också som erkänner att hon har svårare för vissa barnbarn, och där är också äldsta barnbarnet favoriten. Det kanske lätt  blir så...och hon har också passat det äldsta barnbarnet mer och varit mer med henne.
Svar på tråden Favoritbarn?