• jagvetintevadjagheter

hur mycket mat ger ni katten?

Hur mycket torr resp blöt mat ger ni era katter på en dag?

• Svar på tråden hur mycket mat ger ni katten?
  • nemo1
    Svanflikkan85 skrev 2011-12-20 12:58:46 följande:
    Min Sotis är 1½ år och vi ger henne ca 65g om dagen. Det är rekommenderat på paketet och hon verkar nöjd =)
    Paketet?? Vad ger du för mat?
  • nemo1
    MassiiMotoo skrev 2011-12-20 12:47:33 följande:
    MÅste kolla med er en sak.
    Min katt är ca 5 mån. Han har en gång för några veckor sedan blivit dålig i magen där han fick diarre och spydde en gång.
    Han blev dock bättre och vi tog bort blötfoder och nu äter han bara torrfoder och vatten.
    Men innan han blev sjuk började han ha så sjukt äckliga fisar. vilket han har dom än.

Detta med fisar vad kan det bero på egentligen?
    Enl vet kan de vara maten eller att ahn inte blivit avmaskad...?

Har katten varit ute, var mamman utekatt? Om ja så måste du avmaska kattungen. Spolmaskar smittar genom diande och bandmask om mamman bjudit den lille på råttor. Det är inte normalt att en katt fiser. Vad ger du för mat? Och ska man börja med blötmat så ska det göras mycket försiktigt. Jag är övertydad om att det inte berodde på blötmaten utan du gav för mycket om den inte är van. All ny mat till katter ska fasas in mycket mycket försiktigt.
  • PumpkinQueen
    Jackie85 skrev 2011-12-20 13:56:46 följande:
    Jag litar på veterinären då just denna veterinär är en av de absolut bästa i Sverige :) Jag köper dock inte kattfodret hos veterinären då de inte ens säljer Royal Canin.
    Jag tvivlar inte på att veterinären är jätteduktig på att bota sjukdomar och skador! Tyvärr får veterinärerna inte speciellt mycket utbildning i näringslära, så därför är det vanligt att de har lite tokiga idéer. Om man bara tänker logiskt på det hela så inser man ju att katten i naturen äter möss, råttor och fåglar. Det är inte ofta man ser dem jaga potatis eller havre. Skrattande

Men, som sagt: Var och en bestämmer själv vad man vill ge katten för foder. Gör det som du tycker känns bäst.
  • nemo1
    Jackie85 skrev 2011-12-20 13:56:46 följande:
    Jag litar på veterinären då just denna veterinär är en av de absolut bästa i Sverige :) Jag köper dock inte kattfodret hos veterinären då de inte ens säljer Royal Canin.
    Åter igen, mycket få veterinärer har koll på näringslära och tydligen inte din veterinär heller. Titta på innehållförteckningen så får du se hur mycket spannmål RC innehåller. Sedan ska du fråga dig själv om du någonsin sett en katt stå och beta på en åker.
    Katter är köttätare och inget annat.
  • nemo1
    Musen skrev 2011-12-20 13:30:51 följande:
    Mina 3 katter har fri tillgång på torrfoder och vatten. Den äldsta katten har problem med njurarna och kan inte äta salt mat och eftersom de andra katterna älskar special maten från veterinären ger jag alla samma.
    Salt ska ingen katt äta då njurarna kan ta skada.
  • Jackie85
    Mynta skrev 2011-12-20 14:06:06 följande:
    Och så kan jag inte låta bli att fundera på vem denne veterinär är heller... Oskyldig
    Bert Jan i Göteborg var menat att skrivas till dig.
  • Greger

Min katt är 5 år och har ätit samma foder sedan hon började äta. Hon får inte blöt mat, hon dricker bra och har aldrig varit sjuk eller över/underviktig.
    Mängden mat har jag ingen aning om då hon alltid har tillgång till mat.

Någon gång ibland har det hänt att jag köpt påsar med blöt mat. Första gången, när hon var liten, vände hon arslet till och började krafsa

gundel.blogg.se -Ur löjlig synvinkel.
  • tackförfisken

Blötmaten fångar dom själva( 5-6 byten var om dagen) och torrfoder har dom fri tillgång på.

• trettioplus
    PumpkinQueen skrev 2011-12-20 13:24:38 följande:
    Så alla som bryr sig om att ge sina katter bra mat är hysterikor? Lustigt. Solig
    De som är hysterikor är hysterikor. Inte särskilt lustigt alls faktiskt.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
Svar på tråden hur mycket mat ger ni katten?