• Little Ms Chatterbox

Trilla köttbullar med gipsad hand?

Har fått en kortisonspruta till följd av en inflammation i ett senfäste eller nåt sånt i tummen/handleden. Tummen ska vara still så jag har även fått en gipsskena, den ska sitta kvar i en vecka. Såhär lite lagom till julveckanSkrikandes

Hur ska jag göra med julköttbullarna?! Meningen var tänk att jag skulle göra dom någon dag före jul och inte så många. Bara så vi klarar oss och spara dom i kylskåpet till julafton. Andra år har vi gjort på 1½ kg och det har ofta blivit över som vi har haft till middag framåt mars. 2 av familjens 6 medlemmar älskar smaken av just julköttbullar, jag inte så förtjust och resten kommer nog vägra äta. (har barn med många situationer med maten, lugn, läkare är införstådd)
    Men nu kan jag inte göra varken storkok eller något bekvämt, jag kan ju inte trilla köttbullar alls med en gipsad hand. Är det någon som har ett förslag? 
    Går det att trilla med en diskhandske utan att det fastnar? Någon som har testat? 
    Andra förslag? 

• Svar på tråden Trilla köttbullar med gipsad hand?
  • MamaPapa

Det bästa är väl om någon annan i familjen kan göra dem - finns det ingen som kan hjälpa?

Annars kan jag rekommendera att "spritsa" ut dem med antingen en spritspåse (utan munstycke) eller en plastpåse du snippar av. 

• lövet2

Min mamma rullar köttbullar med två matskedar. Tar köttfärs med en sked och rullar mellan de båda. Det ser knepigt ut, men hon säger att det är enkelt när man väl kommit på knepet ...

• JCA

Man kan ju också spritsa ut köttbullar om det underlättar.

• Little Ms Chatterbox
    lövet2 skrev 2011-12-20 11:55:37 följande:
    Min mamma rullar köttbullar med två matskedar. Tar köttfärs med en sked och rullar mellan de båda. Det ser knepigt ut, men hon säger att det är enkelt när man väl kommit på knepet ...
    Det skulle jag inte klara! Jag har permanent carpaltunnelsyndrom skada på ena handen och kan inte hålla i en tesked (tumgrepp) mer än någon sekund. Glömde skriva det i TS, det är så uppenbart för mig att den inte går så tänker inte på det längre att min ena hand bara är ett pynt för att helheten på min kropp ska se någorlunda normal ut. 
  • Little Ms Chatterbox

Men när man spritsar, blir det inte oregelbundet då? En liten snopp där man har lossat? Jag brukar göra köttbullarna i ugnen så jag kommer inte skaka de runda i någon stekpanna. 
    Fast om jag inte behöver rulla dom så kanske man orkar med att steka dom i panna. *funderar* Drömmer 
    Det har hänt att Zander vill hjälpa till med att trilla men då är det helt plötsligt 3 till som vill göra och DE vill jag INTE ha med bland rå köttfärs och klet. 
    Får fundera på det här, skulle behöva göra det i morgon men tror inge att jag kommer hinna, suck.  

• MamaPapa

Ett trick för att få dem runda o fina är att koka dem först i sjudande vatten några minuter. Då blir de inte platta på ena sidan och så håller de sig saftigare. När de är dags att äta så steker du dem. 

• LaFontaine

Kan du göra rörelsen? I så fall är det väl bara att trä en fryspåse över handen och trilla.

Om inte blir det nog julköttbullar med snopp skulle jag tro   

• FruFoxy

Jag brukar alltid rulla köttbullar med plasthandskar (vita) från typ apoteket eller från hälsokostbutik. Kanske svårt att få på en gipsad hand, men kanske om du köper nån stl. större än vad du vanligtvist brukar ha?

• Katja77

Kan du inte ta smeten med en teboll och sen bara välta ut på plåten, då blir de ju runda iaf.

• Katja77

Eller skopa upp med ett sånt marskedsmått man har när man bakar? Eller bara skeda upp och platta till och göra julbiffar?

• Greger

Jag har ALLTID handskar på mig när jag gör köttbullar. Jag använder såna vinylhandskar liknande dem de har i sjukvården. De finns i alla storlekar och du borde kunna få på dig en stor storlek.

Kan du inte hälla iordning allt och be någon annan blanda smeten? Just det momentet borde bli jobbigt för dig. 
    Kanske till och med hjälpa dig att rulla?!

Lycka till! 

gundel.blogg.se -Ur löjlig synvinkel.
  • Little Ms Chatterbox
    LaFontaine skrev 2011-12-20 14:15:50 följande:
    Kan du göra rörelsen? I så fall är det väl bara att trä en fryspåse över handen och trilla.

Om inte blir det nog julköttbullar med snopp skulle jag tro   
    iof kan jag göra rörelsen men har en stor kant där gipset slutar mitt i handen så kanske blir julhjärtan isf.
    Eller julrumpor  
    Katja77 skrev 2011-12-20 14:18:56 följande:
    Kan du inte ta smeten med en teboll och sen bara välta ut på plåten, då blir de ju runda iaf.
     Jan men julköttbullar ska ju vara yttepytte smååå. Alla tebollar jag har sett är ju stora som middagsköttbullar.
    Greger skrev 2011-12-20 14:22:27 följande:
    Jag har ALLTID handskar på mig när jag gör köttbullar. Jag använder såna vinylhandskar liknande dem de har i sjukvården. De finns i alla storlekar och du borde kunna få på dig en stor storlek.

Kan du inte hälla iordning allt och be någon annan blanda smeten? Just det momentet borde bli jobbigt för dig. 
    Kanske till och med hjälpa dig att rulla?!

Lycka till! 
    ja men va fan skrev 2011-12-20 14:25:36 följande:
    Är det inte enklast att be ngn i familjen att rulla dem?
    se inlägg # 5

• Katja77

Ok, hur små ska julköttbullar vara då? Jag har aldrig varit med om köttbullar i olika storlekar för olika tillfällen så jag visste inte att det var skillnad. Men det finns ju såna där kuljärn som man kan ha för att göra runda bollar av t ex äpple, det kanske kan vara något? Eller teskedsmått?

• Boel1

Måste de absolut vara helt runda? Det är väl smaken som är viktig! Att spritsa ut smeten är snabbt och lätt, men jag tror det är väldigt svårt när du beskriver hur besvärligt du har det i händerna. Trä en stor plastpåse över den gipsade handen, och forma med den andra så kanske det fungerar. Eller fråga mannen om han inte kan tänka sig platta köttbullar i år - smaken är ju likadan ändå!

• ja men va fan
    se inlägg # 5

Ja? Är sambon i en av dem som du inte vill ha bland rå köttfärs och klet?
    För annars förstår jag inte varför du gör det så krångligt för dig. 

• Greger

Jag har då aldrig varit på ett julbord där köttbullarna varit "yttepytte smååå".

• annzah

Jag gör alltid köttbullar med en hand! Kramar till dem bara, det blir jättebra och går mycket snabbare för då kan jag göra dubbelt så många :D

• annzah

Kom på förresten, min farmor gjorde dem alltid mot en fuktig skärbräda så att säga. Blev alltid jättefina.

Svar på tråden Trilla köttbullar med gipsad hand?