• Anonym (panik)

Tenta-panik. Kan knappt andas...

Har en tenta i fysiologi och anatomi om 2 dagar. Den är extremt omfattande och vi har inte fått några direkta riktlinjer från läraren om VAD vi ska läsa på (mer än några diffusa riktlinjer), så jag har ju läst ALLT (en hel bok, anteckningar etc.)
    Men på grund av att jag läst ALLT så är det lite som har fastnat... Rynkar på näsan Jag har liksom bara hastat igenom allt i ren panik så jag skulle hinna med allt, men jag har inte hunnit fördjupa mig.

Just nu känner jag att mina kinder känns varma och överhettade och torra, likaså läpparna. Men tittar jag mig i spegeln så är de inte alls torra.... eller röda... Mitt hjärta slår fort, jag darrar, är yr, förvirrad...  jag vet inte vad jag ska göra och gråter snart i ren desperation.
    (ja jag har varit duktig och pluggat, men koncentrationen har inte varit på topp pga sjukdom, sjuka barn, vab m.m.....)

Vad ska jag göra????

(detta är första stora tentan i ssk-program, har kollat på en övningstenta och fått panik över att jag inte reder ut frågorna där heller...)

Fan också...

• Svar på tråden Tenta-panik. Kan knappt andas...
  • Svedski

Känner igen mig. Jag är oftast rätt duktigt på att försöka hålla mig lugn inför tentor, men har svårt att plugga till den jag har på onsdag. Det är som tur är en rätt liten tenta, men ändå. Men jag minns när jag skrev en tenta för ett år sen. Jag hade gjort en massa gamla tentor, men det kändes som om jag inte klarade av att räkna ett enda tal själv utan att kolla i facit och var rädd för att jag skulle köra tentan (och jag brukar oftast köra tentor, har väldigt svårt att veta hur jag ska plugga för att nått ska fastna). Men jag fick högsta betyg och hade nästan inte gjort något fel alls.

Försök ta det lugnt. Det är skitsvårt, jag vet, men försök i alla fall. Ta en bit av övningstentan i taget. Försök lära dig en fråga innan du går vidare till nästa, försök inte lära dig hela tentan på en gång.

Finns det något gemensamt för de flesta frågorna? När jag skrivit tenta i mekanik är det oftast samma formler som dyker upp, då har jag skrivit upp all på ett papper för att skilja ut dem och ha lättare att minnas.

Jag tror nog att det kommer gå bra!

• Anonym

Tror du gör bäst i att tänka "Äsch, det är bara en tenta" och så gör du ditt bästa. Självklart ska du utnyttja den pluggtid som finns kvar också, men överplugga inte. Det är faktiskt inte hela världen att kugga en tenta, jag har kuggat många, likaså mina vänner.

• Anonym

Använd sista tiden till att kolla igenom gamla tentor, har man tur så kommer det någon gammal tentafråga med.
    Sen sitt bara och repetera, försök inte lära dig något nytt utan se till att nöta in det du läst hittills.

Som värst finns det omtentor, och dessa är lättare att plugga till då man har anteckningar klara sen tidigare och har större koll på vad man behöver lära sig. 

Lycka till på tentan!

/en som tentapluggar just nu :) 

• Anonym (student)

Jag har pluggat väldigt mycket på universitetet. Det jag har haft mest framgång med när jag får tentapanik är att koncentrera mig på anteckningarna. Har man haft en vettig föreläsare bör det viktigaste finnas med där.
    Jag brukar börja med att renskriva anteckningarna på datorn och samtidigt kolla upp fakta i kurslitteraturen. Det finns ju någon klassisk taktik läs-lyssna-skriv-prata. Man läser texten, lyssnar på föreläsningen, skriver rent sina anteckningar och förklarar sedan för någon annan vad man lärt sig. Vi gick igenom det på en lektion i studieteknik för många år sedan. Ju fler sätt man använder sig av desto mer fastnar. Det har fungerat väldigt bra för mig när jag läst på distans.

Sedan är jag personligen sådan att om jag sitter kvällen innan och börjar jaga upp mig, då skiter jag i att plugga mer. För det man läser i det tillståndet fastnar ändå inte. Det beror ju lite på hur man är som person om man klarar av att låta det bära eller brista eller om man är en sådan som hellre sitter och råpluggar hela natten.
    En omtenta är ingen katastrof och är det första tentan du skriver så lär du isåfall inte vara den enda som kuggar. Det handlar ju lite om att hitta rätt tänk till tentorna.

• Anonym (Leona)

Åh, den där förbaskade anatomi/fysiologitentan. Varje gång jag tänker på den får jag ångest. Men - jag klarade den. Inte första gången, men väl andra. Det finns alltid omtentor. Klarar du inte den den här gången, så gör du det nästa. Se den här tentan som ett lärotillfälle. Förr eller senare grejar du det. Har du t ex diskussionsgrupper med andra i klassen? Det hjälpte mig.

• Anonym (gamla tentor)

Ett bra tips som redan nämnts är att öva på gamla tentor. Då ser man vad lärarna anser är viktigt att kunna. Gamla tentor + anteckningar har gett mig mest inför tentamenstillfällena.

• ssk

Har med skrivit den tentan och hade superångest inför den. Hade absolut överpluggat först tillfället vilket resulterade i underkänt men anra gången fixade jag VG. En underkänd tenta är inte hela världen. Om du nu skulle kugga så har du den tentan att öva på senare

Ta de dagar som är kvar och gör så många gamla tentor du kan.  

• Anonym (Anatomi)

Jag var livrädd inför anatomitentan på ssk programmet. Det var vår andra tenta i ordningen i termin 1. Men det slutade med ett VG. Man kan oftast mer än man tror :)
    Jag skulle lägga ner de sista dagarna på att träna på gamla tentor, oftast är dom ganska lika.

Lycka till!!

• Tow2Mater

Raplugga sista dagen funkade aldrig for mig, istallet anvande jag sista dagen till lattsam repetition och att bara lasa igenom t ex understrykningar i boken och vissa anteckninger. Sen sover man pa det och later det undermedvetna bearbeta allt. Du kommer att minnas mer an du tror. Sen finns ju omtentor, inget ar vart att stressa upp sig alltfor mycket for.

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Tenta-panik. Kan knappt andas...