• Anonym (Undrar)

Kub/nupp test under 35 år? Svara gärna! :)

Hej,

Är det någon av er gravida kvinnor där ute som är under 35 år och som har genomgått eller ska genomgå kub/nupp test??
    Vad är er anledning i sådana fall?

Jag är en fullt frisk kvinna som väntar mitt andra barn och är 31 år. Med första barnet gjorde jag inget sådant test och nu med andra barnet går jag och funderar på om jag ska göra det, eller om jag "behöver" göra det...
    När jag var gravid första gången tyckte min barnmorska att jag inte behövde göra det pga att jag var ung och fullt frisk samt att vi inte hade några svåra sjukdomar i släkten.
    Hon tyckte att det kunde skada mer än göra nytta...

Nu skulle jag gärna vilja veta hur ni har gjort och varför ni gjorde som ni gjorde?

Tack!

• Svar på tråden Kub/nupp test under 35 år? Svara gärna! :)
  • Lavish

Ja jag gjorde det, 25 år och med första barnet.

Anledningen är att jag har en syster med Downs syndrom, dels finns det en förhöjd risk p.g.a. det och dels så har jag hela livet varit väldigt, väldigt orolig för att få ett barn med downs syndrom, så tankarna på det förföljde mig dag och natt till vi gjorde testet i v 13. Bidragande till att vi fick det var iofs att sambons syster har ryggmärgsbråck och det är också ärftligt, men det var inte så starkt vägande för mig personligen.

• Anonym (Undrar)

Jag förstår, då hade ni ju starka anledningar.
    Men är ryggmärgsbråck verkligen ärftligt?
    Jag tänker främst på detta med att man behöver äta föda rik på folat och komplettera med folsyratabletter för att undvika just ryggmärgsbråck.
    Vilken vecka bör man vara i för att få göra dessa tester?

• Anonym (fam. depp)

Vi gjorde ett nu med andra barnet. Jag blev 32 under v15. För oss var anledningen att vi inte själva mår jättestabilt i psyket. Vi har klarat vår tvååring galant men med facit i hand så skulle det för oss vara extra svårt att ta hand om ett handdikappat barn. BLir det så så blir det så men det känns även rätt att kolla då vår tvååring förtjänar att ha ett friskt syskon i första hand. (Det räcker med att mamma och pappa har depressionsepisoder som återkommer då och då). 

• Anonym

Jag är 30 och gravid med första barnet, jag gjorde Kub/Nupp testet för att jag var nyfiken och orolig, kommer också från en frisk familj och ligger inte i riskzonen åldersmässigt.

Men jag ville helt enkelt veta. Min BM tyckte att jag skulle tänka igenom det ordentligt OM det skulle vara så att det visar att värdena är sådana att dom visar stor chans för Downs syndrom och hur man vill gå vidare med det sen. Och jag funderade men var fortfarande övertygad om att göra testet. Tycker att när det finns test och dom är ofarliga och du får göra dom, varför inte? Skulle mitt barn ha Downs så skulle jag vilja veta det.

• Anonym (Tara)

Jag var 34 och gjorde det, mest för att få ett tidigt Ultraljud. Fick 1:2 på downs så vi gick vidare till moderkaksprov och extra ultraljud.

• Canie

Jag skippade KUB och gick direkt på moderkaksprov (första barnet, 33 år). Har en kollega i samma ålder som fick en flicka med downs, och även om hon är helt underbar så blev ju deras liv helt upp och ned, hon fick sluta jobba nästan helt, flickan kan inte prata osv. Jag kände att jag skulle vilja veta helt enkelt!

• Anonym

Köp folsyre tabletter på apoteket om du  osäker på ditt intag av folsyra genom maten, men dom säger att det bara är viktigt fram till v. 13 att ta just folksyran mot ryggmärgsbråck. Därefter spelar deet inte så stor roll, utan det är ju nyttigt och bra att få i sig folsyran ändå men just för ryggmärgsbråcket så hjälper det inte direkt efter v. 13

• AgnesMH

Jag är 28 och har gjort ett kub, de erbjuder alla i kommunen ett utan kostnad så jag tänkte att det skulle vara kul att se den lille tidigare plus att se att allt såg bra ut.

• Lavish
    education skrev 2011-12-19 21:32:24 följande:
    Ryggmärgsbråck är inte ärftligt.
    jasså där ser man. Udda av BM att tycka att det var en bra motivation till ett KUB då.
Svar på tråden Kub/nupp test under 35 år? Svara gärna! :)