• Anonym (Undrar)

Kub/nupp test under 35 år? Svara gärna! :)

Hej,

Är det någon av er gravida kvinnor där ute som är under 35 år och som har genomgått eller ska genomgå kub/nupp test??
    Vad är er anledning i sådana fall?

Jag är en fullt frisk kvinna som väntar mitt andra barn och är 31 år. Med första barnet gjorde jag inget sådant test och nu med andra barnet går jag och funderar på om jag ska göra det, eller om jag "behöver" göra det...
    När jag var gravid första gången tyckte min barnmorska att jag inte behövde göra det pga att jag var ung och fullt frisk samt att vi inte hade några svåra sjukdomar i släkten.
    Hon tyckte att det kunde skada mer än göra nytta...

Nu skulle jag gärna vilja veta hur ni har gjort och varför ni gjorde som ni gjorde?

Tack!

• Svar på tråden Kub/nupp test under 35 år? Svara gärna! :)
  • Anonym (willismamma)

Jag är 31 och fick mitt första barn i augusti. Jag valde att göra kub test av två olika anledningar:
    1.   För att se lillen för första gången och kolla om det är två eller en (ville sååå gärna ha tvillingar):) 
    2.   För att ta reda på hur stor sannolikheten är att barnet kan ha kromosomfel.

Som tur är var sannolikheten 1:20000 och jag valde att inte genomgå fler tester. Är det så att sannolikheten är hög har du möjlighet att göra fostervattenprov och där ser du om barnet är friskt eller inte.

Jag tycker att KUB testet är jätte bra för dom som är oroliga och vill helt enkelt veta. Min mamma födde min yngsta syster när hon var 39 och jag kommer ihåg att barnmorskan rekommenderade starkt att hon skulle göra fostervattenprov eftersom det är väldigt vanligt att man får barn med tex downs syndrom i så sen ålder. Mamma var orolig men vågade inte göra testet eftersom den innebär risk för missfall. KUB testet hade varit super bra i hennes fall men fanns tyvärr inte på den tiden....

Tack vore KUB test slipper många kvinnor göra fostervattenprov!  

• gnuttenn

Vi diskuterade fram och tillbaka om vi ville gå vidare, men valde att inte göra det. Det var enbart blodproverna som gjorde att testerna blev så dåliga sa dom. Om det hade varit ultraljudet som gjorde att vi skulle få så hög risk hade vi nog gått vidare med fostervattens prov. För helt allvarligt förstår jag inte hur de kan se på lite blod hur hög risk man har. Sedan tänkte vi så här, sannorlikheten att vi ändå skulle få ett barn med down syndrom är ändå rätt liten. Om vi hade fått en högre risk hade vi kanske gått vidare med fostervattenprov.

• Tokstolla
    Anonym (Undrar) skrev 2011-12-20 22:59:40 följande:
    ...men istället risk för missfall...Kort och gott- det finns inga garantier!
    Fast risken är extremt liten och det går inte alltid att veta om man hade fått MF ändå eftersom det sker oftast runt v12-13. 
  • Anonym

Vi har också tagit upp denna fråga. Vi har haft diagnosen ofrivillig barnlöshet, och kämpat ca 3 år med att bli gravida, vi är nu helt överlyckliga då jag är i v. 9+1 och vi har varit på vul och allt ser fint ut. Vi har valt att avstå KUB/ nupp testet eftersom vi vill inte göra fvp pga av missfallsrisken och är man inte redo för att göra det provet tycker jag inte att man ska göra Kubtestet eftersom får man dåliga resultat kommer man oroa sig hela graviditeten. Detta barn är fantastiskt välkommet oavsett , om det är något större fel brukar de kunna se detta i RUL och då får jag vänta.  Min bästa vän gjorde Kub/Nupp testet och fick lite sämre resultat, hon blev jätte nojig och gjorde därefter fvp och det visade sig vara ok, inga kromosomavikelse, MEN hon vill säga det, det var ett hemskt orosmoment med detta test, och alla veckor man måste vänta för svaren på testen osv...

• ja88
    Anonym (Undrar) skrev 2011-12-20 22:04:25 följande:
    Jag förstår fortfarande inte alla dessa sannolikhetssiffror??
    Hur är det man tänker och vad är "bra" resp. "sämre", även om det aldrig finns några garantier??
    Vad som definieras som hög sannolikhet varierar lite inom olika landsting tror jag - i mitt så är 1/200 gränsen för att man ska erbjudas fv-prov (men jag antar att man kan få göra det ändå om man verkligen vill). 1/200 motsvarar ju 0,5% risk, alltså egentligen inte så stor. Men alltså, även om man skulle få 1/2 och barnet visar sig vara friskt så har ju testet inte FEL, det är bara en sannolikhetsberäkning och vid 1/2 så är risken 50/50 för friskt barn eller ett med kromosomavvikelse!
  • Dohgon
    Anonym (Undrar) skrev 2011-12-20 22:04:25 följande:
    Jag förstår fortfarande inte alla dessa sannolikhetssiffror??
    Hur är det man tänker och vad är "bra" resp. "sämre", även om det aldrig finns några garantier??
    finns ju inga garantier. men siffran 1/2 så är det en av två barn som har avvikelse. får man istället 1/300000 så är det en av 300000 som har avvikelse.riskerna finns alltid där ändå för de kan vara sjuka även fast man kanske missat det.
  • ja88
    Dohgon skrev 2011-12-21 09:57:45 följande:
    finns ju inga garantier. men siffran 1/2 så är det en av två barn som har avvikelse. får man istället 1/300000 så är det en av 300000 som har avvikelse.riskerna finns alltid där ändå för de kan vara sjuka även fast man kanske missat det.
    Går det? Trodde 1/20 000 var lägsta.
  • Dohgon
    ja88 skrev 2011-12-21 10:07:46 följande:
    Går det? Trodde 1/20 000 var lägsta.
    aja, men själva principen. skulle skriva 20000 tänkte jag men råkade bli fel =) tror för övrigt 50000 är högsta
  • Anonym (Tara)

Vad jag har läst mig till så kan det variera endel beroende på när man tar blodprovet. Så tar man två olika blodprov med några dagars mellanrum kan resultatet skilja, har dock inga bra referenser för den infon...bara vad jag läst från andras erfarenheter.
    Vi fick som jag skrivit tidigare 1:2 pga mitt blodprov så efter det googlade jag massor i ämnet...

• Anonym (Undrar)

Jag får se hur vi gör, har ej bestämt mig än...Svårt dettaRynkar på näsan
    Nu förstår jag i alla fall alla siffror mycket bättre, tack för alla förklaringar och tack för att ni har delat med er!

• Anonym (23åringen)

Med första barnet gjorde vi inget, jag var 20/21 då. Även om jag gick och oroade mig för om barnet var friskt eller ej så blev det inget kub då. När jag blev gravid med nr två hade flertalet vänner haft sena ma och två vänner hade fått avbryta sina graviditeter efter rul pga missbildningar (allvarliga) så då var både jag och barnets pappa riktigt uppskrämda så då var kub en självklarhet även om jag var 22/23 . Kub visade bra, minns ej exakt siffror.

• Anonym (Undrar)

Tack för alla svar, dessvärre fick jag mf i vecka 6, så nu får vi ens se om jag lyckas bli gravid igen eller inte...

• Anonym (Undrar)
    Mariella81 skrev 2012-01-02 12:12:49 följande:
    Tråkigt att läsa. Håller tummarna för att det går vägen nästa gång.
    Tack.
Svar på tråden Kub/nupp test under 35 år? Svara gärna! :)