• Nikis

Varför döper ni/döper ni inte era barn?

Hej.
    Har en son sen tidigare med samma snubbe och sonen är inte döpt. Nu är jag gravid igen. Ångrar att sonen  inte är döpt för det var vad jag ville. Jag själv är döpt och tycker att det är fint att döpa sina barn. Min sambo är helt emot och är inte döpt därför har vi inte döpt vår son och kommer inte att döpa bebisen i magen heller. 

Varför har ni valt att döpa era barn eller ni som inte valt att döpa era barn varför avstod ni? Jag vill ha lite argument. De argument vi båda kör med här hemma är att jag säger "jag är döpt och troende jag vill att mina barn ska döpas".. Sambons argument "Jag är inte döpt och vill inte att barnen ska döpas" :P sådär låter vi :P Haha Är bara nyfiken på vad man går miste om om man inte döper sina barn? Ja ni fattar kanske :)
    Sorry för jobbigt inlägg. 

• Svar på tråden Varför döper ni/döper ni inte era barn?
  • La Lola
    Natulcien skrev 2011-12-21 20:47:23 följande:
    Jag är fadder/gudmor till min systerson som inte är döpt, bara namngiven. Detta p.g.a. hans föräldrar (min syster med man) ville ha en gudmor och gudfar,
    Jag är, i och med det, ansvarig för barnet om dess föräldrar skulle gå bort t.ex.
    Fast du kommer inte automatiskt få vårdnaden om något händer med föräldrarna. Det vet du va?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Mollz

Vi döper inte eftersom vi inte är kristna helt enkelt.

• Nikis

Oj det är verkligen många som inte döper sina barn, trodde de bara va vi typ :) :P Tack för alla svar. Kommer inte att döpa eftersom sambon inte vill och om barnen senare själva vill så får dom välja det då. 
    Faddrar kommer vi endå att utse till båda barnen :) 

• Emmeliina

Vi har inte döpt eftersom jag och min man har olika tro är själva döpta inom två olika genrer eller vad man ska säga. Jag är ett jehovas vittne och han är döpt ortodox (dock är han inte särskilt troende).
    Vår dotter får välja, om hon vill, vad hon vill när hon är tillräckligt gammal och mogen för ett sånt beslut.

• Mornie Alantie

Vi har inte döpt eftersom vi inte är troende. Vi har inte haft någon namngivningsceremoni heller, vi är inte så mycket för den typen av kalas. Jag höjer inte på ögonbrynen alls om någon väljer att inte döpa. Tycker det är konstigare när totalt icketroende människor döper "för att det är så fint".

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Emerald88

Men snälla. Stavar ju som en kratta! Dumma Aj-fån. Mitt barn är inte döpt ska det stå, ingenting annat.

• enavmig
    Natulcien skrev 2011-12-21 20:53:20 följande:
    Fast det är ju lite skillnad på att fira jul och att ha en ceremoni som ett dop...

Vi har valt att inte döpa sonen eftersom vi inte är troende. Men jul firar vi. För julen kan man ju fira utan en massa prat om en Gud (som enligt oss inte finns), men vid ett dop i kyrkan så kommer det oundvikligen att förekomma en massa snack om Gud, och det skulle kännas helt konstigt för oss som inte är troende.

Jul för oss är endast god mat och trevligt umgänge, medan ett dop oundvikligen är en kristen ceremoni.
    Precis. Jul är även en hedninsk tradition som blandades med den den kristna vid kristendomens intåg. Den typen av firande har funnits och finns i flera kulturer. Det är lika mycket ett julblotsfirande i min uppfattning.
  • Boza

Konstigt att folk fortfarande verkar tro att om man är fadder/gudförälder så har man någon sorts ansvar att ta hand om barnet om föräldrarna skulle gå bort. Så är INTE fallet. Vi döpte av tradition. Namngivningskalas är fanimej värre än halloween. Ytterligare ett tillfälle att samla presenter och skit.

• La Lola
    Nikis skrev 2011-12-22 10:18:32 följande:
    Oj det är verkligen många som inte döper sina barn, trodde de bara va vi typ :) :P Tack för alla svar. Kommer inte att döpa eftersom sambon inte vill och om barnen senare själva vill så får dom välja det då. 
    Faddrar kommer vi endå att utse till båda barnen :) 
    Vad kommer faddrarna ha för uppgift?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Varför döper ni/döper ni inte era barn?