Tenta-panik. Kan knappt andas...
Jag har pluggat väldigt mycket på universitetet. Det jag har haft mest framgång med när jag får tentapanik är att koncentrera mig på anteckningarna. Har man haft en vettig föreläsare bör det viktigaste finnas med där.
Jag brukar börja med att renskriva anteckningarna på datorn och samtidigt kolla upp fakta i kurslitteraturen. Det finns ju någon klassisk taktik läs-lyssna-skriv-prata. Man läser texten, lyssnar på föreläsningen, skriver rent sina anteckningar och förklarar sedan för någon annan vad man lärt sig. Vi gick igenom det på en lektion i studieteknik för många år sedan. Ju fler sätt man använder sig av desto mer fastnar. Det har fungerat väldigt bra för mig när jag läst på distans.
Sedan är jag personligen sådan att om jag sitter kvällen innan och börjar jaga upp mig, då skiter jag i att plugga mer. För det man läser i det tillståndet fastnar ändå inte. Det beror ju lite på hur man är som person om man klarar av att låta det bära eller brista eller om man är en sådan som hellre sitter och råpluggar hela natten.
En omtenta är ingen katastrof och är det första tentan du skriver så lär du isåfall inte vara den enda som kuggar. Det handlar ju lite om att hitta rätt tänk till tentorna.