Oempatisk 4-åring?
mannens dotter likadan..fy fan för 4åringen..mycket trevligare när dom blivit 5;)
mannens dotter likadan..fy fan för 4åringen..mycket trevligare när dom blivit 5;)
Jag har inte erfarenhet av de saker du tar upp här, så har inte mina barn betett sig så jag bör kanske inte yttra mig. Med det sagt så vill jag ändå fråga varför du bemötte henne med en låtsasbesvikelse efter att hon sagt en sak som uppenbarligen gjorde/gör dig ledsen (undrande, osäker och annat) på riktigt?
Hade någon av mina ungar sagt att jag inte fick komma på deras kalas för att jag var ful så hade jag låtit dem veta att det inte är en sak jag accepterar att höra. Jag skulle absolut givit henne en riktig reaktion och korrigerat uttalandet, samt förstås följt upp med ett samtal kring orsakerna till varför hon valde att säga som hon gjorde (och vad an kan säga i stället beroende på vad det var hon egentligen menade). Jag tror att det är viktigt att ta varje chans att inympa ett gott beteende och lära ut vad det man säger faktiskt får för betydelse för andra.
I en situation där man skojar och skämtar och är på samma nivå kan förstås jargongen vara därefter, men i ditt exempel så försökte du (som jag uppfattar det) lägga dig på en skämtsam nivå istället för att ta det hon säger på ett visst allvar och möta henne i det. Det låter för mig som om hon har svårt att respektera dig och det tror jag påverkar att hon också har svårt att verkligen uppskatta dig (trots att det väl förmodligen dessutom är du som arrangerar och ordnar hennes kalas).
Det var en reflektion från min sida, den behöver förstås inte äga någon riktighet i ert fall.
Förövrigt så var det alldeles rätt av henne att påpeka att du inte ska skratta åt henne när du klär på henne. Jag hoppas att du bad om ursäkt.
Du skriver att det stör dig att din dotter inte visar empati och sen i senare inlägg skriver du att hennes pappa agar henne och du har gjort det du med? Du har inte tänkt på att det kanske har ett samband?