hur mycket mat ger ni katten?
Hur mycket torr resp blöt mat ger ni era katter på en dag?
Hur mycket torr resp blöt mat ger ni era katter på en dag?
Mina 3 katter har fri tillgång på torrfoder och vatten. Den äldsta katten har problem med njurarna och kan inte äta salt mat och eftersom de andra katterna älskar special maten från veterinären ger jag alla samma.
Glömde skriva att sedan jag ger special så har katten varit frisk :)
Mina har fri tillgång på torrfoder (av bra kvalité). Katterna hetsäter inte och håller en bra vikt.
En risk med att portionera ut mat, istället för att låta dem ha fri tillgång, är att katterna kan bli väldigt matfokuserade. Hela deras små liv börjar cirkulera runt tillfällena då det dyker upp mat. De kastar i sig maten så fort den landar i skålen, för man vet ju inte när det kommer mer. Om man har flera katter blir de stressade av att de andra katterna kanske äter upp all mat.
Om man ger blötmat bör man tänka på att den inte ligger framme för länge, för då kan det bildas bakterier i maten (precis som med människomat).
Min katt är epileptiker och därav är vi relativt ofta hos veterinären och kollar värdena etc på vår lilla katt. De rekommenderar enbart torrfoder och vatten, blötmat är ungefär likvärdigt med att ge McDonald's säger dom. Sedan har jag turen att min katt inte äter något annat än just torrfoder (Royal Canin) och delikatesskinka. Han vägrar, fisk, kattgodis, blötmat, räkor etc. Så länge som en katt mår bra och inte är överviktig eller för smal så funkar det säkert.
Till vår kastrerade hankatt som är ca 2 1/2år ger vi fri tillgång på Royal Canin (för känslig mage) och vatten. Sen får han en påse med blötmat oftast kitekat till kvällen.
Vid speciella tillfällen kan han få smaka en o annan räka, en liten bit skinka eller kattgodis
Och så kan jag inte låta bli att fundera på vem denne veterinär är heller...