myessence skrev 2012-03-16 20:08:00 följande:
Hej, jag har letat och hittade nu din tråd. Jag har haft "anfall" sedan v 22 och först trodde läkarna att det berodde på gallstensanfall men nu förra veckan (v 34) fick jag konstaterat att det är hydronefros jag har.
Har bebisen kommit ut nu eller är du fortf gravid? hur gick det isf för dig?
Till mig har de bara sagt att jag ska åka in vid anfall och har blivit erbjuden att bli inlagd (tyvärr funkar inte det då jag måste vara hemma eftersom det bara är jag som har körkort). De har nämnt att de kan sätta in ett dränage men jag vill helst undvika det då jag hört att smärtan från det kan vara minst lika obehaglig som själva anfallen.
Har fått mycket tätare anfall nu och precis som du säger gör det jävligt ont, de pågår oftast 1-2 timmar och jag är helt stel och öm efteråt.. Senaste anfallet höll dock i sig hela natten:(
Hör gärna av dig och berätta.
mvh frida
Hej Frida!
Ledsen att höra att du har fått hydronefros, inget kul alls!
Jag är fortfarande gravid (har beräknad födsel imorgon

) och har inte känt av hydronefrosen någonting alls sedan de tog ut dränaget drygt två veckor efter att det sattes in.
Jag fick det insatt i vecka 27 och de tog ut det i vecka 30 eftersom det inte hade kommit i princip något urin alls i det under en vecka. Det berodde på att det hade blivit någon slags "knut" på dränagedelen som var inne i kroppen men eftersom jag inte hade fått ont alls den veckan och njuren inte var lika förstorad när de undersökte mig på röntgen så beslutade den röntgenläkaren att han skulle ta ut dränaget och inte sätta in ett nytt. Hade jag fått ont efter det så hade man behövt sätta in ett nytt dränage men kroppen löste det åt mig.
Kan säga att det gjorde inte alls ont att sätta in dränaget, eftersom jag hade så ont hela tiden så var det snarare en enorm lättnad när det var insatt och jag plötsligt inte hade ont längre. Dock var det INTE roligt att gå omkring med en urinpåse på magen den tiden jag hade dränaget och veta att jag skulle behöva göra det i drygt tre månader till eftersom alla läkare jag pratade med sa att man ALDRIG tog bort dränaget innan förlossningen. Sen hade jag bara tur att träffa en läkare som gick lite utanför normerna så att säga och tog bort det utan att sätta in ett nytt.
Eftersom du är såpass nära BF så är det svårt att ge något råd, det är inte kul att ha dränaget insatt men samtidigt så är det ju inte kul att ha så ont och speciellt inte när anfallen verkar komma oftare och oftare och dessutom håller på längre. Tror att det eventuellt finns en möjlighet att dränera njuren vid ett enskilt tillfälle om den inte är helt blockerad, du kan ju fråga läkarna i alla fall?
Mitt tips annars för att "oblockera" den njure som är blockerad är att enbart ligga på den sidan vars njure är "normal" när du sover. Jag hade hydronefros på min högra njure och i och med dränaget låg jag alltså enbart på min vänstra sida och sov vilket hjälpte till att "avlasta" min högra njure då livmodern inte tryckte så mycket på den.
Jag hoppas att du har blivit sjukskriven i alla fall så att du inte behöver jobba mitt uppe i allt detta dessutom.
Du får gärna höra av dig i den här tråden (eller direkt till mig) hur det har gått och vilket beslut du tog tillsammans med läkarna.
Jag hoppas så att det löser sig för dig och känner verkligen med dig!