• Nikis

Varför döper ni/döper ni inte era barn?

Hej.
    Har en son sen tidigare med samma snubbe och sonen är inte döpt. Nu är jag gravid igen. Ångrar att sonen  inte är döpt för det var vad jag ville. Jag själv är döpt och tycker att det är fint att döpa sina barn. Min sambo är helt emot och är inte döpt därför har vi inte döpt vår son och kommer inte att döpa bebisen i magen heller. 

Varför har ni valt att döpa era barn eller ni som inte valt att döpa era barn varför avstod ni? Jag vill ha lite argument. De argument vi båda kör med här hemma är att jag säger "jag är döpt och troende jag vill att mina barn ska döpas".. Sambons argument "Jag är inte döpt och vill inte att barnen ska döpas" :P sådär låter vi :P Haha Är bara nyfiken på vad man går miste om om man inte döper sina barn? Ja ni fattar kanske :)
    Sorry för jobbigt inlägg. 

• Svar på tråden Varför döper ni/döper ni inte era barn?
  • Lindir

Ingen tro, inte med i Svenska kyrkan, inget fan av hyckleri, inget dop.

Rude and not ginger
  • Mornie Alantie
    Boza skrev 2011-12-22 13:25:19 följande:
    Konstigt att folk fortfarande verkar tro att om man är fadder/gudförälder så har man någon sorts ansvar att ta hand om barnet om föräldrarna skulle gå bort. Så är INTE fallet. Vi döpte av tradition. Namngivningskalas är fanimej värre än halloween. Ytterligare ett tillfälle att samla presenter och skit.
    Vad är det för skillnad om man som icketroende väljer att ha ett kalas för bebisen utan präst eller med präst?
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • skoladan

Att döpas innebär att man blir upptagen i den kristna församlingen. Konfirmationen är sedan en bekräftelse på dopet. Är man inte troende ska man självfallet inte döpa barnet. Varför ska man tas upp i en församling vars principer man inte delar? Det är som man skulle gå med i ett politiskt parti eller en förening bara för att man tycker intagningsritualen är så fin. Nej, man ska stå för det man tror på, eller kanske jag ska säga för det man inte tror på.

• Stormallan
    skoladan skrev 2011-12-22 14:14:05 följande:
    Att döpas innebär att man blir upptagen i den kristna församlingen. Konfirmationen är sedan en bekräftelse på dopet. Är man inte troende ska man självfallet inte döpa barnet. Varför ska man tas upp i en församling vars principer man inte delar? Det är som man skulle gå med i ett politiskt parti eller en förening bara för att man tycker intagningsritualen är så fin. Nej, man ska stå för det man tror på, eller kanske jag ska säga för det man inte tror på.
  • Sommartid1979

Jag tänker inte döpa mina barn, för jag tror inte på arvssynd. Det är väl den som ska tvättas bort under dopet?

• W L

Var på en underbar namngivningsceremoni för några månader sedan. Barnet är 2 år och kunde "medverka" lite mer. Barnets föräldrar berättade om deras kärlek till barnet, om hur de tänkte deras gemensamma framtid, hur första åren varit. Vi sjöng tillsammans några kärlekslåtar till barnet och sedan planterade de ett träd för sitt barn i trädgården. Det var den finaste mest kärleksfulla ceremoni jag varit med på! 

Dop är så opersonliga och har man inte tänkt leva ett "liv med kyrkan" tycker jag det är en helt onödig tradition! Om dina barn är troende senare i livet kan de ju döpas innan de konfirmeras? Och då blir det ju deras eget val också :) 

Mina framtida barn kommer inte döpas (som bebisar iaf).

• Nikis
    La Lola skrev 2011-12-22 13:26:22 följande:
    Vad kommer faddrarna ha för uppgift?
    varför är du så nyfiken på de?
    Utser folk som jag vet kommer ha en bra inverkan på mina barn, som kommer stödja dom i livet och alltid kommer att finnas där för dom. det är vad jag vill av faddrarna. 
  • Natulcien
    La Lola skrev 2011-12-21 22:26:46 följande:
    Fast du kommer inte automatiskt få vårdnaden om något händer med föräldrarna. Det vet du va?
    Naturligtvis vet jag det. Fadderskapet är som en extra trygghet för min syster. Att jag finns där för barnen. Sen i vilken form får man ju se vad som behövs, om man ska finnas där som extra vuxen bara, eller ge ekonomiskt stöd etc.
  • Natulcien
    Boza skrev 2011-12-22 13:25:19 följande:
    Konstigt att folk fortfarande verkar tro att om man är fadder/gudförälder så har man någon sorts ansvar att ta hand om barnet om föräldrarna skulle gå bort. Så är INTE fallet. Vi döpte av tradition. Namngivningskalas är fanimej värre än halloween. Ytterligare ett tillfälle att samla presenter och skit.
    Fadderskapet blir väl vad man gör det till om barnet inte är döpt. Då skapar man ju själv fadderrollen. Jag finns där för mina fadderbarn hela tiden, även om deras föräldrar är i allra högsta grad levande. Men jag har även ett ansvar om de skulle gå bort.
Svar på tråden Varför döper ni/döper ni inte era barn?