Jesus har aldrig funnits...
... ja eller vad säger ni?
www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,757056,00.html
... ja eller vad säger ni?
www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,757056,00.html
Tänk om några tusen år..om mänskligheten inte skulle finnas och så kom det rymdvarelser hit o hittade våra gamla böcker (inte för att de skulle finnas kvar, men vi kan låtsas)..skulle de då skilja på bibeln, koranen, tolkien eller pippi långstrump?
Vet inte om din kommentar gällde att bibeln och koranen inte skulle finnas kvar?
Bibeln har redan existerat i flera tusen år, så varför skulle den inte finnas om 1000 år till?
fia
om människan skulle dö ut men böckerna fanns kvar o någon hittade dem så tror jag inte de skulle se skillnad på bibeln och en fantasybok som t.ex. Tolkien menade jag
Ursäkta min "trångsynthet" som någon här ansåg. Avslutar för min del härmed diskussionen vidare då jag tycker ämnet spårat ur för länge sedan.
Hedda:
Det var jag som tyckte det du sa var trångsynt... "Mytologier ser jag mycker mer som sagor än religioner. "
Grejen är att Olympens gudar var verkliga för ett helt land (och i modifierad form nästan en hel kontinent i.o.m. romarriket). Att avfärda DERAS religion som sagor, och sedan tycka kristendomen är det enda rätta är minst sagt trångsynt, om inte hycklande, och det står jag för.
Jag avfärdar ALL religion som sagor, så hycklar gör jag inte. Möjligen är jag trångsynt.
Den Jesus som finns i Bibeln har aldrig existerat, och den där artikeln i Aftonbladet kom väl knappast med några nyheter angående det.
Men även om man modifierar honom, tar bort underverken och är lite mer öppen gällande vissa dateringar, så tror jag ändå inte att han fanns.
Då de läror i Nya Testamentet, som Jesus sägs ha predikat om, var rätt populära för diverse profeter att predika om på den tiden, så kan det säkert ha funnits en predikant, kanske rentav med namnet Jesus, som kan ha samlat en liten skara anhängare omkring sig. Så kan det säkert ha varit, men om det sedan skulle vara den personen, eller en fullständigt uppdiktad varelse, som fick den betydelsefulla huvudrollen i evangelierna o i Paulus brev, det spelar ju egentligen ingen roll.
Det som spelar roll är ju endast att det som står i NT har haft sån otrolig genomslagskraft, och har påverkat länders stadsskick o folkkynne så oerhört. Både på gott o ont... det kan ju inte spela någon som helst roll om det går att bevisa att personerna har levat eller ej.
RadixLecti: citat ur Prismas uppslagsverk ang. mytologi: "sammanfattningen av ett folks eller en religions gudasagor".
För att kunna fortsätta diskussionen är det nog viktigt också om man vet vilken uppfattning man själv har - dvs huruvida världen uppfattas teistisk, monistisk eller duualistisk. Vad tror du?
Tråkigt för övrigt bli kallad både trångsynt och som hycklare i en diskussion jag trodde var öppen för alla...
Hedda,
Men ärligt talat... du måste väl inse att ordet trångsynt inte bara togs ur tomma luften?
Du avfärdade fullständigt en annan religion som sagor. Detta till trots att du själv verkar vara kristen, och därmed tror lika mycket på sagor. Vad kallar du det? Ett öppet sinne?
Vad gäller djupdykningen i filosofi får jag nog säga att jag lutar åt monistisk materialism.
Materialism för att jag anser slumpen och tid vara allt som krävs för att skapa det vi ser omkring oss, och monistisk för att jag är övertygad om att det finns en teori som kan förena alla skiljda delar av vetenskapen till en TOE (theory of everything) som kan förklara alla fenomen vi stöter på.
På det stora hela kan kanske dualism tyckas förklara världen bättre, med motsatta poler som yin och yang, att t.ex. materia och energi kan tyckas vara två skiljda saker... men som gamle Einstein visade är de bara två sidor av samma mynt.
Kersti M :"Den Jesus som finns i Bibeln har aldrig existerat".
Jaha, och hur vet du det? Kan du bevisa det på något sätt?
Hela vår tideräkning är ju "efter Kristus". Detta skulle då vara efter en man som aldrig existerat...
Jag tror att han existerat och att han fortfarande existerar i det himmelska.