• annhan

Proteinpulver under graviditet ok?

Som rubriken lyder - är det ok att dricka proteinshakes under graviditet? Styrketränar mycket, och vanligtvis blir det 2-3 proteinshakes per dag. Nu har jag inte vågat. Vet nån om det är ok med proteinpulver (vassleprotein) som tillskott/mellanmål när man är gravid?

Bm visste inte..

• Svar på tråden Proteinpulver under graviditet ok?
  • Emmeliina

Du kanske kan fråga nån tränare på gymmet du går till, eller i affären där du köpt det? 

Nicole 110322 <3
  • kakmamman

Det ska inte vara någon fara, men det finns ju aldrig några garantier för något. Vassleprotein finns väl även i vanlig mjölk som man dricker?

Jag hade lagt det åt sidan de ynka 9 månaderna  och istället satsa på proteinrik mat. 

• SarisHaglis

Jag hittade den här sidan blogg.alltforforaldrar.se/missagda/2012/11/24/proteinpulver-vid-graviditet-och-amning/ -  eftersom jag själv har tränat en hel del innan min graviditet och drack då proteinshakes eftersom jag inte fick i mig tillräckligt via enbart maten, och det är inte så gott att äta kyckling så ofta.. så känner jag att det är något som saknas..

Min barnmorska avrådde mig till att fortsätta dricka proteinpulver så jag har inte druckit det på 8 veckor, (var kring v 4-5 när jag märkte graviditeten) nu är jag i v 13 , (12+3) och jag går till gymmet när jag orkar, 2 ggr i veckan har jag lyckats hittills och även fått in promenader, tyvärr har jag förlorat mycket muskelmassa nu eftersom jag inte heller får i mig tillräckligt med protein, så från att ha vägt 55 kg så väger jag nu bara 52 kg, känns inte sådär jätte bra att man går ner i vikt när man behöver all näring och viktökning för barnets skull. 

Så jag ska fundera på att köpa det proteinet som hon föreslår och eftersom hon verkar ha sökt en hel del och inte hittat något annat än Holistics proteinpulver  så om hon har använt det vid graviditet samt amning och det fungerat bra så varför inte? 

• Fiffifia

Man klarar sig bra på vanlig, bra mat när man är gravid. Man tränar ju i ganska rimliga doser även om man i normala fall styrketränar hårt. Jag brukar använda proteintillskott ibland för att det är enkelt däremot. Har fortsatt med det som gravid. Jag använder Holistics proteinpulver, inga sötningsmedel eller konstigheter. Men jag håller mig till någon gång i veckan.

• SarisHaglis

Jag fick svar ifrån Nutramino om deras proteinpulver, det är ju inte så att jag ska ta detta så ofta men det händer ju att man inte får i sig tillräckligt snabbt efter träningen så då är det ju ett bra komplement :) Nu känner jag mig mer säker iaf :)

Detta fick jag till svar:

Hej Sara,
    Vores proteinpulver indeholder ikke ingredienser som er skadelige for gravide, så du kan roligt benytte vores proteinpulver.
    Vores proteinpulver bliver produceret i EU og overholder alle gældende regler i EU. 

Bedste hilsner / Best regards

Lars Steenberg

Senior Research Scientist

Research & Development

Svar på tråden Proteinpulver under graviditet ok?