• milagross

Använda kläder till prematurbarn?

Jag är i vecka 26+2 idag och håller på att förbereda mig att få ett prematurbarn pga kompliktioner.

Funderar mycket på vad man ska köpa och undrar hur det är med kläder till prematurer? Använder man kläder?
    Vad behöver man i början?

Tacksam för om någon vill dela med sig!

KRAM

Isa- Min ängel!
  • Svar på tråden Använda kläder till prematurbarn?
  • Dohgon

Vi köpte en boby och ett par byxor var till våra killar i storlek 40-44. våra var inte prematur, men de var små och vi trodde de skulle komma för tidigt. redan v 28 var vi inne första gången. här på sjukhuset hade de kläder till de små i början. jag skulle nog köpa något i storlek 40-44 och sen bara 50. de växer fort de små

• cloudberry79

Som sagt, i början behöver man i princip ingenting. Barnet ligger i kuvös och blöjor etc står sjukhuset för. När vi började göra små utflykter från avdelningen använde vi kläder, men det planerades i så pass god tid att vi hann inhandla och tvätta upp de kläder som behövdes. Sonen är född i vecka 28 och hade kläder första gången i vecka 33.

If you love me - please don't feed me!
  • milagross

Tack ALLA för er svar!

Då vet jag lite hur jag ska göra och att jag kan vänta med att köpa kläder! Det är ju så snabb leverans idag, kan ägna mig åt att köpa lite filtar så att man har något till bebis. Man vill ju förbereda sig lite mentalt på vad som ska komma och vill inte stå helt utan den dagen bebis kommer. Men klädväg är svårt eftersom jag vet inte om bebis kommer imorgon eller om 13 veckor...

mina12 skrev 2011-12-19 21:29:33 följande:
    Vi hade inga kläder på vår dotter så länge hon låg i kuvös, men när hon fick ligga i värmesäng så kunde vi börja klä på henne lite kläder. Det vi använde var omlottbodys, byxor utan fot och strumpor. Utan fot, för att hon hade "larmgrejen" kring foten. Om barnet inte har CPAP så kan man behöva tunna mössor också ifall barnet har svårt att hålla värmen. Sjukhuset har oftast lite kläder, men de brukar inte vara så roliga... Vi använde också egna filtar så fort hon kom ur kuvösen. Det känns lite personligare än sjukhusets. Absoluta favoritfilten var pop's randiga som blir jättemysig om man torktumlar den efter tvätt.

Nu är förhoppningsvis ditt barn friskare och större än vår dotter, då hon kommer födas senare. Hon var 2mån när hon kom ur kuvösen och på sin första body hade hon storlek 32. 

Hoppas det var lite svar på dina funderingar, annars fråga vidare

Vill du berätta varför din bebbe kommer komma tidigt? 
    Hej!
    När jag kom in på kontroll (v 19+3) så var jag öppen 1cm och hade utåtbuktande foster hinna på 20mm, hade öppnat mig tyst även denna gången, så det blev akut cerclage operation och fosterhinnen stoppades tillbaka. Åkte hem i sängläge i 2 veckor och kom tillbaka på kontroll igen där det visade sig att fosterhinnan trängt sig igenom cerclaget på 5mm i blåsa på 20mm igen och fick stanna kvar på sjukhuset i sängläge, så har ligger jag och hopppas på att dagarna och veckorna ska gå och att ingenting mer ska hända. Men det kan gå fort om jag får någon bakterie, vattenavgång, eller "farliga" sammandragningar.

milagoss.blogg.se
    Isa - min ängel!
  • cloudberry79

I Umeå var det så att allt som skulle in i kuvösen skulle tvättas i 60 grader innan, så tänk på att inte köpa sånt som är väldigt känsligt för höga temperaturer. De använde avdelningens bomullsfiltar till barnen (de måste vara väldigt mjuka för att inte skada den känsliga prematurhuden). Vi fick inte sätta in annat än någon nalle (som också skulle vara tvättad i 60 grader) om vi ville, så vi väntade med "egna" saker tills sonen kom på värmebädd.

If you love me - please don't feed me!
  • tummeliten

inga kläder kan användas när barnet födds pga att dom måste komma åt hela barnet om något händer..min snutte trasor kan du köpa som kan användas som täcke till bebis:) och sen plast saker att ställa i kuvösen som kan spritas av.köp en bok från pytteliten så du kan fylla i hur bebis mår dag för dag under neo tiden. min dotter föddes i vecka 24+1 och vägde 488g och var 28cm lång <3 pga hf och hellp syndrom. om du har frågor om neo eller prematurer så svarar jag hemskt gärna på dom:)

• Mammato2

på tradera kan man köpa prematur kläder ibland till bra priser.

Vincent och Alexander 110828
  • yodi

jag hade köpt kläder i mindre storlekar, när Isabella fick komma hem med hemsjukvård hade hon st 40 och hon hade hunnit vara hemma ett bra tag innan hon växte i st 50.

• Meal

Säger som de andra, vänta med att köpa kläder. Men om du kan sticka eller känner någon som kan så är det jättebra med små stickade ullmössor. Det kan också vara fint att ha en personlig sak att klä på bebisen och itne bara använda sjukhusets. Min son föddes i vecka 32 så han hade kläder helt från första stund eftersom han lades direkt på värmebädd. Men jag var inte förberedd på prematur födsel så jag hade inget av små kläder. Gubben fick åka i väg och köpa och andra släktningar kom med det vi behövde. Sånt ordnar sig alltid.

Jag bor i Norge och här har de en helt fantastisk affär med ullkläder till prematura. Ull är det allra bästa för de små eftersom de inte klarar av att hålla på värmen själva. De skickar till Sverige också
    http://nostebarn.com/default.aspx?gclid=CN-dqLbCtK0CFcovmAodGDAzfw

Lycka till, hoppas plutten håller sig inne så länge som möjligt

• liji77

Beställ från nätet när bebisen har kommit. Då får du ju en hint om vilka storlekar det kan handla om. Det var underbart att få sätta på kläder på sonen när vi till slut hamnade där. Han blev en liten bebis. Det var han ju innan också. Men han blev mer som en egen liten person. Kommer inte ihåg i vilken vecka han var i när kläderna kom på. Men kanske 32. Kläderna i storlek 38 var jätte stora. Det tog lång tid innan han kunde fylla ut en boddy i storlek 50.
    Tänk på att köpa en liten mössa. 

• kittel

Hur har det gått? Har bebisen kommit ut än?
    Jag beställde på nätet från www.minus56.se  för jag tyckte de hade bäst märken, urgulliga.
    Lycka till!

• trolltjejen

De brukar ha kläder på neonatalavdelningen som man kan låna. Så du behöver inte köpa något innan. Du kan, om du vill, köpa lite kläder i stl 40, det brukar inte finns så mycket att välja på. Men stl 40 kan vara lite stort även det i början.

Svar på tråden Använda kläder till prematurbarn?