• Anonym

Oempatisk 4-åring?

mannens dotter likadan..fy fan för 4åringen..mycket trevligare när dom blivit 5;)

• Anonym

Jag har inte erfarenhet av de saker du tar upp här, så har inte mina barn betett sig så jag bör kanske inte yttra mig. Med det sagt så vill jag ändå fråga varför du bemötte henne med en låtsasbesvikelse efter att hon sagt en sak som uppenbarligen gjorde/gör dig ledsen (undrande, osäker och annat) på riktigt?

Hade någon av mina ungar sagt att jag inte fick komma på deras kalas för att jag var ful så hade jag låtit dem veta att det inte är en sak jag accepterar att höra. Jag skulle absolut givit henne en riktig reaktion och korrigerat uttalandet, samt förstås följt upp med ett samtal kring orsakerna till varför hon valde att säga som hon gjorde (och vad an kan säga i stället beroende på vad det var hon egentligen menade). Jag tror att det är viktigt att ta varje chans att inympa ett gott beteende och lära ut vad det man säger faktiskt får för betydelse för andra. 

I en situation där man skojar och skämtar och är på samma nivå kan förstås jargongen vara därefter, men i ditt exempel så försökte du (som jag uppfattar det) lägga dig på en skämtsam nivå istället för att ta det hon säger på ett visst allvar och möta henne i det. Det låter för mig som om hon har svårt att respektera dig och det tror jag påverkar att hon också har svårt att verkligen uppskatta dig (trots att det väl förmodligen dessutom är du som arrangerar och ordnar hennes kalas).

Det var en reflektion från min sida, den behöver förstås inte äga någon riktighet i ert fall.  

• Anonym
    Fanny b skrev 2011-12-20 12:58:59 följande:
    Jag är inne på samma linje. Att låtsas vara sårad vid en sådan kommentar kan vara bra om det ger effekt, men i detta fall verkar det som ts dotter inte bryr sig om det. Vilket kan ju bero på åldern, men jag tror det är viktigt att barn inte får något positivt gehör på att säga något såhär.  När gäller hennes kommentarer om sambon så tycker jag också att även om detta är ett normalt beteende för barn i denna ålder, så bör man på något sätt markera när hon säger så. Kanske genom att efter hon sagt att sambon kastat henne nedför balkongen, fråga, med spelat allvar "Men då har du väl ont nu och måste åka till sjukhuset".

När det gäller måltiderna tycker jag generellt att hon ska sitta kvar vid matbordet en stund, även om hon inte äter maten.
    Ja, jag vet inte, men för min del så har jag vare sig spelat allvarlig eller ledsen. Jag har sett det som viktigt att barnen kan lita på mina känslouttryck, vare sig de är åt ena hållet eller andra. Jag är väldigt förutsägbar som förälder eftersom jag upplever att det har gett dem trygghet. 

När det gäller vad ts dotter säger om partnern så hade jag upplyst om allvaret i att säga saker som inte stämmer. Och jag hade förmodligen också erbjudit tolkningar av vad jag tror att det är hon känner. Kanske frågat om det gör ont i henne när "jag och X" är tillsammans. Uppmuntrat henne att prata om svartsjuka känslor, om arga känslor, om sorgsna känslor och om avundsjuka känslor. Det kan ju för ett barn kännas lika dramatiskt som att bli kastad från en balkong när känslostormar rasar invändigt. Och så får man sannerligen lov att känna, man får uttrycka det också, men man måste göra det på ett sätt som inte utgör obehag för andra. 

Jag har genom livet som förälder tyckt att det varit viktigt att visa hur vi pratar med varandra i familjen och hur vi inte pratar med varandra. Saker i den där stilen hade inte passerat obemärkta hos oss. Empati måste man vara med och hjälpa till att utveckla. Förutsättningarna finns där, sedan måste man öva, lära in, bli bättre på, och hitta fram till ett inkännande språk och en interaktion som gör att omgivningen lättare vill och kan förstå en.

Jag tycker att inledningen på ts dotters mening är bra. Hon är lite arg, och så kan man känna. Det är fortsättningen som hon behöver hjälp med. Blir man då inte bemött med en adekvat och ärlig reaktion så tror jag att det är lätt att ungarna tar på sig för stor kostym och ska mästra, skälla, dela ut order och annat. Det tycks mig som om det hos vissa barn infinner sig en frustration som nästan går att se som ett förakt i sin strävan att få en reaktion i paritet med vad de faktiskt uttryckt. 

• Anonym
    Anonym (oempatisk?) skrev 2011-12-20 13:57:24 följande:
    Matbordet har vi resignerat med. Hon är inte hungrig och vill inte sitta där. BVC säger att hon väger över sin kurva och vi borde dra ner på hennes mat. Jag har "tvingat" min son att sitta med under hans uppväxt "middag är inte bara mat, det är ett socialt event". Men med henne har jag gett upp. Hon föredrar att leka själv, stänger gärna in sig i sitt rum och byter kläder eller tittar i böcker. Sonen har aldrig lekt själv. 

Ett annat exempel som kanske tyder på empati är när jag tillrättavisat hennes bror så gick hon fram till mig och sa argt  "Nu har du skrämt xxxxx och måste säga förlåt till honom". Jag sa förlåt till sonen (som knappt kunde hålla sig för skratt eftersom skället mest varit på skoj). Dottern sa förklarande då till sonen: "Nu har mamma sagt förlåt, säger man förlåt är det ok.." 

Det jag försöker belysa är att hon tar på sig "högsta rollen" i familjen. Hon tror att HON bestämmer. Hon agerar alltså dagisfröken i hemmet. 

Kanske är det för att vi skojar så mycket, som någon nämnde att hon tycker att det är svårt att respektera mig. En gång skrattade jag när jag klädde på henne för att hon tappade balansen och hon sa åt mig på skarpen "jag vill inte att du skrattar åt mig när du klär på mig". Jag blir ofta förbluffad över hennes uttalanden. Det känns som om hon är äldre än vad hon är. 

Hon är varannan dag hos pappa och de har troligtvis en mindre tramsig tillvaro. Han skojar inte så mycket utan är tvärtom, deprimerad. Han tycker att hon ska lyda och jag har hört honom säga "Det spelar ingen roll vad du vill" när hon säger att hon inte vill. Han daskar henne på rumpan när hon är dum berättar hon och det gör "jätteont". 

Ful är någon som hon just då inte tycker om. Om hon inte får ha klänning på dagis så är jag ful. Jag förstår vad hon menar och att det är hennes ord för det. När hon har kul hos oss och inte vill till pappa så är han ful, och slår henne när hon sover.  
    en 4åring ljuger fruktansvärt mycket.. och tror då oftast sig själv.

klart eran tös tror det är hon som bestämmer när hon inte ens behöver sitta med vid matbordet.

varannan vecka hoppas jag att du menar?
    varannan dag kan hon ju inte må bra av 
  • Anonym
    Anonym (oempatisk?) skrev 2011-12-20 13:33:27 följande:
    Jag har snabbläst era svar (på jobb), har inte hunnit reflektera över dem. Vill bara snabbt svara på en sak som nästan alla frågar om. Att fejka ledsenhet. 

Så tycker jag att föräldrar brukar göra när ett mindre barn slår en i huvudet eller säger något dumt. Ledset ansiktsuttryck och "nu blir jag ledsen".  "Aj, nu gör det ont på mig". Såklart så blir jag ju inte ledsen på riktigt när hon säger att jag inte får komma på hennes kalas för att jag är ful (eftersom det just är jag som fixar det och hon gärna får tycka att jag är ful. Spelar roll). Däremot vill jag markera att man inte säger till folk att de är fula bara för att vara taskig, finns ju andra människor som inte är lika självsäkra som jag Som jämnåriga t.ex. 
    I din trådstart skriver du att hon inte ser ut att mena det hon säger. Det gör ju inte du heller då. Om du inte blev ledsen av att höra att hon säger att du är ful men ändå vill lära henne att inte säga så, kan du ju säga precis det:

"Jag blir inte ledsen av att du säger att jag är ful. För mig spelar det ingen roll att du tycker så, utseendet är ingen viktig grej för mig. Men jag vet att det finns många andra som skulle bli ledsna av att höra en sådan sak,så jag vill inte att du säger så av den anledningen".

Som det är nu så är ni ju båda "falska" med era känslor.

När mina barn var riktigt små och tog för hårt i mig så tog jag deras händer, visade dem hur de skulle göra och sa: "Klappa försiktigt". Gjorde det inte ont spelade jag inte ledsen. Gjorde inget ledset ansikte. När de blev större och gjorde något mot mig som inte heller gjorde ont på mig kunde jag ändå säga att de skulle vara försiktigare eftersom det kan göra ont när man gör så. 

Men det är kanske jag som inte ser vitsen med att lägga på känslor som man inte har. Olika saker funkar för olika människor.  
  • Anonym
    Anonym (oempatisk?) skrev 2011-12-20 13:57:24 följande:
    Matbordet har vi resignerat med. Hon är inte hungrig och vill inte sitta där. BVC säger att hon väger över sin kurva och vi borde dra ner på hennes mat. Jag har "tvingat" min son att sitta med under hans uppväxt "middag är inte bara mat, det är ett socialt event". Men med henne har jag gett upp. Hon föredrar att leka själv, stänger gärna in sig i sitt rum och byter kläder eller tittar i böcker. Sonen har aldrig lekt själv. 

Ett annat exempel som kanske tyder på empati är när jag tillrättavisat hennes bror så gick hon fram till mig och sa argt  "Nu har du skrämt xxxxx och måste säga förlåt till honom". Jag sa förlåt till sonen (som knappt kunde hålla sig för skratt eftersom skället mest varit på skoj). Dottern sa förklarande då till sonen: "Nu har mamma sagt förlåt, säger man förlåt är det ok.." 

Det jag försöker belysa är att hon tar på sig "högsta rollen" i familjen. Hon tror att HON bestämmer. Hon agerar alltså dagisfröken i hemmet. 

Kanske är det för att vi skojar så mycket, som någon nämnde att hon tycker att det är svårt att respektera mig. En gång skrattade jag när jag klädde på henne för att hon tappade balansen och hon sa åt mig på skarpen "jag vill inte att du skrattar åt mig när du klär på mig". Jag blir ofta förbluffad över hennes uttalanden. Det känns som om hon är äldre än vad hon är. 

Hon är varannan dag hos pappa och de har troligtvis en mindre tramsig tillvaro. Han skojar inte så mycket utan är tvärtom, deprimerad. Han tycker att hon ska lyda och jag har hört honom säga "Det spelar ingen roll vad du vill" när hon säger att hon inte vill. Han daskar henne på rumpan när hon är dum berättar hon och det gör "jätteont". 

Ful är någon som hon just då inte tycker om. Om hon inte får ha klänning på dagis så är jag ful. Jag förstår vad hon menar och att det är hennes ord för det. När hon har kul hos oss och inte vill till pappa så är han ful, och slår henne när hon sover.  
    Oj, det här hade jag inte läst när jag postade mitt förra inlägg. 
    Då är det ju någon som faktiskt slår henne då? Hennes pappa.
    Varför i himmelens namn är du då förvånad över att hon inte är så empatisk som du skulle önska att hon var? Hon blir dåligt behandlad - du vet om att hon blir det - hon är ändå hos honom varannan dag? 

Hon blir ju kränkt! Har du inte anmält honom?
  • Anonym

Förövrigt så var det alldeles rätt av henne att påpeka att du inte ska skratta åt henne när du klär på henne. Jag hoppas att du bad om ursäkt. 

• Anonym
    Furstinna skrev 2011-12-20 14:23:52 följande:
    Tror det är helt normalt. Dom övar ju olika roller i den åldern. Min dotter har en massa rollsepl för sig. Hon är aldrig elak mot mig men hon kan vara oerhört otrevlig mot sin pappas flickvän. Hon ignorerar henne helt, svara inte på tilltal och om hon svarar så säger hon saker i stil med "dig lyssnar inte jag på" eller "jag hör inte vad du säger". Mot sin pappa är hon inte otrevlig men kan vara syrlig, typ kommentera hur saker ska göras och hur man ska säga saker för "så gör mamma". Men oftast är hon  väldigt trevlig och "empatisk". 

Hon blir rasande om någon säger saker om mig eller skojar om mig. Jag är nån form av gud för henne och det kan ibland bli lite jobbigt men charmigt :)  
    Ot: då är det ju viktigt att du som sitter på piedestal och blir idealiserad står upp för också pappan och hans partner. Det gör du kanske redan? Är tydlig med att det inte är okej att ignorera och bete sig dåligt mot andra heller?

Jag tycker inte att det låter charmigt alls faktiskt, och jag hade därför varit väldigt noga med att stötta upp pappan och hans flickvän (eller andra som beteendet också drabbar).
  • Anonym
    Furstinna skrev 2011-12-20 14:34:58 följande:
    Självklart är inte detta något jag tycker är okey, men det är också svårt för mig att ta upp detta i efterhand, jag får ju höra detta av pappan och jag förklarar för honom vad som funkar bäst för att hon ska sluta. Det har ju skurit sig åå något sätt mellan flickan och pappas flickvän men tror det beror mycket på att hon är i en fas där hon vill vara själv med pappa och dom försöker nu att ha lite eget umgänge tillsammans och då funkar det bättre.

Att hon är otrevlig är inte charmig men att hon försvarar mig (oftat missuppfattningar) tyxker jag är gulligt. 

Däremot så uppmuntrar jag här hemma flickan att vara trevlig och är noga med att vara positiv. Skulle t.,ex. aldrig som många andra gör prata illa om varken hennes pappa eller pappans tjej. Sånt är bara korkat.
    Vad bra. Att du inte pratar illa om alltså. Håller med om att sådant är hemskt illa. 

Det att hon försvarar dig kanske handlar om att hon är rädd för eller misstänker att du inte kan ta hand om dig själv? Är det så är det kanske bra om du tydligt markerar att du kan det. Ni kan ju älska varandra hur mycket som helst för det, menar jag. Eller också fortsätter du att se det som gulligt, det är det kanske också. Men hade jag varit du så hade jag nog i alla fall undersökt vad som är vad. 

Trist att det skurit sig mellan din dotter och pappans flickvän. Hoppas att de (pappan och hon arbetar aktivt för att förbättra saken). 
  • Anonym

Du skriver att det stör dig att din dotter inte visar empati och sen i senare inlägg skriver du att hennes pappa agar henne och du har gjort det du med? Du har inte tänkt på att det kanske har ett samband?

Svar på tråden Oempatisk 4-åring?