EuphoriaMamma skrev 2012-03-30 10:54:52 följande:
Skönt för dig :)
Min smärta var konstant och inte hanterbar, jag fick panik. I bilen in till sjukhuset var jag tvungen att sitta med händerna upp i taket för det var ännu värre när jag lät dem ligga i knät. Jag lyckades hitta en ställning i soffan som tog bort smärtan i några minuter, sen kom den tillbaka. Jag hade ena knät i golvet och låg med kroppen i soffan (det lättade väl på njuren på något sätt)
Då förstår jag att det inte gick att "härda ut" direkt. Klart man får panik, jag har dödsångest varje gång det händer.. Konstigt att det inte släppte av alls för dig, att det kan vara så olika?
Mina anfall är precis som de du beskriver hände dig, jag kan inte vara still, krampar, spyr alltid (därför är det också svårt med medicinering) synen kan ibland försvinna tillfälligt, det värsta är om det händer när jag är själv för vid ett utdraget anfall klarar jag inte av att ringa efter hjälp...
Ibland om maken är hemma hjälper det att ligga på golvet i duschen och få varmvatten på sig samtidigt som mannen försiktigt masserar mig på andra ställen för att avleda smärtan, men det förutsätter att jag lyckas hålla mig någorlunda stilla och kan profylax-andas samtidigt. Som längst har ett anfall hållit i sig från 22:00 till 06:00 dagen efter, då är man ganska mör och sover hela dagen sedan.
Jag har åkt akut med ambulans men det momentet är på något sätt mer psykiskt jobbigt än att härda ut hemma, nu slipper jag iofsg ta omvägen via akuten utan hamnar direkt på förlossningen..
Vid anfall är smärtan 8-10 på vas-skalan, dvs inte hanterbart utan det värsta jag kan föreställa mig = dödsångest, i normala fall när jag har känningar är smärtan mellan 3-5, dvs hanterbart, men skönt är det definitivt inte.
Vetskapen om att det kommer vara över om några veckor gör dock att man orkar, för om jag förstått det rätt så försvinner all smärta efter förlossningen när trycket är borta, Längtar så otroligt efter att slippa den smärta som förföljt mig nu i 15 veckor.
Förlossningen ser jag bara som positiv smärta, är redan inställd på att det kommer bli långdraget och väldigt smärtsamt, de har varnat mig då jag är förstagångsföderska och de sätter normalt inte igång en förlossning här om man inte redan gått över vecka 42 då, tack och lov så har de gjort ett undantag i mitt fall efter mycket om och men =)